Miljøudvalget 2013-14
L 181 Bilag 5
Offentligt
1371545_0001.png
Til lovforslag nr.
L 181
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Miljøudvalget den 20. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse og lov om planlægning
(Kapacitet til destruktion af farligt affald m.v.)
[af miljøministeren (Kirsten Brosbøl)]
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 3 ændringsforslag til lovforsla-
get.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 24. april 2014 og var til 1.
behandling den 30. april 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og miljøministeren sendte den 13. marts 2014
dette udkast til udvalget, jf. MIU alm. del – bilag 244. Den
24. april 2014 sendte miljøministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til miljøministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget undtagen EL) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til
for-
kastelse
ved 3. behandling. Mindretallet kan stemme for de
stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er positive
over for lovforslaget, som kommer i forlængelse af aftale
om en fremadrettet vækstplan fra den 24. april 2013.
Det er positivt, at lovforslaget sikrer, at vi i Danmark til
enhver tid vil være i stand til miljømæssig og klimamæssig
korrekt håndtering af farligt affald, samtidig med at vi opfyl-
der de EU-forpligtelser, som medlemslandene har i forbin-
delse med affaldshåndtering. Lovforslaget vil også sikre
danske arbejdspladser og forhindre, at vi eksporterer affald
til destruktion i andre medlemslande. Danmark er førende
inden for affaldsforbrænding, og de kompetencer ønsker vi
at fastholde. Det er ydermere fornuftigt, at lovforslaget tager
hensyn til eventuelle konkurrenceforvridninger.
På baggrund af dette bakker Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti op om lov-
forslaget.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget finder
det positivt, at der i aftalen vil være krav om teknologiud-
vikling. Forbrændingsteknologien er efter SF’s opfattelse ik-
ke optimal og er uden de store udviklingsmuligheder. Der
bør derfor kræves introduktion af nye teknologier, herunder
teknologier, som bevarer ressourcer frem for at destruere
dem.
Den eller de virksomheder, der indgås aftale med, vil op-
nå en særlig status, som berettiger, at staten stiller specifikke
krav om f.eks. afvikling af traditionel forbrændingsteknologi
til fordel for andre destruktionsmetoder eller genbrug, her-
under metoder, som nyttiggør affaldets bestanddele. Efter
SF’s opfattelse bør en aftale således indeholde en forpligtel-
se til at forlade forbrændingssporet, eventuelt gradvis, for
udvalgte fraktioner og ved at undlade nye investeringer i
forbrændingskapacitet.
SF vil opfordre ministeren til at udarbejde et offentligt
tilgængeligt katalog over mulige teknologier til erstatning af
forbrænding for at skabe et vidensgrundlag for, »at virksom-
heden gennemfører produktivitetsforbedringer og teknologi-
udvikling for dermed at opnå, at det relevante anlæg til de-
struktion af farligt affald løbende optimerer sin drift og til
enhver tid anvender den bedste tilgængelige og mest miljø-
venlige teknologi«, som det fremgår af lovbemærkningerne.
Virksomheder, som behandler farligt affald, har naturlig-
vis selv en stor viden om nye teknologier, men ikke nødven-
AX016171
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371545_0002.png
2
digvis viden om alle teknologier, der kan erstatte forbræn-
ding.
Kemisk affald fra uheld skal i dag transporteres frem til
virksomheden, der skal behandle affaldet. Mobile anlæg vil i
visse tilfælde være en mere hensigtsmæssig løsning. I Dan-
mark har Kommunekemi været i fokus, bl.a. på baggrund af
planerne om at transportere australske miljøgifte til Nyborg.
Mobile anlæg fra Danmark ville kunne byde ind på at løse
sådanne og lignende problemer – som lagre med udtjente
pesticider i Østeuropa eller i udviklingslande eller giftgas-
ser, som det netop er aktuelt i Syrien.
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til
at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i be-
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
miljøministeren,
tiltrådt af
udvalget:
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Kapacitet til destruktion af farligt affald og flytning af
VVM-kompetence til regionsrådet m.v.)«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 2
2)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 11 g, stk. 3,
indsættes efter »kommunalbestyrel-
sens«: », regionrådets«.
02.
I
§ 11 i
indsættes efter »ministeren«: »eller regionsrå-
det«.
03.
I
§ 58, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »Kommunalbestyrel-
sens«: », regionsrådets«.«
[Flytning af VVM-kompetence fra kommunalbestyrelsen til
regionsrådet på råstofområdet]
Til § 3
3)
I
stk. 2
indsættes efter »§ 2«: », nr. 1«.
[Ændringerne i planloven som følge af lovforslag L 125 træ-
der i kraft den 1. juli 2014 i lighed med lovforslaget]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede formulering af lovforslagets undertitel er
en konsekvens af den foreslåede ændring i nr. 2.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at regionsrådet
fra den 1. juli 2014 overtager kompetencen til at meddele
tilladelse til indvinding af råstoffer på land som følge af lov-
forslag nr. L 125 (2013-14), der blev vedtaget den 10. april
2014, jf. lov nr. 380 af 23. april 2014. Det fremgår af be-
mærkningerne til lovforslaget, at det er hensigten, at regio-
nerne skal overtage kommunalbestyrelsens VVM-kompe-
tence i sager om indvinding af råstoffer, i forbindelse med at
de overtager kompetencen efter råstofloven. Ændringsfor-
slaget muliggør, at miljøministeren kan fastsætte regler, der
sikrer denne kompetenceovergang.
Det forhold, at regionsrådet overtager kommunalbestyrel-
sens VVM-kompetence i disse tilfælde, ændrer ikke på,
hvornår der indtræder VVM-pligt i henhold VVM-bekendt-
gørelsen, jf. bekendtgørelse nr. 1654 af 27. december 2013
om vurdering af visse offentlige og private anlægs virkning
på miljøet (VVM) i medfør af lov om planlægning. Be-
kendtgørelsen vil blive ændret pr. 1. juli 2014. Den foreslåe-
de ændring af planlovens klagebestemmelse er alene en kon-
sekvens af den foreslåede ændring af planlovens § 11 g, stk.
3.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af, at ændringerne i
lov om planlægning, der er en konsekvens af lovforslag nr.
L 125 (2013-14), skal træde i kraft samtidig med L 125.
Disse dele af § 2 skal derfor træde i kraft den 1. juli 2014.
Annette Lind (S) Flemming Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S) Mette Reissmann (S)
Torben Hansen (S) Per Husted (S) Lone Loklindt (RV)
fmd.
Lotte Rod (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Steen Gade (SF)
Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Sara Olsvig (IA) Uffe Elbæk (UFG) Erling Bonnesen (V)
Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik Høegh (V) Esben Lunde Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Anni Matthiesen (V)
nfmd.
Hans Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Jørn Dohrmann (DF) René Christensen (DF)
Mette Hjermind Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Charlotte Dyremose (KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371545_0003.png
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371545_0004.png
4
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 181
Bilagsnr.
1
2
3
4
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Ændringsforslag fra miljøministeren
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 181
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om at oversende den tværministerielle arbejdsgruppes afslutten-
de rapport eller notat, som ligger til grund for lovforslaget, til miljømi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm. om at oversende de analyser, der ligger til grund for den tværmi-
nisterielle arbejdsgruppes anbefalinger om størrelsen af den kapacitet,
der er behov for, og om den forventede udgift til forsyningspligten, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om, hvilke alternative løsninger der har været overvejet til sik-
ring af den fornødne kapacitet til destruktion af farligt affald ud over
at indgå en aftale med et eller flere private firmaer, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren forventer, at det over de kommende år vil være
muligt at genanvende en stadig større mængde af det affald, der i dag
betegnes som farligt affald, der kræver særlig destruktion, til miljømi-
nisteren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil justere forsyningspligten, således at den aftal-
te kapacitet kan justeres i lyset af udviklingen i mængden af farligt af-
fald, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om det er muligt at indgå aftaler med nabolande, der vil gøre
det muligt at håndtere en akut opstået belastning med farligt affald
som følge af en ulykke eller lignende, så Danmark og vore nabolande
ikke alle har behov for at etablere en overkapacitet til forbrænding af
farligt affald, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
Spm., om ministeren vil oplyse, om den kapacitet, som virksomheder-
ne får pligt til at stille til rådighed til destruktion af farligt affald, kan
anvendes til destruktion af farligt affald fra andre lande, hvis der er
dansk overskudskapacitet, til miljøministeren, og ministerens svar her-
Spm., om de anlæg, der skal anvendes til destruktion af farligt affald,
kan anvendes til anden form for affaldsforbrænding, hvis der ikke er
så store mængder farligt affald som forventet, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om, hvor stor en mængde farligt affald der er destrueret over de
sidste ti år, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
2
3
4
5
6
7
8
9