Til lovforslag nr.
L 177
Folketinget 2013-14
Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 4. juni 2014
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en Cityring og ligningsloven
(Supplerende miljømæssige vurderinger, bemyndigelser til at fastsætte regler om forurening og gener fra byggepladserne,
kompensation til metrobyggepladsernes naboer, skattefritagelse for kompensation m.v.)
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 9. april 2014 og var til 1.
behandling den 24. april 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Transportudvalget. Udval-
get afgav betænkning den 26. maj 2014. Lovforslaget var til
2. behandling den 3. juni 2014, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet
udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1 møde.
Samråd
Udvalget har under den fornyede behandling stillet 3
spørgsmål til transportministeren til mundtlig besvarelse,
som denne har besvaret i et åbent samråd med udvalget den
4. juni 2014. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det
talepapir, der lå til grund for besvarelsen af spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling af lovforsla-
get stillet 15 spørgsmål til transportministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af EL og
KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (EL og KF) indstiller lovforslaget
til
forkastelse
ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget udtaler, at lovfor-
slaget et blevet forsøgt solgt som en »nabopakke«. Det er
EL’s opfattelse, at der snarere er tale om en fremdriftspakke.
Vægten er helt klart lagt på økonomien i projektet og på at
blive færdig til tiden i det omfang, det nu kan lade sig gøre,
for tiden er allerede skredet. Hensynet til naboerne til byg-
gepladserne viger tværtimod – først og fremmest ophæves
klageadgangen.
EL mener, at det faktisk er tvivlsomt, om naboerne bliver
sikret større adgang til kompensation og genhusning. I hvert
fald er det sikkert, at ikke én nabo til byggepladsen ved Nør-
rebroparken opnår genhusning efter dette lovforslag og den
supplerende VVM, som følger lovforslaget.
Nogle af beboergrupperne ved byggepladserne har rejst
alvorlig og berettiget tvivl om de støjmålinger, som danner
grundlaget for tildeling af kompensation og genhusning. Be-
boergruppen ved Nørrebroparken har således påpeget, at de
støjmålinger, som anvendes for denne byggeplads vedkom-
mende, er de samme, som tidligere er blevet underkendt af
Natur- og Miljøklagenævnet. Det betyder, at de støjudbre-
delseskort, som anvendes i den supplerende VVM-redegø-
relse ikke stemmer overens med den reelle støjudledning,
som den er målt ved Nørrebroparken.
Beboergrupperne bakkes op af Center for Miljøbeskyttel-
se under Københavns Kommunes Teknik- og Miljøforvalt-
ning, som i et påbud fastlægger støjgrænsen til 70 dB(A) og
udtaler: »På baggrund af generel erfaring fra metrobygge-
pladserne, intensivt tilsyn med aktiviteterne i Nørrebropar-
ken og dialog med CMT er det Center for Miljøbeskyttelses
vurdering, at der med den nuværende viden ikke kan etable-
res yderligere støjdæmpende foranstaltninger.« Og videre:
»Center for Miljøbeskyttelse vurderer, at det i prøvningsrap-
porterne indeholdte er baseret på realistiske forudsætninger
under repræsentative driftsforhold.« Også det høringssvar,
som Københavns Kommune har afgivet samlet til den sup-
plerende VVM-undersøgelse, og de to bekendtgørelser, som
følger lovforslaget, giver opbakning til beboergruppernes
opfattelse. Heraf fremgår, at den i den supplerende VVM
fastsatte støjgrænse, som bruges ved tildelingen af kompen-
sation og genhusning, på 60 dB(A) er sat for lavt, da f.eks.
støjmålingerne foretaget ved Nørrebroparken sætter støj-
AX016346