Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14, Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 176 , L 176 A , L 176 B
Offentligt
INSPIRATIONSPUNKTER
19. maj 2014
Samråd i ERU den 19. april 2014
–
Spørgsmål A-E af 14. og
24. april 2014 stillet af Erling Bonnesen (V).
[Kun det talte ord gælder]
Tak for invitationen til at komme herover i udvalget.
Formålet med lovforslaget er at modernisere det danske
lodssystem, så der åbnes for mere konkurrence, lavere priser
på
gennemsejlingslodsning
og
kundetilpassede
lodsningsydelser.
Disse ændringer skal få flere skibe til at tage lods om bord
og på længere strækninger ved gennemsejling af de danske
farvande, hvor der ikke kan kræves lodspligt.
Anbefalingen er rettet mod skibe med særlig stor dybgang
og skibe med farlig last, som fx olie.
Det er rigtigt, at næsten alle de skibe, der er omfattet af
FN’s internationale søfartsorganisation, IMO’s
anbefaling
om at tage lods ved gennemsejling af danske stræder,
allerede gør det.
I 2013 var det ca. 10 procent af de skibe, som passerede
igennem Storebælt,
som var omfattet af IMO’s
lodsanbefaling. Det svarer til cirka 2700 skibspassager.
Det er selvfølgelig meget positivt, at mange af disse skibe
følger
IMO’s
anbefaling. Det hænger formentlig også
sammen med, at skibene og rederierne har erkendt, at der er
mange gode grunde til at tage lods om bord.
Vi har tidligere undersøgt, hvad det koster, når skibe fx går
på grund i forhold til, hvad det ville koste at tage lods om