Transportudvalget 2013-14
L 177 Bilag 1
Offentligt
Maya
Glem
Frederiksgade
5,
4.
sal
1265
København
K
På
vegne
af
min
familie
fremsendes
hermed
høringssvar
til
udkast
til
forslag
til
lov
om
ændring
af
Lov
om
en
Cityring
af
27.
februar
2014.Min
mand
og
jeg
lever
med
vores
2
drenge
på
11
og
8
år
i
få
meters
afstand
til
byggepladsen
ved
Marmorkirken.
Vi
har
nu
i
årevis
været
udsat
for
støj
af
voldsom
karakter
11
timer
i
døgnet;
fra
vi
står
op
kl.
7
til
det
stopper
kl.
18.
Vi
oplever
ofte,
at
arbejdet
bliver
forsinket
og
at
dele
af
aftener
og
hele
weekend-·‐dage
inddrages
med
kort
varsel.
Vi
oplever
byggeriet
som
yderst
generende
og
benytter
forskellige
strategier
som
høreværn,
at
høre
høj
musik
for
at
overdøve
larmen,
at
blive
væk
fra
hjemmet
så
vidt
muligt,
for
at
komme
igennem
dagen
og
blive
udsat
for
mindst
mulig
støjbelastning.
Det
skal
herudover
nævnes,
at
vores
ejendom,
ligesom
resten
af
ejendommene
ved
Marmorkirken,
er
fredede,
hvilket
betyder
at
husene
har
de
originale
vinduer.
Gamle
glasvinduer
i
skæve
og
utætte
rammer,
som
på
ingen
måde
kan
skærme
støjen.
Udover
støj
bevirker
metroarbejdet
også
andre
gener,
at
vi
mangler
vandtryk
i
vores
haner
flere
timer
om
dagen,
idet
byggearbejdet
bruger
vores
vand1.
Vores
elektriske
installationer
ødelægges
som
følge
af
rystelser2,
og
vores
kloak
skal
renses
oftere
på
grund
af
arbejdet.Det
er
meget
svært
for
os,
at
vi
skal
leve
på
en
byggeplads
frem
til
slutningen
af
2019
(justeret
i
følge
Transportminister
M.
Heunicke
fra
det
oprindelige
sluttidspunkt
i
2018)
og
at
vores
børn
skal
lide
under
den
sundhedsskadelige
støj
i
9
vigtige
år
af
deres
børneliv,
nemlig
i
den
årrække,
hvor
de
skal
lære
de
basale
kundskaber
i
folkeskolen,
som
skal
ruste
dem
til
deres
videre
liv.Den
planlagte
ændring
af
arbejdstiderne,
så
arbejdet
fortsætter
24
timer
i
døgnet
og
syv
dage
om
ugen,
betragtes
som
et
decideret
overgreb
på
mig
og
min
familie.
Det
er
simpelthen
ikke
rimeligt,
at
vi
som
borgere
i
Københavns
kommune
ikke
kan
få
ro
og
fred
til
at
spise
aftensmad,
lave
lektier,
holde
arrangementer
i
eget
hjem,
sove
og
bare
leve
almindeligt
som
andre
familier
pga.
den
voldsomme
støj.
Støjen
er
meget
voldsom
og
generende,
og
det
er
tydeligt
at
vores
kroppe
og
sind
påvirkes
af
belastningen.
Eksempelvis
er
det
svært
at
koncentrere
sig
om
det
børnene
siger,
når
samtalen
foregår
i
et
støjhelvede,
som
svarer
til
at
stå
på
Hovedbanegården,
mens
togene
kommer
ind.
Sådan
lever
vi
morgen,
middag
og
aften
til
kl.
18,
med
kraner,
bibbende
bakkende
lastbiler
og
konstant
boren.
Grunden
til
at
vi
overlever
det
er,
at
støjen
stopper.
Støjgrænserne
vurderes
som
et
gennemsnit
over
tid.
Alligevel
skal
der
ikke
mere
til
end
ét
kanonslag,
eller
en
gang
impulsstøj,
før
vi
bliver
vækket
fra
vores
nattesøvn
og
ikke
kan
sove
igen.
Så selvom
gennemsnitstøjen
holdes
under
grænseværdierne,
er
1
brag
pr.
nat
desværre
nok
til
at
vores
søvnkvalitet
destrueres
helt.Det
er
dybt
anstødeligt,
hvis
myndighederne
ikke
vil
lytte
til
WHO
og
til
Embedslægen,
som
jo
netop
har
fremført
de
alvorlige
sundhedsmæssige
konsekvenser
på
de
nærmeste
beboere,
som
København
den
26.
marts
2014
1
Hofor
har
foretaget
målinger
og
de
er
bekendt
med
problematikken,
men
de
kan
ikke
afhjælpe
2
Vores
nye
dørtelefon
er
indenfor
det
seneste
halve
år
blevet
repareret
4-·‐-·‐-·‐5
gange.
1
det
foreslåede
og
ekstremt
støjende
døgnarbejde
indebærer.
Jeg
synes
at
det
er
absurd,
at
jeg
som
dagligt
arbejder
som
psykolog
for
at
skabe
gode
liv
for
de
mange
mennesker,
der
har
det
psykisk
svært,
skal
udsættes
for
en
sådan
behandling,
hvor
de
sundhedsskadelige
konsekvenser
er
dybt
alvorlige
og
videnskabeligt
underbyggede
af
det
samfund,
som
jeg
dagligt
tjener.Metroselskabets
troværdighed
er
ganske
enkelt
ikke-·‐eksisterende,
og
i
det
lys
kan
det
virke
både
overraskende
og
provokerende,
at
Transportministeriet
overhovedet
lytter
til
hvad
der
kommer
af
information
fra
den
kant.
Metroselskabet
har
allerede
fra
før
byggeriets
start
kontinuerligt
fejlinformeret
os
borgere.
Arbejdet
ved
Marmorkirken
er
i
al
informationsmateriale
normeret
til
max
8
år
med
arbejde
indenfor
alm.
arbejdstid
(7-·‐18
i
hverdage).
Selvsamme
arbejde
ved
Marmorkirken
kræver
tilsyneladende
nu
døgnarbejde
ugens
7
dage.
Det
er
tydeligt,
at
Metroselskabet
ikke
har
styr
på
arbejdet
ved
Marmorkirken;
et
byggeri
som
mange
har
forudset
vil
volde
alvorlige
kvaler
på
grund
af
den
kompakte
byggeplads,
kirkens
sikkerhed
og
jordbundsforholdene.Dette
er
således
en
opfordring
om
ikke
at
lade
Metroselskabets
problemer
med
at
nå
den
plan,
de
selv
har
fremført
som
realistisk,
gå
ud
over
borgere
omkring
Marmorkirken,
som
allerede
er
meget
plagede
af
den
negative
drejning,
som
deres
liv
har
taget
på
grund
af
metrobyggeriet.
Det
at
skulle
flytte
rangerer
meget
højt
på
listen
over
stressende
begivenheder
i
menneskers
liv,
både
for
børn
og
voksne.
Det
er
fuldstændigt
urimeligt
at
beboerne
ved
metrobyggepladsen
skal
bruge
tid
og
kræfter
på
at
finde
et
sted
at
bo,
når
de
på
alle
leder
og
kanter
er
taget
til
gidsler
i
denne
uacceptable,
ulovlige
og
menneskefjendske
håndtering
af
danmarkshistoriens
største
anlægsbyggeri.
Transportministeren
bør
som
et
minimum
sørge
for
at
der
statueres
et
eksempel
for
denne
skandaløse
planlægning,
som
savner
fortilfælde
i
Danmarkshistorien,
og
holde
den
administrative
ledelse
i
Metroselskabet
ansvarlig
for
de
mange
ulovligheder
der
er
begået.
En
ny
ledelse
bør
dernæst
se
på,
hvorledes
byggeriet
kan
færdiggøres
indenfor
almindelig
arbejdstid
7-·‐18
i
hverdage,
med
respect
for
folks
søvn
og
helbred,
hvilket,
utrolig
nok,
aldrig
har
været
genstand
for
en
reel
undersøgelse
af
uvildige
instanser.
Til
allersidst
vil
jeg
nævne,
at
hvis
vi
som
borgere
fratages
rettigheden
til
at
klage,
og
“overlades
til
domstolene”,
bevæger
vi
os
afgørende
væk
fra
at
være
en
retsstat
og
det
vil
være
en
fejlslutning
af
historiske
dimensioner,
hvis
Transportministeriet
råt
for
usødet
vælger
at
tro
på,
at
det
er
borgerklager,
og
ikke
dårlig
planlægning,
der
har
ført
til
udviklingen
af
denne
skandale.
Mvh.
Maya
Glem
2