Retsudvalget 2013-14
L 175 Bilag 1
Offentligt
1351655_0001.png
1351655_0002.png
1351655_0003.png
1351655_0004.png
1351655_0005.png
1351655_0006.png
1351655_0007.png
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. marts 2014ForvaltningsretskontoretJørgen Jørgensen2013-760-01701109304

Kommenteret høringsoversigt vedrørende udkast til forslag til lov om

ændring af lov om tv-overvågning, lov om sikkerhed ved bestemte id-

rætsbegivenheder, lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevil-

ling m.v. og forskellige andre love (Samling af visse af politiets opga-

ver i opgavefællesskaber og bortsalg af hittegods ved offentligt tilgæn-

gelig internetauktion m.v.)

I. Høringen

Et udkast til lovforslag har været sendt i høring i perioden fra den 25. fe-bruar til den 25. marts 2014 hos følgende myndigheder og organisationermv.:3F – Faglige Fælles Forbund, 92-gruppen, Advokatsamfundet, Aerosol In-dustriens Brancheforening, Affald Danmark, Airport Coordination Den-mark A/S, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademikernes Cen-tralorganisation, Akademirådet, Amnesty International, Andelsboligfor-eningens Fællesrepræsentation ABF, Andelsbolighavernes LO, AnvendtKommunal Forskning, AOPA Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervs-råd, Arbejdsmiljøklagenævnet, Arbejdsmiljørådet, Arbejdstilsynet, Asfalt-industrien, Auktionsholderforeningen, Association of Travel Managers inDenmark, Autobranchens Handels- og Industriforening, Bestseller, Bil-branchen, Billund Lufthavn, Boligselskabernes Landsforening, Borgerser-vice Danmark, Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, BrancheforeningenDansk Luftfart, Brancheforeningen Danske Byggecentre, Brancheforenin-gen for Forbrugerelektronik, Brancheforeningen for skadedyrsfirmaer,Business Danmark, By & Havn, Bygge- Anlægs- og Trækartellet, Bygge-materialeindustrien, Bæredygtigt Landbrug, Børneråddet, BørnesagensFællesråd, Børns Vilkår, Cabin Union Denmark, Campingrådet, Central-
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
foreningen af Autoreparatører i Danmark (CAD), Centralorganisationen afindustriansatte i Danmark CO-industri, Centralorganisationernes Fælles-Udvalg, Cepos, Cevea, Coop Danmark, Cowi, DALPA, Danish Airline Pi-lots Association, Danish Air Transport ApS, Danish Operators, DanmarksAktive Forbrugere, Danmarks Almene Boliger, Danmarks Arbejdsgiver-forening, Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks Frie Fag-forening, Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF), Danmarks Jæger-forbund, Danmarks Lejerforeninger, Danmarks Motor Union, DanmarksNaturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening, DanmarksVækstråd, Danmarks Vaabenhandlerforening, DANSAM, Dansk Arbejds-giverforening, Dansk Bilforhandler Union (DBFU), Dansk Byggeri, DanskDetail, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fly-velederforening, Dansk Handel & Service, Dansk indkøbs- og Logistikfo-rum (DILF), Dansk Industri, Dansk Inkasso Brancheforening, DanskLand- og Strandjagt, Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Motor-flyver Union, Dansk Ornitologisk Forening DOF, Dansk Pattedyrforening,Dansk Skovforening, Dansk Skytte Union, Dansk Standard, Dansk Su-permarked, Danske Advokater, Danske Falkejagtklub, Danske FodboldFanklubber, Danske Handicaporganisationer, Danske Medier, Danske Re-gioner, Danske Udlejere, Ældre Sagen, Danske Ældreråd, Datatilsynet, DeDanske Bilimportører, De Danske Skytteforeninger, De Samvirkende In-valideorganisationer, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Branche-forening for Sikkerhed og Sikring, Den Danske Dommerforening, DenDanske Skatteborgerforening, Det Centrale Handicapråd, Det KommunaleKartel, Det Kriminalpræventive Råd, Det Nationale Forskningscenter forArbejdsmiljø, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analy-se og Forskning – KORA, Det Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd,Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Dækimportørforenin-gen, Ejendomsforeningen Danmark, Energi- og olieforum, Erhvervsflyv-ningens Sammenslutning, Erhvervslejernes Landsorganisation, Storkøben-havns Erhvervslejer Forening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Fly-vebranchens Personaleunion, Flyvertaktisk Kommando, Flyvesikringstje-nensten/Naviair, FOA, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forene-de Danske Motorejere, Foreningen af Auktionsledere i Danmark, Forenin-gen af miljø-, plan- og naturmedarbejdere i kommunerne (ENVINA), For-eningen af Politiledere i Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,Foreningen for Dansk Internet Handel, Forening for Distance og Internet-handel (FDIH), Forsikring & Pension, Forskning- og Innovationsstyrelsen,Forvaltningshøjskolen, Frie Funktionærer, Friluftsrådet, FritidshusejernesLandsforening, FSR – danske revisorer, FTF Funktionærernes og Tjene-stemændenes Fællesråd, Grafisk Arbejdsgiverforening, Greenpeace Dan-2
mark, Grundejernes Landsorganisation, Havarikommissionen for CivilLuftfart, HK Danmark / HK Handel, HORESTA, Højesteret, Håndværks-rådet, Ingeniørforeningen i Danmark, Institut for Menneskerettigheder, In-ternational Transport Danmark (ITD), IT-Brancheforeningen, Kommuner-nes Landsforening (KL), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kooperati-onen – Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Dan-mark, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Køben-havns Lufthavne A/S, Københavns Retshjælp, LandBoUngdom, Landbrug& Fødevarer, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark (LO), Le-dernes Hovedorganisation, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Naturog Ungdom, NOAH, Nordisk Våbenforum, Offentligt Ansattes Organisa-tioner, Politidirektørforeningen, Politiforbundet i Danmark, Producentfor-eningen, Sø- og Handelsretten, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfon-den, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Rådet for StørreFlysikkerhed, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere, Sammen-slutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforening, samtlige byretter, Scan-dinavian Airlines System Public Affairs, Sikkerhedsbranchen, Sikkerheds-styrelsen, Statsadvokatforeningen, Trafikselskaberne i Danmark, Transportog Serviceerhvervene, Vestre Landsret, Vaabenhistorisk Selskab, WWFVerdensnaturfonden, Ældresagen, Østre Landsret og Århus Retshjælp.Et udkast til lovforslag er desuden via Rigsombudsmanden på Færøerne ogRigsombudsmanden i Grønland i perioden fra den 26. marts til den 23.april 2014 sendt i høring hos Færøernes hjemmestyre og Grønlands Selv-styre.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:

Advokatsamfundet, Arbejdsmiljøklagenævnet, Arbejdstilsynet, Bil-

branchen, Billund Lufthavn, By og Havn, Børnesagens Fællesråd,

Danmarks Lejerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bygge-

ri, Danske Foldbold Fanklubber, Danske Medier, Danske Ældreråd,

Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive

Råd, Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Fi-

nansforbundets Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden,

FTF, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Københavns Byret,

Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Sikkerhedsstyrelsen, Vestre

Landsret

og

Østre Landsret

Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført medkursiv.3

II. Høringssvarene

1. Generelle bemærkninger

Advokatsamfundet, Bilbranchen, By og Havn, Børnesagens Fællesråd,

Danmarks Lejerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bygge-

ri, Danske Foldbold Fanklubber, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den

Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Domstolssty-

relsen, Forbrugerombudsmanden, FTF, KL, Konkurrence- og For-

brugerstyrelsen, Københavns Byret, Landsforeningen af Forsvarsad-

vokater, Sikkerhedsstyrelsen, Vestre Landsret

og

Østre Landsret

haringen bemærkninger til lovforslaget.

Erhvervsflyvningens Sammenslutning

anfører bl.a., at man principieltstøtter effektiviseringer inden for det offentlige, og at lovforslaget vurderesat være et skridt i denne retning. Det findes rigtigt, at tilladelse til større ogmindre arrangementer – herunder f.eks. tilladelse til helikopterflyvning iforbindelse med markeder – forsat behandles af den stedlige politidirektør.

Billund Lufthavn

anfører, at lufthavnen i tæt samarbejde med Sydøstjyl-lands Politis lokale afdeling i Billund har udarbejdet en særdeles effektivog velfungerende procedure for behandlingen af sager om udstedelse afadgangskort til lufthavnens afspærrede områder. Det er af afgørende be-tydning for driften i lufthavnen, at politiets korte og fleksible sagsbehand-ling i forbindelse med udstedelse af de pågældende adgangskort kan for-sætte uden væsentlige ændringer.

Finanssektorens Arbejdsgiverforening

udtrykker sig positivt om lov-forslaget. Der peges i den forbindelse på, at en ændret organisering af poli-tiet vil kræves en informationsindsats, så virksomhederne til enhver tid erklar over, hvilken myndighed inden for politiet der har ansvaret for de en-kelte opgaver, og hvordan der kan etableres kontakt til den relevante myn-dighed.Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 1 har samlingenaf visse af politiets opgaver i opgavefællesskaber til formål at opnå effekti-viseringsgevinster gennem en centralisering af sagsbehandlingen, at højnekvaliteten af sagsbehandlingen og at understøtte ensartetheden i opgave-varetagelsen.
4
Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1.1 forventerRigspolitiet, at opgavefællesskaberne kan være etablerede og overtage be-handlingen af sager inden for de områder, de findes at skulle varetage, fraden 1. oktober 2014. Rigspolitiet er i den forbindelse opmærksom på, atder forud for dette tidspunkt efter omstændigheder vil være behov for at in-formere om opgavefællesskabernes etablering og om, hvilke opgaver devaretager.

2. Ændring af lov om arbejdsmiljø

Arbejdstilsynet

bemærker, at tilsynet ikke har indvendinger imod den fo-reslåede ændring af lov om arbejdsmiljø, idet det forudsættes, at ændrin-gen ikke berører politiets bistand til Arbejdstilsynets medarbejdere i for-bindelse med deres adgang til offentlige og private arbejdssteder efter ar-bejdsmiljølovens § 76, stk. 3.

Arbejdsmiljøklagenævnet

foreslår at det i lovforslaget præciseres, at po-litiets afgørelser i sager om arbejdstilladelse til børn under 13 år kan på-klages til Arbejdsmiljøklagenævnet.Den foreslåede samling af visse af politiets opgaver i opgavefællesskaberberører ikke politiets bistand til Arbejdstilsynets medarbejdere i forbindel-se med deres adgang til offentlige og private arbejdssteder efter arbejds-miljølovens § 76, stk. 3.Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.2,følger det af det almindelige over-/underordnelsesprincip, der består mel-lem politikredsene og Rigspolitiet, at politikredsenes afgørelser kan påkla-ges til Rigspolitiet.Af retsplejelovens § 109, stk. 2, følger, at Rigspolitiets afgørelser i klage-sager om politidirektørernes afgørelser ikke kan påklages til justitsmini-steren.Som det endvidere fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger,pkt. 2.2.2, ændres der ikke med de bestemmelser i lovforslaget, der etable-rer et lovgivningsmæssigt grundlag for politiets opgavefællesskaber, på degældende klageregler.Justitsministeriet har på baggrund af det af Arbejdsmiljøklagenævnet an-førte fundet anledning til i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt.5
2.2.2, at præcisere, at det kan følge af lovgivning på bestemte områder, atpolitiets afgørelser kan påklages til anden myndighed (end Rigspolitiet).Med de bestemmelser i lovforslaget, der skal etablere et lovgivningsmæs-sigt grundlag for politiets opgavefællesskaber, ændres der heller ikke påsådanne klageadgange.Det bemærkes, at lovforslaget ikke regulerer eller i øvrigt tager stilling til,hvilken myndighed der kan behandle klager over politiets afgørelser påarbejdsmiljøområdet.

3. Ændring af lov om hittegods

Danske Medier

bemærker, at det kan give anledning til tvivl, når det i for-slaget til ændring af § 2, stk. 3, i hittegodsloven, jf. lovudkastets § 11, nr.1, anføres, at bekendtgørelse om fundet skal ske ”i et egnet medie”, mensdet i bemærkningerne til bestemmelsen anføres, at bekendtgørelse om fun-det kan foretages i et eller flere egnede medier.Danske Medier anfører endvidere, at der i forhold til bekendtgørelsesfor-men vil være størst sandsynlighed for at komme i kontakt med ejeren afhittegodset, hvis bekendtgørelsen sker i redaktionelle medier. Danske Me-dier foreslår på denne baggrund, at det i bemærkningerne anføres, at be-kendtgørelse af hittegodsfund normalt bør ske i de på stedet mest udbredtedagblade, lokale ugeaviser eller andre tilsvarende medier.Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger er det Justitsministe-riets opfattelse, at bekendtgørelsen om fundet skal ske på den mest effekti-ve måde under hensyntagen til det hermed forbundne ressourceforbrug.Dette sikres efter ministeriets opfattelse bedst ved, at den enkelte politi-kreds gives mulighed for i det konkrete tilfælde at vurdere, hvilken be-kendtgørelsesform der vil være mest effektiv. Det bemærkes i den forbin-delse, at denne vurdering vil kunne føre til, at bekendtgørelse i visse tilfæl-de alene foretages via internettet, og ministeriet finder det på den bag-grund ikke hensigtsmæssigt at fastsætte generelle bestemmelser om, at be-kendtgørelse normalt bør ske i redaktionelle medier.Justitsministeriet har i øvrigt fundet anledning til at præcisere, at bekendt-gørelse kan foretages i mere end ét medie, såfremt dette skønnes hensigts-mæssigt, således at det i selve lovteksten anføres, at politiet foranstalterbekendtgørelse ”i et eller flere egnede medier”.6

III. Lovforslaget

Efter høringen er der i lovforslaget indsat nye bestemmelser (§ 5, nr. 2 og3) om ændring af våbenlovens § 6 b. Der er ikke i den anledning foretagetfornyet høring henset til, at bestemmelserne alene regulerer spørgsmåletom betaling af afgift efter våbenlovens § 6 b, stk. 1, for udenlandske em-bedsmænd, der ansøger om tilladelse efter våbenloven med henblik på ud-førelse af opgaver i Danmark efter Prümafgørelsens artikel 17 og 18.Det fremsatte lovforslag svarer herudover med redaktionelle ændringer tildet, der har været sendt i høring.
7