Retsudvalget 2013-14
L 178 Bilag 6
Offentligt
1371889_0001.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
delse af telekommunikation, medmindre sådan deltagelse er uhensigts-
mæssig.”
4)
Efter nr. 65 indsættes som nyt nummer:
”02.
I
§ 391, stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”§ 389, stk. 3,” til: ”§ 389, stk. 4,””
[Konsekvensændring]
5)
Efter nr. 84 indsættes som nyt nummer:
”03.
I
§ 586, stk. 2,
ændres
Ӥ
584
a, stk. 2 og 3” til: ”§ 584 a, stk. 2-4”.”
[Konsekvensændring]
6)
Efter nr. 85 indsættes som nyt nummer:
”04.
I
§ 714, 2. pkt.,
ændres ”§ 218 a, stk. 4,” til: ”§ 218 a, stk. 5”.”
[Konsekvensændring]
7)
Efter nr. 86 indsættes som nye numre:
”05.
I
§ 731, stk. 1, litra g,
der bliver h, ændres ”syns-
eller skønsmænds”
til: ”skønsmænds”.
06.
I
§ 734, stk. 1,
ændres ”syns- eller skønsmand” til: ”skønsmand”.”
[Konsekvensændringer]
Til § 3
8)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”01.
Efter § 7 indsættes:
Ӥ
7 a.
Retten kan bestemme, at begæring om rekonstruktionsbehandling,
konkurs eller gældssanering skal forsynes med original underskrift, når
den finder anledning hertil.””
[Ophævelse af underskriftskrav for begæringer efter konkursloven]
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til § 4
9)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 14, stk. 2, 2. pkt.,
ændres ”8 uger” til: ”4 uger”.”
[Konsekvensændring]
Til § 6
10)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
”01.
I
§ 30, stk. 2,
ændres ”§ 36, stk. 2,” til: ”§ 36, stk. 3,”.
02.
I
§ 35, 1. pkt.,
ændres ”§ 36, stk. 2,” til: ”§ 36, stk. 3,”.”
[Konsekvensændringer]
11)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
”03.
I
§ 42, stk. 1,
ændres ”§ 36, stk. 2,” til: ”§ 36, stk. 3,”.”
[Konsekvensændring]
Til § 7
12)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
”01.
I
§ 105, stk. 2, 1. pkt.,
ændres ”§ 2, stk. 3,” til: ”§ 2, stk. 5,”.”
[Konsekvensændring]
Til § 12
13)
I
stk. 2
indsættes efter ”nr. 18”: ”, 30” og efter ”77-79,” indsættes
”samt § 3,
nr. 01,”.
[Ikrafttrædelsestidspunkt for konsekvensændring som følge af forslag om
ophævelse af underskriftkrav samt ikrafttrædelse af ophævelse af under-
skriftkrav for begæringer efter konkursloven]
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til § 13
14)
I
stk. 3
ændres ”§ 5” til: ”§§ 4 og 5”.
[Hjemmel til at sætte ændring af lov om borteblevne i kraft for Færøerne]
Bemærkninger
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en redaktionel ændring for at undgå anvendelsen af den ik-
ke kønsneutrale betegnelse ”ham”.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget til ændring af
retsplejelovens § 218 a, hvorefter den gældende § 218 a, stk. 3, bliver §
218 a, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 23.
Til nr. 3
Det foreslås, at det præciseres, at spørgsmålet om afvisning efter bestem-
melsen som udgangspunkt skal behandles og afgøres på det indkomne
skriftlige grundlag.
Det forudsættes i den forbindelse, at der deltager 3 dommere i afgørelsen
af spørgsmålet om afvisning.
Landsretten vil efter forslaget dog kunne bestemme, at der skal foretages
mundtlig forhandling, hvor særlige grunde taler derfor. Retten kan tillade,
at en part eller rettergangsfuldmægtig deltager i den mundtlige forhandling
ved anvendelse af telekommunikation, medmindre sådan deltagelse er
uhensigtsmæssig.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til nr. 4
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget til ændring af
retsplejelovens § 389, hvorefter den gældende § 389, stk. 3, bliver § 389,
stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 61.
Til nr. 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget til ændring af
retsplejelovens § 584 a, hvorefter der indsættes et nyt stk. 3, og den gæl-
dende stk. 3 bliver § 584 a, stk. 4, jf. lovforslagets § 1, nr. 83.
Til nr. 6
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget til ændring af
retsplejelovens § 218 a, hvorefter den gældende § 218 a, stk. 4, bliver §
218 a, stk. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 23.
Til nr. 7
Der er tale om konsekvensændringer som følge af forslaget om en nyaffat-
telse af retsplejelovens kapitel 19 om syn og skøn, jf. lovforslagets § 1, nr.
22, og bemærkningerne hertil.
Til § 3
Til nr. 8
Med lovforslaget foreslås det, at der ikke længere skal gælde et generelt
krav om original underskrift af processkrifter, jf. herved lovforslagets § 1,
nr. 18. Efter konkurslovens § 243 foregår behandling af tvister efter rets-
plejelovens regler om borgerlige sager med de ændringer, som følger af
forholdets natur, hvorfor der i disse tilfælde ikke vil gælde et krav om ori-
ginal underskrift på processkrifter.
Med ændringsforslaget foreslås det tilsvarende, at der ikke længere skal
gælde et krav om original underskrift af begæringer om rekonstruktions-
behandling, konkurs eller gældssanering. Dette vil muliggøre fremsendelse
af sådanne begæringer digitalt.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det foreslås, at der i den forbindelse indsættes en ny bestemmelse i kon-
kursloven, hvorefter retten fremover i særlige tilfælde kan stille krav om,
at begæring om rekonstruktionsbehandling, konkurs eller gældssanering
skal forsynes med original underskrift, når den finder anledning hertil. Det
vil f.eks. kunne være tilfælde, hvor der konkret måtte opstå spørgsmål om,
hvorvidt en begæring hidrører fra den pågældende part eller rettergangs-
fuldmægtig.
Forslaget ændrer ikke på, at retten fortsat skal sikre, at begæringen hidrø-
rer fra en person, som er berettiget til at indgive denne.
Forslaget svarer således til den foreslåede ændring af retsplejeloven, jf.
lovforslagets § 1, nr. 18.
Til § 4
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget om, at anke-
fristen i sager vedrørende dødsformodning ændres, således at den
som
den ordinære ankefrist
er 4 uger, jf. lovforslagets § 4, nr. 1 (ændring af
borteblevnelovens § 14, stk. 2, 1. pkt.).
Til § 6
Til nr. 10 og 11
Der er tale om konsekvensændringer som følge af forslaget til ændring af
kreditaftalelovens § 36, hvorefter den gældende § 36, stk. 2, bliver § 36,
stk. 3, jf. lovforslagets § 6, nr. 1.
Til § 7
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring som følge af forslaget til ændring af
dødsboskiftelovens § 2, hvorefter den gældende § 2, stk. 3, bliver § 2, stk.
5, jf. lovforslagets § 7, nr. 1.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Til § 12
Til nr. 13
Med lovforslaget foreslås det, at lovens § 1, nr. 18, (forslag til retsplejelo-
vens § 148 b) om ophævelse af underskiftskravet på processkrifter først
skal træde i kraft den 1. januar 2015, således at domstolene har tid til at
indrette sig på i højere grad at modtage dokumenterne digitalt, jf. lovfors-
lagets § 12, stk. 2.
Den foreslåede ændring af retsplejelovens § 261, stk. 2, jf. lovforslagets §
1, nr. 30, er en konsekvensændring som følge af forslaget til retsplejelo-
vens § 148 b, og det foreslås derfor, at denne ændring også først skal træde
i kraft den 1. januar 2015.
Det foreslås desuden, at den med ændringsforslag nr. 8 foreslåede ændring
af konkursloven, således at der ikke længere skal gælde et krav om origi-
nal underskrift af begæringer om rekonstruktionsbehandling, konkurs eller
gældssanering, ligeledes skal træde i kraft den 1. januar 2015.
Til § 13
Det foreslås, at lovens § 4 (ændring af lov om borteblevne) skal kunne sæt-
tes i kraft for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
7