Til lovforslag nr.
L 178
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 27. maj 2014
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af retsplejeloven og forskellige andre love
(Revision af reglerne om behandling af civile sager og syn og skøn, forhøjelse af beløbsgrænse for anke, indførelse af
deltidsordning for dommere m.v., medieannoncering af tvangsauktioner, tvangsfuldbyrdelse af digitale lånedokumenter,
skriftlig behandling af anke i straffesager med samstemmende påstande m.v.)
[af justitsministeren (Karen Hækkerup)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 15 ændringsforslag til lovforslaget. Justits-
ministeren har stillet ændringsforslag nr. 1,2 og 4-15 og
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. april 2014 og var til 1.
behandling den 2. maj 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og justitsministeren sendte den 3. marts 2014
dette udkast til udvalget, jf. REU alm. del – bilag 158. Den
10. april 2014 sendte justitsministeren de indkomne hørings-
svar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Dansk Ejendomsmæglerforening
og Den Danske Dommerforening.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret de
skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 30 spørgsmål til justitsministeren til
skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
<>
Venstres medlemmer af udvalget hilser med glæde, at
den generelle ankebegrænsning i lovforslaget er reduceret til
20.000 kr. Venstre er imod den i § 368 a foreslåede screen-
ingsregel og har derfor stillet ændringsforslag, hvorefter
denne regel erstattes af en mulighed for, at den dommer, der
i byretten behandler sagen - på parternes begæring - kan ind-
sætte en bestemmelse i dommen, hvorefter anke er betinget
af forudgående sikkerhedsstillelse. Begrundelsen herfor er
at undgå »kreditanker«. Det præciseres, at den pågældende
sikkerhedsstillelsesregel forventes anvendt under de samme
betingelser som lovforslagets § 368 a, dvs. i tilfælde, hvor
en anke må antages at være udsigtsløs. Ændringsforslaget
indebærer imidlertid, at alle har krav på ankebehandling
med respekt af de almindelige begrænsningsregler. De, der
anvender »kreditanke«, må imidlertid forvente at skulle stil-
le sikkerhed inden ankestævning indleveres til landsretten.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku-
rin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke re-
præsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ik-
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske ud-
talelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
DokumentId
Journalnummer