Retsudvalget 2013-14
L 175 Bilag 7
Offentligt
1369206_0001.png
1369206_0002.png
1369206_0003.png
1369206_0004.png

Fra:

Hans Jørgen Eriksen [mailto:[email protected]]

Sendt:

14. maj 2014 14:50

Til:

REU | Retsudvalget

Emne:

VS: Lovforslag nr. L 175. Ændring af Lov om Hittegods - salg af hittegods på internetauktion -hastesag!
Til Folketingets RetsudvalgHastesag – sagen er allerede under udvalgsbehandling!
På vegne af Auktionslederforeningen (foreningen af auktionsledere beskikkede af Justitsministeriet tilafholdelse af offentlige auktioner) er det ved generalforsamling den 9.5.d.å. pålagt mig at fremkomme mednærværende henvendelse.Af lovforslagets §11, stk. 2 fremgår det, at politikredsene selv kan vælge om de vil sælge på offentligauktion ved auktionsleder eller på en ”offentlig tilgængelig internetauktion.”Af bemærkninger til lovforslaget side 10, 2.spalte, 2.afsnit fremgår følgende: ”Med forslaget imødekommesendvidere et ønske fra auktionsbranchen om at give branchen mulighed for at kunne indgå aftale medpolitikredsene om at kunne udbyde bortsalg af hittegods ved afholdelse af internetauktioner.”For os at se, har ingen af vore medlemmer, der jo netop repræsenterer auktionsbranchen, på nogettidspunkt overfor Ministeriet, Retsudvalget eller andre offentlige instanser udtrykt ønske om at hittegodsbør kunne sælges på en ren internetauktion. Foreningens medlemmer undrer sig derfor i høj grad overovennævnte formulering i bemærkningerne, og vi har derfor ved skrivelse af d.d. anmodet om aktindsigtfor at se fra hvem det i bemærkningerne oplyste kommer.Det er Auktionslederforeningens helt klare opfattelse, at salg af hittegods ikke bør kunne ske ved salg på enren internetauktion.Af bemærkningerne fremgår, at præsentation af hittegodseffekterne på internetauktion kan give højerepriser. I den forbindelse vil vi gøre opmærksom på, at mange auktionsledere præsenterer heleauktionskataloget med alle varerne på nettet, og at der flere steder er mulighed for at lægge onlinekommissionsbud (brevbud). Dette sammenholdt med, at de enkelte politikredse på deres hjemmesidertypisk oplyser tidspunkter for hittegodsauktioner med links til auktionsledernes hjemmesider, indebærer,at auktionsledernes auktionskataloger allerede i dag i vidt omfang bliver vist på internettet.Dernæst nævnes det i bemærkningerne, at salg på internetauktion, vil kunne give besparelser påsalgsomkostningerne. Der oplyses ikke nogen dokumentation herfor. Tværtimod, ved gennemgang afsalgskonditioner og salg fra en af de større internetauktioner, kan man se ,at der er et forholdsvis stort salgaf højt vurderede varer, der sælger til meget lave priser, hvilket i virkeligheden samlet set udløser størreomkostninger for sælgerne end på de almindelige auktioner.Der til kommer, ved salg på internetauktion, returretten, der for så vidt angår hittegods må forventes atville blive benyttet i stort omfang. Der er ofte skader, fejl og mangler netop ved disse genstande, der typiskhar ført en omtumlet tilværelse. Returretten vil betyde endnu større omkostninger som Politiet i sidsteende kommer til at betale.
I bemærkningerne side 11, 2.spalte nr. 3.2.4. nævnes følgende: Hvis lovforslaget vedtages, harJustitsministeriet til hensigt at fastsætte regler om, at auktionslederen eller udbyderen afinternetauktionen kan foretage udbetaling af beløbet efter §7 i Lov om Hittegods til finderen af den solgtegenstand.” Det drejer sig om findeløn.Bemærkningerne nævner, hvorledes en almindelig auktion (hvor der skal være en auktionsleder til stede)og en internetauktion (hvor der ikke skal være en auktionsleder til stede) foregår. Der nævnes herudoverhvilke lovregler, der regulerer området. Derimod nævnes intet specifikt om de strenge kravAuktionslederloven stiller til auktionslederne, hvilket er højest uheldigt, og efter vores opfattelse er lovensbemærkninger på dette punkt direkte mangelfulde og misvisende. Banker, der går konkurs, har alle hørtom. Man glemmer, at en auktion også er en slags bank, idet varerne modtages i kommission (udenbetaling), og at et auktionsfirma opbevarer store pengebeløb, der indkommer fra salg. Men helt og aldelesuden nogen form for sikkerhed for sælgerne. Flere auktioner er gået konkurs, specielt internetauktioner.Ovennævnte betragtninger er i særdelehed relevante, når auktioner får indleveret store værdier framyndighederne. I dagens Danmark konfiskerer Politiet effekter for meget store værdier, bl.a. til sikkerhedfor sagsomkostninger. Vi ser også jævnligt værdifulde tyvekoster som Politiet ikke kan finde ejerne til, da dekriminelle ofte er udenlandske tyvebander, der opererer over hele landet. Alle disse effekter sælgerauktionslederne.Forud for vedtagelsen af den gamle Auktionslederlov, der første gang så dagens lys i 1935 (den gang var detogså krisetid med bank- og virksomhedskrak, så lovgiverne var klar over, hvordan verden så ud) tog man ilovteksten ingen chancer, og stillede skrappe krav til auktionslederne.Af væsentlige krav til auktionslederne kan nævnes:A)Auktionsledere beskikkes af Justitsministeren efter indstilling af fogeden (fogedretten ved detlokale dommerembede).B)Auktionsledere skal have dansk indfødsret.C)Auktionsledere skal være fyldt 25 år.D)Auktionsledere skal være vederhæftige.E)Beskikkelsen skal meddeles for et nærmere betegnet område, inden for hvilket auktionsledere erberettiget til at holde auktion.F)Auktionslederen er forpligtet til at medvirke til auktion, når dette begæres.G)Beskikkelsen kan administrativt tilbagekaldes af Justitsministeren, efter forud indhentet erklæringfra den stedlige fogedret.H)Alle auktionsledere skal stille sikkerhed for deres eventuelle erstatningspligt overfor rekvirenter(sælgere) og auktionskøbere.I)Der skal føres en af Fogedretten autoriseret auktionsbog, der skal afleveres til Fogedretten, når dener udskrevet.
J)
En eventuel stedfortræder for en auktionsledere (fuldmægtig) skal autoriseres af den stedligefogedret.
K)Alle auktionsledere skal én gang om året indsende regnskabsoplysninger og revisorerklæring tilden stedlige fogedret, bl.a. med oplysning om overholdelse af afregningsfrister.L)Klager over en auktionsleder skal indgives til Justitsministeren gennem fogedretten.M)En auktionsleder må ikke selv eller ved en anden sælge egne ting eller købe eller byde på enauktion, som han eller nogen på hans vegne afholder.N)For købesummen og auktionsomkostninger har auktionslederen udpantningsret, hvilket vedmanglende betaling kan spare store omkostninger til domserhvervelse. Man kan således her gådirekte til Fogedretten uden domserhvervelse.O)En auktionsleder skal afregne salgsprovenuet til sælger senest 14 dage efter auktionen, eller 14dage efter udløb af en evt. kredittid.Rent praktisk er alle auktionslederne organiseret i Auktionslederforeningen, der har tegnet en afJustitsministeriet godkendt kautionsforsikring til opfyldelse af lovens krav om sikkerhedsstillelse forauktionslederne. Auktionslederforeningen har et sekretariat, der løbende bistår medlemmerne med såvelpraktiske og juridiske anliggender, og der holdes stor selvjustits overfor medlemmerne. Enkelte er såledesligefrem blevet ekskluderet.Der er rigtig mange mennesker, der ikke har kendskab til auktionslederinstitutionen og de mange krav, derstilles til en auktionsleder. Det er derfor særdeles uheldigt, at der ikke i bemærkningerne til ændringerne iHittegodsloven, med et eneste ord, er nævnt noget om de mange krav myndighederne stiller til enauktionsleder. Derimod nævnes alt muligt vedrørende internetsalg, og at internetauktionen blot skalbenytte sine sædvanlige salgsbetingelser.Alle auktionsledere er forpligtet til at holde auktion, når politi, advokater eller andre begærer det, og daindtægtsgrundlaget ikke er særligt stort mange steder, er det i særdeleshed uheldigt, hvis politiet kan sælgehittegods m.m. på rene internetauktioner, når auktionslederne efter loven skal stå til rådighed fortvangsauktioner og frivillige auktioner. Mange steder er det netop en kombination af disse effekter, der gørdet muligt løbende at holde auktion. Er Politiet ikke tilfreds med salget hos en auktionsleder, kan man joblot vælge at sælge hos en anden auktionsleder.Man skal også tænke på, at auktionslederen på en måde udfylder en rolle som en slags embedsmand påauktionsområdet (uden fast aflønning!). Mange praktiske ting afklares af auktionslederne, der er ordentligeog begavede personer typisk med en højere uddannelse, de fleste er jurister, og med orden iregnskaberne. Auktionslederne har en tæt kontakt med såvel domstolene som politiet, og det offentligesparer på den måde både besvær og omkostninger. Skulle der komme brådne kar blandt auktionslederne,vil det typisk blive stoppet i tide, med de krav og det tilsyn myndigheder løbende har.Sammenholdt med vore ovennævnte bemærkninger, vil vi ikke undlade at henlede opmærksomheden på,at internetauktionerne er en broget flok, og at myndigheder ikke her stiller krav som de, der stilles tilauktionslederne jfr. ovenfor. På sælgersiden er der således slet ikke tænkt på sikkerhed, oginternetauktioner, der ikke er under myndighedernes kontrol, kan ifølge lovforslaget blot benytte deressædvanlige salgsbetingelser som myndighederne ikke kender. Dette til trods for, at vor tid på mange måder
bliver sammenlignet med den økonomiske krise i 1930-erne. Dengang var både embedsmænd og politikere(kloge af skade) klar over risikoen, da man i 1935 vedtog Auktionslederloven.Ifølge dagspressen har man også set, at kriminelle i stort omfang benytter internetauktioner til salg afstjålne genstande, ligesom det er udbredt at sælge kopivarer på disse auktioner. Det er om sig gribendemed internetsalg, og ordet ”auktion” trækker jo folk til på alle platforme. Men som sælger kan man let blive”Sorte Per” og det ser jo ikke så godt ud, hvis staten bliver det for mange gange. Vi skal i den forbindelseikke undlade at oplyse, at der os bekendt ikke har været sager af nævneværdigt omfang modauktionslederne i gennem mange år. Så vidt jeg husker, har der kun været én sag siden 1935, hvor voresforsikring har måttet udbetale erstatning.Vi ved naturligvis, at vi er lidt sent på færde med denne redegørelse, da høringsbrevet allerede blev sendttil ledelsen af Auktionslederforeningen den 25.2. d.å. Uheldigvis bliver foreningens medlemmer, herunderundertegnede og størstedelen af bestyrelsen, først orienteret på generalforsamlingen den 9. maj. d.å.,hvorfor nærværende redegørelse først fremkommer nu, men vi imødeser, at denne henvendelse tagesalvorligt og omgående bliver distribueret til alle relevante personer, herunder alle Retsudvalgetsmedlemmer, da det af ovennævnte årsager er af aller største vigtighed, både for sælgere og købere, at derogså fremover skal medvirke auktionsledere ved salg af hittegods m.m.Som det fremgår af nærværende redegørelse, er der en afgrunds stor forskel mellem den strengtlovregulerede auktion med auktionsleder, der i dag typisk også vises på internettet i den ene eller andenform, og en ren internetauktion som lovgiverne stort set ikke stiller krav til, udover almindelige køberetligeregler, og internetauktioner kan endda ifølge lovforslaget fortsat benytte deres sædvanlige vilkår, der ikkeer under myndighedernes kontrol. I særdeleshed skal man være opmærksom på økonomien i etauktionsfirma. Hvis ikke det er en beskikket og lovkontrolleret auktionsleder, der driver virksomheden, kandet i værste fald ende med at auktionsholderen igennem lang tid financierer driften med sælgernes penge.Det er sket flere gange, og typisk er det blevet opdaget for sent, og sælgerne har mistet store beløb.Sluttelig mener vi, at sagen har en så alvorlig karakter, at Auktionslederforeningen begærer foretræde forRetsudvalget.For god ordens skyld beder jeg Dem venligst bekræfte modtagelsen af nærværende henvendelse.
Med venlig hilsenAuktionslederforeningenc/o Hans Jørgen EriksenAuktionsleder, cand.jur.Holstebro AuktionerStationsvej 767500 HolstebroTlf. 97 40 11 11