Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 Bilag 5, L 176 A Bilag 5, L 176 B Bilag 5
Offentligt
Materiale til brug for Søfartens Ledere og Danske Lodsers fælles foretræde for Erhvervs- og
Vækstudvalget den 8. maj 2014 om forslag til ændring af Lodsloven
–
L 176.
Søfartens Ledere og Danske Lodser vil gerne forud for foretrædet fremlægge dette materiale.
Søfartens Ledere og Danske Lodser mener, at L 176 går for langt. En mulig liberalisering af
gennemsejlingslodsninger bør kun ske, når man har fundet den rette form for konkurrenceudsættelse, når
man er sikker på, at det ikke går ud over sejladssikkerheden, og når man samtidig er sikker på at en
konkurrenceudsættelse vil give billigere priser.
Det er vores påstand, at Folketinget behandler og muligvis vedtager L 176, uden at gøre det på et
dokumenteret grundlag. Det betyder, at man ikke ved eller tager højde for, hvilken påvirkning det har på
sejladssikkerheden samtidig med, at man heller ikke er sikker på at nå målet om lavere priser.
Særligt synes vi, at to rapporter mangler at blive taget med i Folketingets behandling af L 176:
1. Økonomiske effekter for DanPilot som følge af forslag til ændring af lodsloven
-
Konkurrenceudsættelse af gennemsejlingslodsninger.
Udarbejdet af Advokatfirmaet Gorissen Federspiel for Danpilot.
2. Scenarieanalyse af den danske lodsservice.
Udarbejdet af COWI for Danske Lodser.
Vi gennemgår kort konklusionerne i de to rapporter og vedlægger dem som bilag.:
Ad 1 - De væsentligste konklusioner fra analyserapporten
"Økonomiske effekter for DanPilot som følge af
forslag til ændring af lodsloven".
(Bestilt af DanPilot og udarbejdet af erhvervsadvokatfirmaet Gorrissen
Federspiel):
Konkurrenceudsættelse er ikke i sig selv et mål men et middel blandt flere til at fremme en effektiv
ressourceanvendelse. På lodsmarkedet er det ikke oplagt, at konkurrenceudsættelse er den bedste vej
til at opnå effektivitetsforbedringer.
Priserne på regionallodsninger og gennemsejlingslodsninger er reguleret af Erhvervs- og
Vækstministeriet. Takstbladet er indrettet således, at priserne for regionallodsninger medfører et
underskud, der finansieres af overskuddet fra gennemsejlingslodsninger.
DanPilot har en landsdækkende infrastruktur bestående af lodser, bådmænd og materiel, der sikrer, at
DanPilot kan respektere forsyningspligten i hele Danmark. Infrastrukturen er kendetegnet ved
betydelige stordriftsfordele. Jo flere lodsninger der gennemføres via infrastrukturen, desto lavere er
omkostningen pr. lodsning.
Når gennemsejlingslodsninger konkurrenceudsættes etableres der to parallelle infrastrukturer, selvom
det i dag er muligt at dække efterspørgslen via DanPilots infrastruktur. Herved bliver den eksisterende
infrastruktur udnyttet dårligere. Når DanPilot samtidig skal respektere forsyningspligten, er det kun i
begrænset omfang muligt at reducere i kapaciteten i infrastrukturen.
Ved konkurrenceudsættelsen inviteres kommercielle aktører til at tilbyde gennemsejlingslodsninger. En
Kommerciel aktør vil alene fokusere på de mest rentable gennemsejlingslodsninger. Konsekvensen er,
at DanPilot mister et overskud på gennemsejlingslodsninger i omegnen af DKK 41 mio. pr. år og er
derfor ikke længere i stand til at dække underskuddet på regionallodsninger.