Retsudvalget 2013-14
L 175
Offentligt
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
13. maj 2014ForvaltningsretskontoretJørgen Jørgensen2014-0037-00731131338
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om tv-overvågning, lov om sikkerhed ved bestemte id-rætsbegivenheder, lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevillingm.v. og forskellige andre love (Samling af visse af politiets opgaver i op-gavefællesskaber og bortsalg af hittegods ved offentligt tilgængelig inter-netauktion m.v.) (L 175), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-stitsministeren den 4. april 2014. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kar-sten Lauritzen (V).
Karen Hækkerup/Carsten Madsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 11 vedr. forslag til lov om ændring af lov om tv-
overvågning, lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder, lov
om restaurationsvirksomhed og alkoholbevilling m.v. og forskellige
andre love (Samling af visse af politiets opgaver i opgavefællesskaber
og bortsalg af hittegods ved offentligt tilgængelig internetauktion m.v.)
(L 175), fra Folketingets Retsudvalg:
”Ministeren bedes redegøre for, hvilke overvejelser der harværet nu, eller tidligere i ministeriet i forhold til at lade hele el-ler dele af politiets kørekortområde overgå til kommunerne,der i forvejen udsteder kørekortene.”Svar:
Den nærmere opgavefordeling mellem kommunerne og politiet på køre-kortområdet er fastsat i bekendtgørelse nr. 12 af 10. januar 2013 om køre-kort med senere ændringer (kørekortbekendtgørelsen). Det er i kørekort-bekendtgørelsens § 128 fastsat, at afgørelser om kørekort træffes af kom-munalbestyrelsen, medmindre andet følger af bekendtgørelsen.Bestemmelsen i færdselslovens § 56 a, hvorefter justitsministeren kan hen-lægge opgaver i forbindelse med ansøgning om kørekort til kommunalbe-styrelserne, blev indsat ved lov nr. 551 af 24. juni 2005 om ændring affærdselsloven og pasloven. Det er i forarbejderne til færdselslovens § 56 aanført følgende, jf. pkt. 2.2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslagnr. L 29, folketingssamlingen 2004/2005:”Det er hensigten at udnytte den foreslåede bemyndigelsesbe-stemmelse i færdselslovens § 56 a til administrativt at fastsæt-te, at alle ansøgninger om kørekort fremover indleveres tilkommunen [i stedet for til politiet], og at kommunen forestården lettere (ekspeditionsmæssige) del af behandlingen af an-søgningen og træffer afgørelser i forbindelse hermed.Det er således hensigten, at kommunerne skal sende sagen tilpolitiet med henblik på afgørelse i de tilfælde, hvor afgørelsealene kan træffes, hvis der skal foretages egentlig sagsbehand-ling, herunder mere indgående vurderinger eller skøn, ellersom forudsætter adgang til oplysninger i Kriminalregisteret.”Kørekort udstedes af kommunerne, men de stedlige politidirektører be-handler bl.a. sager, der involverer kontrollerende køreprøver efter kørsels-forbud, betingede eller ubetingede frakendelser samt sager, hvor der errejst tvivl om, hvorvidt kørekortindehaveren fortsat opfylder de relevante2
helbredsmæssige betingelser eller besidder de fornødne kørefærdigheder.Politidirektørerne behandler herudover sager vedrørende ombytning afudenlandske kørekort, sager om kørekort til erhvervsmæssig personbefor-dring og udstedelse af kørelærergodkendelser samt sager, hvor den, der an-søger om et kørekort, er registreret i politiets kriminalregister. Der henvi-ses herved til pkt. 2.1.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.Sammenfattende kan det på denne baggrund bemærkes, at de sager, sombehandles af politiet, ofte er meget komplekse sager, og at de dels kræveret indgående kendskab til reglerne på kørekortområdet, dels kræver enfærdselssikkerhedsmæssig vurdering.Det er Justitsministeriets opfattelse, at der fortsat er tale om en hensigts-mæssig fordeling af opgaverne mellem kommunerne og politiet.
3