Transportudvalget 2013-14
L 177 Bilag 13
Offentligt
1378705_0001.png
 
Til Transportordførerne 
Til Folketingets Transportudvalg  
København, den 5. juni 2014 
 
Vedr.: L 177  Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningsloven 
 
I  anledning  af  Folketingets  behandling  af  ovennævnte  lovforslag  vil  jeg  herved  på  vegne  af 
Beboerforeningerne  omkring  Marmorkirken  tillade  mig  at  henlede  Folketingets  transportordførere 
og  Transportudvalgs  opmærksomhed  på,  at  Natur‐  og  Miljøklagenævnet  i  klagesag  over  påbud  om 
metrobyggeri  ved  Marmorkirken  g.d.  har  udtalt  sig  mere  principielt  om,  hvilken  støj  naboer  lovligt 
kan udsættes for om aftenen. Således udtalte et enigt klagenævn: 
 
”På  baggrund  af  en  samlet  vurdering  af  ovenstående  er  det  Natur‐  og  Miljøklagenævnets 
vurdering,  at  man  som  udgangspunkt  for  bygge‐  og  anlægsvirksomhed  i  almindelighed  må 
acceptere en støjbelastning ved nærmeste nabo på maksimalt 70 dB(A) i dagperioden og 40 dB(A) 
i aften og natteperioden. 
  Det  afgørende  for  Natur‐  og  Miljøklagenævnets  afgørelse  bliver  herefter  i  hvilket  omfang  den 
samfundsmæssige betydning af anlægget af cityringen kan begrunde en forhøjelse af ovennævnte 
udgangspunkt. 
 For så vidt angår aftentimerne (kl. 18‐22) finder et enigt nævn efter en samlet vurdering, at der 
ikke kan accepteres en støjbelastning på 80 dB(A). Nævnet har herved lagt afgørende vægt på, at 
de  omkringboende  ved  en  støjbelastning  på  80  dB(A)  i  aftentimerne  udsættes  for 
sundhedsmæssigt  skadelig  støjforurening,  som  påvirker  deres  mulighed  for  hvile  og  restitution  i 
betydeligt  omfang.  Uanset  den  samfundsmæssige  betydning  knyttet  til  rettidig  færdiggørelse  af 
cityringen finder nævnet derfor, at der ikke kan accepteres en udvidet arbejdstid med så voldsom 
en støjbelastning.  
 Natur‐  og  Miljøklagenævnet  bemærker  i  den  forbindelse,  at  den  af  Københavns  Kommune 
accepterede støjbelastning i aftentimerne (kl.18‐22) efter den kommende støjmæssige regulering 
af  metrobyggepladsen  vil  betyde,  at  de  hårdest  ramte  af  naboerne  vil  opnå  et  retskrav  på 
genhusning eller Metroselskabets overtagelse af deres lejlighed. Nævnet finder ikke, at der med 
den  nuværende  gældende  regulering  efter  miljøbeskyttelsesloven  kan  accepteres  en  sådan 
voldsom støjbelastning. 
 Nævnets sagkyndige medlem vedrørende sundhedsspørgsmål, Anders Carlsen, bemærker, at en 
støjbelastning  på  95  dB(A)  i  dagtimerne  kan  give  anledning  til  negative  sundhedsmæssige 
påvirkninger  for  beboerne  uanset,  at  de  har  mulighed  for  hvile  og  restitution  i  aften‐  og 
nattetimerne  samt  på  søn‐  og  helligdage. 
De  omkringboende  tilrådes  derfor  at  søge  ophold 
andetsteds  i  dagtimerne,  ligesom  Metroselskabet  og  Københavns  Kommune  bør  give  de 
omkringboende  mulighed  for  andet  opholdssted  i  fornødent  omfang. 
Alle  nævnets  øvrige 
medlemmer kan tiltræde Anders Carlsens bemærkninger.” (mine fremhævelser) 
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1378705_0002.png
 
Det følger med andre ord af afgørelsen, at det er i principielt modstrid med dansk miljølovgivning at 
tillade og udsætte naboer for støj over 80dB i aften‐ og nattimerne, hvor Natur‐ og Miljøklagenævnet 
til forskel fra den gennemførte, supplerende VVM‐redegørelse forudsætter, at der heri er medregnet 
tillæg for impulsstøj. 
 
På  baggrund  af  disse  synspunkter  besluttede  Natur‐  og  Miljøklagenævnet  med  øjeblikkelig  virkning 
g.d. at ophæve tilladelse til aftenarbejde ved metrobyggepladsen ved Marmorkirken. 
 
Samtidigt  var  Natur‐  og  Miljøklagenævnet  opmærksom  på  det  gældende  lovforslag,  og  de 
afsluttende bemærkninger må derfor forstås på den måde, at hvis der tillades døgnarbejde med så 
ekstreme støjgrænser, i næsten et halvt årti, må det som minimum forudsætte, at de berørte naboer 
både tidsmæssigt og økonomisk har mulighed for at anskaffe en erstatningsbolig eller på anden vis 
iværksætte nødvendige foranstaltninger, inden et aften‐ og natarbejde kan iværksættes. 
 
Beboerforeningerne  omkring  Marmorkirken  vil  derfor  opfordre  transportordførerne  og 
Transportudvalget  til  med  det  samme  at  få  præciseret  disse  betingelser  for  at  acceptere  forhøjede 
støjgrænser for aften‐ og natarbejde i bemærkningerne til lovforslaget. 
 
 
 
Med venlig hilsen, 
 
Steffen Hamann, formand 
Frederiksgade 5, 4. sal 
1265 Kbh K 
Tlf: 2636 3361 
Mail: [email protected]  
 
 
 
 
 
Vedlagt:   Natur‐  og  Miljøklagenævnets  udkast  til  afgørelse  samt  Natur‐  og  Miljøklagenævnets 
delafgørelse. 
 
  
2