KOMMENTERET HØRINGSOVERSIGT
Forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Mulighed for genoptagelse af visse sager om
familiesammenføring med børn)
I. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring hos:Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, DenDanskeDommerforening,Dommerfuldmægtigforeningen,HK-Landsklubben, Danmarks Domstole, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, For-eningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrå-det, Danske Advokater, Amnesty International, Børnerådet, Børns Vilkår,CFU – Centralorganisationernes Fællesudvalg, Danmarks Biblioteksfor-ening, Danmarks Rederiforening, Danmarks Rejsebureau Forening, DanskArbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverfor-ening, Datatilsynet, Den Danske Helsinki-Komité for Menneskerettighe-der, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY – Dansk Institut mod Tor-tur, Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination, Fi-nansrådet, Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af Udlæn-dingeretsadvokater, Fredsfonden, Færøernes Landsstyre, Grønlands Selv-styre, HK/Danmark, Indvandrermedicinsk Klinik, Odense Universitetsho-spital, Indvandrerrådgivningen, Institut for Menneskerettigheder, Kirker-nes Integrationstjeneste, Kommunernes Landsforening, LandsforeningenAdoption & Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Red Barnet,Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Røde Kors, Rådet for Etni-
ske Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, SOS modRacisme, Udlændingenævnet, Ægteskab uden Grænser og 3F.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrel-
sen, HK-Landsklubben, Rigsadvokaten, Foreningen af Offentlige An-
klagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Børnerådet,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Social-
rådgiverforening, Datatilsynet, Foreningen af Udlændingeretsadvoka-
ter, Institut for Menneskerettigheder, KL, Red Barnet, Retspolitisk
Forening, SOS mod Racisme og Udlændingenævnet
Justitsministeriets kommentarer til høringssvarene er anført ikursiv.Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og bemærkninger,der ikke vedrører selve forslaget, er ikke kommenteret.II. Høringssvarene
1. Indledning
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrel-
sen, HK-Landsklubben, Rigsadvokaten, Foreningen af Offentlige An-
klagere, Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Dansk Arbejdsgi-
verforening, Datatilsynet og KL
har ingen bemærkninger til lovforslaget.Dansk Flygtningehjælp
har anført, at ud fra Dansk Flygtningehjælpsmandat har Dansk Flygtningehjælp ingen bemærkninger.2. Generelt
Dansk Socialrådgiverforening, Foreningen af Udlændingeretsadvoka-
ter, Retspolitisk Forening og SOS mod Racisme
er overordnet positiveover for forslaget.3. Barnets tarv m.v.
Børnerådet
har anført, at børn, der er integrerede i det danske samfund,bør have mulighed for at opnå opholdstilladelse, da det som oftest vil væretil barnets bedste, og at det er afgørende, at der eksplicit fremgår af forsla-2
gets § 2, stk. 3, at hensynet til barnets tarv skal prioriteres i vurderingen, dahensynet til barnets tarv må være det grundlæggende element i vurderin-gen, jf. Børnekonventionens art. 3.Institut for Menneskerettigheder
har med henblik på at fremme den en-keltes menneskerettigheder anbefalet, at der indføres en mulighed for, aten sag i særlige tilfælde kan genoptages.Retspolitisk Forening
har anført, at foreningen ikke vil undlade at gøreopmærksom på, at reglerne efter FN’s Børnekonvention, der er ratificeretaf Danmark, under alle omstændigheder skal respekteres, såvel i de ende-ligt angivne betingelser i lovforslaget som i de kommende genoptagelses-sager.Red Barnet
har anført, at det bør gøres eksplicit, hvordan vægtningen af,hvorvidt barnet vurderes at have mulighed for at blive integreret, afvejes iforhold til det samlede hensyn til barnets tarv, og at hensynet til barnetstarv er det primære hensyn, der skal tages. Red Barnet har endvidere an-ført, at lovforslaget også bør omfatte de børn, der var fyldt 15 år på ansøg-ningstidspunktet for familiesammenføring under den tidligere lovgivning.Lovforslaget er efter Justitsministeriets opfattelse i overensstemmelse medde internationale forpligtelser, som følger af bl.a. Den Europæiske Menne-skerettighedskonvention og FN’s konvention om barnets rettigheder (FN’sbørnekonvention), herunder vil der i forbindelse med en konkret afgørelsealtid indgå en vurdering af, om afgørelsen er i overensstemmelse medDanmarks internationale forpligtelser. Det bemærkes i øvrigt, at der efterudlændingelovens § 9 c, stk. 1, kan meddeles opholdstilladelse, hvis Dan-marks internationale forpligtelser tilsiger dette.4. Oplysning om lovændringen
Dansk Socialrådgiverforeningen
har anført, at deti forhold til at sikre envellykket implementering af lovforslaget er vigtigt, at alle, som det kan værerelevant for, opnår kendskab til ordningen, når lovforslaget er vedtaget.Institut for Menneskerettigheder
har anført, at det ud fra retssikker-hedsmæssige betragtninger er vigtigt, at de relevante personer får kend-skab til muligheden for at få deres sag genoptaget. Det bør derfor sikres, atder sker en mere målrettet orientering af personer, som kunne være berørtaf ændringen.3