Til Transportordførerne
Til Folketingets Transportudvalg
København, den 5. juni 2014
Vedr.: L 177 Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningsloven
I anledning af Folketingets behandling af ovennævnte lovforslag vil jeg herved på vegne af
Beboerforeningerne omkring Marmorkirken tillade mig at henlede Folketingets transportordførere
og Transportudvalgs opmærksomhed på, at Natur‐ og Miljøklagenævnet i klagesag over påbud om
metrobyggeri ved Marmorkirken g.d. har udtalt sig mere principielt om, hvilken støj naboer lovligt
kan udsættes for om aftenen. Således udtalte et enigt klagenævn:
”På baggrund af en samlet vurdering af ovenstående er det Natur‐ og Miljøklagenævnets
vurdering, at man som udgangspunkt for bygge‐ og anlægsvirksomhed i almindelighed må
acceptere en støjbelastning ved nærmeste nabo på maksimalt 70 dB(A) i dagperioden og 40 dB(A)
i aften og natteperioden.
Det afgørende for Natur‐ og Miljøklagenævnets afgørelse bliver herefter i hvilket omfang den
samfundsmæssige betydning af anlægget af cityringen kan begrunde en forhøjelse af ovennævnte
udgangspunkt.
For så vidt angår aftentimerne (kl. 18‐22) finder et enigt nævn efter en samlet vurdering, at der
ikke kan accepteres en støjbelastning på 80 dB(A). Nævnet har herved lagt afgørende vægt på, at
de omkringboende ved en støjbelastning på 80 dB(A) i aftentimerne udsættes for
sundhedsmæssigt skadelig støjforurening, som påvirker deres mulighed for hvile og restitution i
betydeligt omfang. Uanset den samfundsmæssige betydning knyttet til rettidig færdiggørelse af
cityringen finder nævnet derfor, at der ikke kan accepteres en udvidet arbejdstid med så voldsom
en støjbelastning.
Natur‐ og Miljøklagenævnet bemærker i den forbindelse, at den af Københavns Kommune
accepterede støjbelastning i aftentimerne (kl.18‐22) efter den kommende støjmæssige regulering
af metrobyggepladsen vil betyde, at de hårdest ramte af naboerne vil opnå et retskrav på
genhusning eller Metroselskabets overtagelse af deres lejlighed. Nævnet finder ikke, at der med
den nuværende gældende regulering efter miljøbeskyttelsesloven kan accepteres en sådan
voldsom støjbelastning.
Nævnets sagkyndige medlem vedrørende sundhedsspørgsmål, Anders Carlsen, bemærker, at en
støjbelastning på 95 dB(A) i dagtimerne kan give anledning til negative sundhedsmæssige
påvirkninger for beboerne uanset, at de har mulighed for hvile og restitution i aften‐ og
nattetimerne samt på søn‐ og helligdage.
De omkringboende tilrådes derfor at søge ophold
andetsteds i dagtimerne, ligesom Metroselskabet og Københavns Kommune bør give de
omkringboende mulighed for andet opholdssted i fornødent omfang.
Alle nævnets øvrige
medlemmer kan tiltræde Anders Carlsens bemærkninger.” (mine fremhævelser)
1