MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. maj 2014
2014-1970
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 20. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L177
–
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og lignings-
loven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hen-
ning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 42:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor der tilsyneladende måles anderledes med
hensyn til støj i forbindelse med metroarbejdet ved Nørrebroparken end ved de
øvrige byggepladser, jf. L 177
–
bilag 5?
Svar:
På tunnelarbejdspladserne Øster Søgade, Nørrebroparken og Tømmergraven er
der ud over aktiviteterne på stationerne også en fase med tunnelarbejde.
Da aktiviteterne i tunnelfasen har været i drift i Nørrebroparken i et stykke tid
allerede, og forholdene på tunnelarbejdspladserne er meget ensartede og fore-
går over en længere periode, er det her muligt at kalibrere støjmodellen med
faktiske målinger fra den løbende støjovervågning af byggepladsen. Således er
kildestyrken på den samlede støj fra portalkranerne m.m. på byggepladsen
beregnet ud fra de faktiske målte støjniveauer i Nørrebroparken. Konkret er de
højeste målte støjniveauer fra støjovervågningen omregnet til en kildestyrke for
de tre kraner, når de er placeret over hullerne i toppladen. Det er i denne posi-
tion, de larmer mest.
Dette giver et mere præcist billede af de reelle kildestyrker, idet usikkerheder
omkring driftstider og variationer i kildestyrkerne som følge af varierende be-
lastning minimeres.
For en uddybning henviser jeg til besvarelsen af TRU L 177
–
Spørgsmål 35.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke