Transportudvalget 2013-14
L 177
Offentligt
1370439_0001.png
1370439_0002.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 20142014-1970
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 2. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål ved-rørende L177 – Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningslo-ven, som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål nr. 4:

Kan ministeren bekræfte, at der i forslaget til supplerende VVM for Cityringenlægges op til, at det i modsætning til den gældende VVM eksplicit bliver muligtat gennemføre såvel aften- som natarbejde på samtlige Cityringens byggeplad-ser i en periode på 15 – 20 måneder i.f.m. med installationsarbejder på pladsenog vil ministeren nærmere redegøre for karakteren af dette aften- og natarbej-de?

Svar:

Som det fremgår af den supplerende VVM‐redegørelse, er anlægsarbejderne ogdertil hørende støjpåvirkninger i VVM‐redegørelsen for Cityringen fra 2008beskrevet på et overordnet og generelt niveau på grundlag af det på dette tids-punkt foreliggende skitseprojekt (dispositionsforslaget) for Cityringen. Med detnu foreliggende projekt er det muligt at give en langt mere detaljeret beskrivel-se, både af anlægsarbejdet og de valgte, henholdsvis forventede anlægsmetoderi de forskellige faser. Ligeledes er det på baggrund af de indvundne erfaringermuligt at give en mere nuanceret beskrivelse af de støjmæssige påvirkningerfordelt både på faser og tidspunkter af døgnet.En direkte sammenligning mellem de beskrevne støjniveauer i VVM‐redegørelsen fra 2008 og de beregnede støjniveauer i den supplerende VVM‐redegørelse er såedes ikke mulig, blandt andet fordi anlægsperioderne er opdeltforskelligt i de to redegørelser, ligesom de faktiske anlægsaktiviteter og udførel-sesmetoder på nogle punkter afviger fra de skønnede forudsætninger i skitse-projektet, som blev lagt til grund for beskrivelsen af projektet i 2008.Baggrunden for denne forskel i detaljeringen og præcision er, at en sædvanligVVM-redegørelse skal tilvejebringes forud for beslutningen om gennemførelseaf et større anlægsarbejde. Det betyder, at VVM‐redegørelsen udarbejdes på såtidligt et tidspunkt, at der ikke kan foreligge et detailprojekt eller en beskrivelseaf udførelsesmetoder. VVM‐redegørelsen fra 2008 kunne således ikke tagehøjde for det detaljerede projekt eller dets udførelsesmetoder.
Det kan bekræftes, at det i den supplerende VVM‐redegørelse er forudsat, atder kan udføres natarbejde i den periode, hvor der udføres installationsarbej-der nede i stations‐ eller skaktboksen. Disse aktiviteter består af samling ogtilslutning af mekaniske og elektriske komponenter samt arkitektonisk færdig-gørelse indvendig i stationerne.Der er tale om aktiviteter, der foregår nede i stations‐ eller skaktboksen undertopdækket. Op‐ og nedhejsning af installationer m.v. vil således skulle foregåom dagen. Dog vil der i særlige tilfælde skulle leveres materialer og særligt ud-styr, som for eksempel rulletrapper, som af trafikale grunde kun kan håndteresom natten.Det primære arbejdsmateriel vil i denne fase bestå af en byggekran og en lillegravemaskine samt lastbiler, som kun undtagelsesvis vil blive benyttet om nat-ten, samt håndværktøj, der vil kunne benyttes nede i stationen om natten.Som det fremgår af udkast til bekendtgørelse om forurening og gener fra an-lægget af Cityringen, forventes der at ville blive fastsat en støjgrænse på 55dB(A) for disse arbejder om natten.
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke