Formanden og forsamlingen må undskylde, men jeg ville nødig stå i den situation, at jeg skulle stå heroppe og hælde vand ud af ørerne, så jeg var nødt til at forlade lokalet et kort øjeblik.
Det er jo en meget stor øvelse, man er i gang med i den færøske retspleje med det her lovforslag.
Som jeg opfatter det, handler det jo om, at man opdaterer den færøske retsplejelov med alt, hvad der er kommet i den danske retsplejelov siden 1985, dog undtaget logningsbekendtgørelsen.
Det er jo en ordentlig mundfuld, hvori der både er godt og skidt, for det er der jo også i den danske retsplejelov.
Så man kan sige, at man importerer det – sådan ser det ud – temmelig råt for usødet, bortset fra logningsbekendtgørelsen.
Det kunne jo give anledning til en meget stor principiel diskussion også her i Folketinget, hvor vi så skulle i gang med at gentage de mange debatter, der har været gennem de sidste mere end 25 år, om ændringer i den danske retsplejelov.
Det vil vi så undlade.
Det, vi har gjort fra Enhedslistens side, er, at vi vil udsætte det her lovforslag for den samme test, som vi gør med alle andre lovforslag, der kommer fra Færøerne og Grønland, og det er, om der skulle være nogle problemer i forhold til arbejde og menneskerettigheder.
Det har vi ikke indtil nu fundet i det lovforslag, der ligger her, og derfor vil vores stilling sandsynligvis være den samme, nemlig at vi stemmer for lovforslaget, når vi er færdige med behandlingen.
Men jeg har et spørgsmål, som jeg så nok mest vil stille til de færøske repræsentanter, og som de så kan forberede sig lidt på.
Det er:
Er det nu proportionalt med, hvad der er behov for på Færøerne, for nu at bruge et ord, som bliver brugt mange gange i det her lovforslag, altså at tingene skal være proportionale?
Der skal være en sammenhæng mellem den form for kriminalitet, man nu vil efterforske, og så de midler, man tager i anvendelse.
Det er et meget vigtigt princip i al lovgivning.
Altså, mit kendskab til Færøerne er ikke godt nok til, at jeg kan afgøre det.
Det må vi jo høre de færøske repræsentanter om.
Men jeg har da ikke hørt om, at der skulle være så mange rockerbander og terroristspirer, og hvad der ellers skal tages højde for og er blevet taget højde for i den danske retsplejelov gennem tiden.
Så vil jeg gerne glæde mig over indskrivningen af reglerne om videoafhøring af børn.
Det må betragtes som et klart fremskridt.
I den forbindelse har jeg et lille moralsk opstød, og det vil jeg håbe ministeren lige hører efter, for hun har indflydelse på, hvad man skriver i lovene og i bemærkningerne til dem.
Så jeg prøver lige, om jeg kan fange ministerens opmærksomhed.
Det er lidt svært, men jeg prøver alligevel en gang til.
Men ellers må nogle, f.eks.
hendes embedsmænd, jo fortælle, hvad det var – nå, nu kigger hun, det er jeg glad for.
Kunne vi ikke vende os af med at bruge betegnelsen seksuelt misbrug af børn?
Børn er ikke ting, der kan bruges og heller ikke misbruges af samme grund, men børn bliver der begået seksuelle overgreb imod.
Der er måske nogle, der synes, at det er pernippengrynet, at man kaster sig over det, men det er ikke ligegyldigt, hvordan vi bruger sproget, og jeg vil da bare ønske, at man, specielt når man skriver lovtekster og bemærkninger til lovforslag, også er opmærksom på sådan et forhold.
Så har jeg et spørgsmål, som jeg så også igen vil stille til de færøske repræsentanter.
Jeg har ladet mig fortælle, at der er en større debat på Færøerne om det her lovforslag, og igen:
Det er ikke nødvendigvis noget, der får indflydelse på, hvordan vi stiller os til det her, for der er jo da sandsynligvis et flertal for det i det færøske Lagting.
Det er i hvert fald en forudsætning for, at vi kan vedtage det her, efter Enhedslistens opfattelse.
Men det er jo ikke helt uvæsentligt for os at høre, hvad det er for nogle debatter, der foregår om de lovforslag, vi skal behandle her i Folketinget.