Retsudvalget 2013-14
L 175 Bilag 2
Offentligt
1354592_0001.png
1354592_0002.png
Fra:Sjúrður Rasmussen [mailto:[email protected]]Sendt:2. april 2014 16:49Til:[email protected]Cc:[email protected];Ríkisumboðið; Marie Louise Fischer;[email protected];Sjúrdur Skaale; AnneDannerfjordEmne:Færøske myndigheders bemærkninger til lovforslag 175-2013-14: Forslag til Lov om ændring af lovom tv-overvågning, lov om sikkerhed ....
Justitsministeriet har ved skrivelse af 26. mars 2014 anmodet Rigsombudet om at indhente de færøskemyndigheders bemærkninger til lovforslag175-2013-14:Forslag til Lov om ændring af lov om tv-overvågning, lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder, lov om restaurationsvirksomhed ogalkoholbevilling m.v. og forskellige andre love (Samling af visse af politiets opgaver i opgavefællesskaber ogbortsalg af hittegods ved offentligt tilgængelig internetauktion m.v.). Rigsombudet har oversendt skrivelsentil Lagmandskontoret 1. april 2014. Høringsfristen er sat til 23. april 2014.Efter lovforslagets eget indhold - § 14, stk. 1 - gælder loven ikke for Færøerne, men i forslagets § 14, stk. 3er fastsat, at “ §§ 2, 6 og 7 kan ved kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne med deændringer, som de færøske forhold tilsiger”.Reelt anmodes der derfor kun en udtalelse om § 14 stk. 3 i forslaget. Essensen i denne udtalelse er envurdering fra færøske myndigheder, om hvorvidt der på dette område efter forfatningsgrundlagetlovreguleres på områder, der er undergivet færøsk eller fælles lovgivningskompetence.Den juridiske metode at afgøre om et sagsområde henhører under færøsk eller er under fælleslovgivningskompetence er at undersøge, om sagsområdet skal fortolkes under et af de områder, der ernævnt i § 1, stk. 2 i lovnr. 578af 24. juni 2005 om de færøske myndigheders overtagelse af sager ogsagsområder på følgende områder, der ikke kan overgå til færøsk kompetence:1) Statsforfatningen2) Statsborgerskab3) Højesteret4) Udenrigs-, sikkerheds- og forsvarspolitik5) Valuta- og pengepolitikeller skal fortolkes under et af de sagsområder der i henhold til samme lov kan, menikke erovergået tilfærøsk kompetence i henhold til § 1, stk. 2 i lagtingslov nr. 41 af 10. maj 2006 om kompetence over sagerog sagsområder:1) Advokatvirksomhed2) Den industrielle ejendomsret3) Finansieringsinstitutter og tilsyn med sådanne4) Folkeforsikring5) Geodæsi6) Kriminalforsorg7) Luftfart8) Pas
9) Person-, familie- og arveretten10) Politiet og anklagemyndigheden samt de hertil knyttede dele af strafferetsplejen11) Retsplejen, herunder oprettelse af domstole12) Sundhedsvæsen, Lægevæsen, Jordemodervæsen, Hospitalsvæsen13) Særforsorg14) Søret, sø opmærkning og fyrvæsen15) Udlændingeområdet og grænsekontrollen§ 2 i lovforslaget angår en lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegivenheder. Sagsområdet “sikkerhedved bestemte idrætsbegivenheder” kan ikke fortolkes under nogle af de områder, der nævnes ovenfor,heller ikke politiet. Bestemmelsen om at § 2 kan sættes i kraft bør derfor udgå.§ 6 er en ændring tillovom luftfart. Dette område er i henhold til § 1, stk. 2, nr. 4 i lagtingslovnr. 41af 10.maj 2006 om kompetence over sager og sagsområder ikke overtaget og henhører under fælleslovgivningskompetence. Fra embedsmandsside har vi imidlertidig ikke bemyndigelse til at anbefale, at §14, stk. 3 i forslaget giver hjemmel til at ikraftsætte § 6 i loven, angående luftfartsloven, for Færøerne. Derer nemlig i lagtingslov nr. 103 af 26. juli 1994 om Færøernes styrelsesordning § 47 og § 48 fastsat, atindstilling til rigsmyndighederne om ikraftsættelse af rigslovgivning i Færøerne kun kan ske ved et afLagtingetvedtaget forslag til beslutning vedrørende rigslovgivning, der senest 30 dage efter den endeligevedtagelse er stadfæstet af lagmanden og oversendt rigsmyndighederne (Ríkislógartilmæli). Voresindstilling er derfor, at § 14, stk. 3 affattes således:”§ 6 kan, såfremt indstilling herom er vedtaget af lagtinget og stadfæstet af lagmanden, vedkongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for Færøerne. Ved kongelig anordning kan der, iforbindelse med ikraftsættelsen, eller senere, foretages de ændringer i loven, som indstilles jf. 1.pkt..”§ 7 er en ændring til lov om vagtvirksomhed. Ligesom ved § 2 kommer området “vagtvirksomhed” hellerikke under et af de områder, der er nævnt ovenfor. Bestemmelsen om, at § 7 kan sættes i kraft, bør derforudgå. Særlig bemærkes at justitsministeriet den 4. marts 2008, sag 2008-114-0093, har udtalt, at områdetlovgivning angående vagtvirksomhed er et færøsk anliggende. Færøske myndigheder har i skrivelse 12.mars 2008 udtalt, at det er enigt med justitsministeriet i, at området er overgået til færøsklovgivningskompetence.
Sjúrður Rasmussen, kommitteret