Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 Spørgsmål 22, L 176 A Spørgsmål 22, L 176 B Spørgsmål 22
Offentligt
Lovforslag om lodsliberalisering er i
strid med international traktat
07-05-2014 12:48
Med regeringens lovforslag om liberalisering af lodsmarkedet, kan Danmark lægge sig ud med en lang
række nabolande og internationale samhandelspartnere. Danmark har nemlig forpligtet sig til at sikre, at
udenlandske skibe altid betaler det samme som danske skibe for at tage lods, ligesom Danmark ikke må
pålægge udenlandske skibe nogen former for afgifter i forbindelse med deres passage af dansk farvand.
Af Jakob Wandel | Søfartens Ledere | 29 89 00 98 |
| Foto: Kronborg/Thomas Rahbek
Lovforslaget om liberalisering af lodsmarkedet i Danmark, som netop nu behandles i Folketinget, strider måske på
flere punkter mod den såkaldte Øresundstraktat. Den 157 år gamle "Traktat ang. Afløsningen af Sund- og
Belttolden" blev indgået i 1857 i forbindelse med ophævelsen af Øresundstolden, hvor en lang række
søfartsnationer og nuværende samhandelspartnere betalte Danmark en klækkelig erstatning som kompensation.
Med indgåelsen af traktaten og modtagelsen af erstatningen, påtog Danmark sig samtidig en række forpligtelser.
Én af dem er, at Danmarks skal sikre, at ingen udenlandske skibe betaler mere for at tage lods ved gennemsejling
af dansk farvand end danske skibe.
Læs også: DanPilot om forsvundet rapport: Den skulle ikke have været offentliggjort
Lodstakster skal være ens for alle
Af den stadigt gældende traktat frem går det således, at"at Lodspengene skulle være moderate, at een og samme
Taxt skal gjælde for danske og fremmede Skibe, og bemeldte Afgift overhovedet kun vil kunne affordres de Skibe,
der frivillig have betjent sig af Lodser".
Hele idéen med Regeringens foreslåede konkurrenceudsættelse af lodsmarkedet er imidlertid at skabe billigere,
men på samme tid også differentierede, lodstakster.
Får ét rederi en billigere pris til sine skibe end et andet, fx i kraft af en storkunde- eller rabataftale mellem et rederi
og et lodseri, vil det være i strid med Øresundstraktaten og dermed en overtrædelse af Danmarks internationale
forpligtelser, idet det ikke længere er "een og samme Taxt"foralle skibe.
Læs hele den såkaldte "Øresundstraktat" på Retsinformation her (direkte link).