Retsudvalget 2013-14
L 175 Bilag 1
Offentligt
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
27. marts 2014ForvaltningsretskontoretJørgen Jørgensen2013-760-01701109304
Kommenteret høringsoversigt vedrørende udkast til forslag til lov om
ændring af lov om tv-overvågning, lov om sikkerhed ved bestemte id-
rætsbegivenheder, lov om restaurationsvirksomhed og alkoholbevil-
ling m.v. og forskellige andre love (Samling af visse af politiets opga-
ver i opgavefællesskaber og bortsalg af hittegods ved offentligt tilgæn-
gelig internetauktion m.v.)
I. Høringen
Et udkast til lovforslag har været sendt i høring i perioden fra den 25. fe-bruar til den 25. marts 2014 hos følgende myndigheder og organisationermv.:3F – Faglige Fælles Forbund, 92-gruppen, Advokatsamfundet, Aerosol In-dustriens Brancheforening, Affald Danmark, Airport Coordination Den-mark A/S, Akademiet for de Tekniske Videnskaber, Akademikernes Cen-tralorganisation, Akademirådet, Amnesty International, Andelsboligfor-eningens Fællesrepræsentation ABF, Andelsbolighavernes LO, AnvendtKommunal Forskning, AOPA Danmark, Arbejderbevægelsens Erhvervs-råd, Arbejdsmiljøklagenævnet, Arbejdsmiljørådet, Arbejdstilsynet, Asfalt-industrien, Auktionsholderforeningen, Association of Travel Managers inDenmark, Autobranchens Handels- og Industriforening, Bestseller, Bil-branchen, Billund Lufthavn, Boligselskabernes Landsforening, Borgerser-vice Danmark, Branchearbejdsmiljørådet Jord til Bord, BrancheforeningenDansk Luftfart, Brancheforeningen Danske Byggecentre, Brancheforenin-gen for Forbrugerelektronik, Brancheforeningen for skadedyrsfirmaer,Business Danmark, By & Havn, Bygge- Anlægs- og Trækartellet, Bygge-materialeindustrien, Bæredygtigt Landbrug, Børneråddet, BørnesagensFællesråd, Børns Vilkår, Cabin Union Denmark, Campingrådet, Central-
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
foreningen af Autoreparatører i Danmark (CAD), Centralorganisationen afindustriansatte i Danmark CO-industri, Centralorganisationernes Fælles-Udvalg, Cepos, Cevea, Coop Danmark, Cowi, DALPA, Danish Airline Pi-lots Association, Danish Air Transport ApS, Danish Operators, DanmarksAktive Forbrugere, Danmarks Almene Boliger, Danmarks Arbejdsgiver-forening, Danmarks Automobilforhandler Forening, Danmarks Frie Fag-forening, Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF), Danmarks Jæger-forbund, Danmarks Lejerforeninger, Danmarks Motor Union, DanmarksNaturfredningsforening, Danmarks Rejsebureau Forening, DanmarksVækstråd, Danmarks Vaabenhandlerforening, DANSAM, Dansk Arbejds-giverforening, Dansk Bilforhandler Union (DBFU), Dansk Byggeri, DanskDetail, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fly-velederforening, Dansk Handel & Service, Dansk indkøbs- og Logistikfo-rum (DILF), Dansk Industri, Dansk Inkasso Brancheforening, DanskLand- og Strandjagt, Dansk Metal, Dansk Miljøteknologi, Dansk Motor-flyver Union, Dansk Ornitologisk Forening DOF, Dansk Pattedyrforening,Dansk Skovforening, Dansk Skytte Union, Dansk Standard, Dansk Su-permarked, Danske Advokater, Danske Falkejagtklub, Danske FodboldFanklubber, Danske Handicaporganisationer, Danske Medier, Danske Re-gioner, Danske Udlejere, Ældre Sagen, Danske Ældreråd, Datatilsynet, DeDanske Bilimportører, De Danske Skytteforeninger, De Samvirkende In-valideorganisationer, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Branche-forening for Sikkerhed og Sikring, Den Danske Dommerforening, DenDanske Skatteborgerforening, Det Centrale Handicapråd, Det KommunaleKartel, Det Kriminalpræventive Råd, Det Nationale Forskningscenter forArbejdsmiljø, Det Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analy-se og Forskning – KORA, Det Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd,Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Dækimportørforenin-gen, Ejendomsforeningen Danmark, Energi- og olieforum, Erhvervsflyv-ningens Sammenslutning, Erhvervslejernes Landsorganisation, Storkøben-havns Erhvervslejer Forening, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Fly-vebranchens Personaleunion, Flyvertaktisk Kommando, Flyvesikringstje-nensten/Naviair, FOA, Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet, Forene-de Danske Motorejere, Foreningen af Auktionsledere i Danmark, Forenin-gen af miljø-, plan- og naturmedarbejdere i kommunerne (ENVINA), For-eningen af Politiledere i Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,Foreningen for Dansk Internet Handel, Forening for Distance og Internet-handel (FDIH), Forsikring & Pension, Forskning- og Innovationsstyrelsen,Forvaltningshøjskolen, Frie Funktionærer, Friluftsrådet, FritidshusejernesLandsforening, FSR – danske revisorer, FTF Funktionærernes og Tjene-stemændenes Fællesråd, Grafisk Arbejdsgiverforening, Greenpeace Dan-2
mark, Grundejernes Landsorganisation, Havarikommissionen for CivilLuftfart, HK Danmark / HK Handel, HORESTA, Højesteret, Håndværks-rådet, Ingeniørforeningen i Danmark, Institut for Menneskerettigheder, In-ternational Transport Danmark (ITD), IT-Brancheforeningen, Kommuner-nes Landsforening (KL), Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kooperati-onen – Den Kooperative Arbejdsgiver- og Interesseorganisation i Dan-mark, Kristelig Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Køben-havns Lufthavne A/S, Københavns Retshjælp, LandBoUngdom, Landbrug& Fødevarer, Landbrugsraadet, Landsorganisationen i Danmark (LO), Le-dernes Hovedorganisation, Lejernes Landsorganisation i Danmark, Naturog Ungdom, NOAH, Nordisk Våbenforum, Offentligt Ansattes Organisa-tioner, Politidirektørforeningen, Politiforbundet i Danmark, Producentfor-eningen, Sø- og Handelsretten, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfon-den, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Sikker Trafik, Rådet for StørreFlysikkerhed, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere, Sammen-slutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforening, samtlige byretter, Scan-dinavian Airlines System Public Affairs, Sikkerhedsbranchen, Sikkerheds-styrelsen, Statsadvokatforeningen, Trafikselskaberne i Danmark, Transportog Serviceerhvervene, Vestre Landsret, Vaabenhistorisk Selskab, WWFVerdensnaturfonden, Ældresagen, Østre Landsret og Århus Retshjælp.Et udkast til lovforslag er desuden via Rigsombudsmanden på Færøerne ogRigsombudsmanden i Grønland i perioden fra den 26. marts til den 23.april 2014 sendt i høring hos Færøernes hjemmestyre og Grønlands Selv-styre.Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:Advokatsamfundet, Arbejdsmiljøklagenævnet, Arbejdstilsynet, Bil-
branchen, Billund Lufthavn, By og Havn, Børnesagens Fællesråd,
Danmarks Lejerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bygge-
ri, Danske Foldbold Fanklubber, Danske Medier, Danske Ældreråd,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive
Råd, Domstolsstyrelsen, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Fi-
nansforbundets Arbejdsgiverforening, Forbrugerombudsmanden,
FTF, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Københavns Byret,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Sikkerhedsstyrelsen, Vestre
Landsret
ogØstre Landsret
Nedenfor er gengivet de væsentligste punkter i de modtagne høringssvar.Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført medkursiv.3
II. Høringssvarene
1. Generelle bemærkninger
Advokatsamfundet, Bilbranchen, By og Havn, Børnesagens Fællesråd,
Danmarks Lejerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Bygge-
ri, Danske Foldbold Fanklubber, Danske Ældreråd, Datatilsynet, Den
Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive Råd, Domstolssty-
relsen, Forbrugerombudsmanden, FTF, KL, Konkurrence- og For-
brugerstyrelsen, Københavns Byret, Landsforeningen af Forsvarsad-
vokater, Sikkerhedsstyrelsen, Vestre Landsret
ogØstre Landsret
haringen bemærkninger til lovforslaget.Erhvervsflyvningens Sammenslutning
anfører bl.a., at man principieltstøtter effektiviseringer inden for det offentlige, og at lovforslaget vurderesat være et skridt i denne retning. Det findes rigtigt, at tilladelse til større ogmindre arrangementer – herunder f.eks. tilladelse til helikopterflyvning iforbindelse med markeder – forsat behandles af den stedlige politidirektør.Billund Lufthavn
anfører, at lufthavnen i tæt samarbejde med Sydøstjyl-lands Politis lokale afdeling i Billund har udarbejdet en særdeles effektivog velfungerende procedure for behandlingen af sager om udstedelse afadgangskort til lufthavnens afspærrede områder. Det er af afgørende be-tydning for driften i lufthavnen, at politiets korte og fleksible sagsbehand-ling i forbindelse med udstedelse af de pågældende adgangskort kan for-sætte uden væsentlige ændringer.Finanssektorens Arbejdsgiverforening
udtrykker sig positivt om lov-forslaget. Der peges i den forbindelse på, at en ændret organisering af poli-tiet vil kræves en informationsindsats, så virksomhederne til enhver tid erklar over, hvilken myndighed inden for politiet der har ansvaret for de en-kelte opgaver, og hvordan der kan etableres kontakt til den relevante myn-dighed.Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 1 har samlingenaf visse af politiets opgaver i opgavefællesskaber til formål at opnå effekti-viseringsgevinster gennem en centralisering af sagsbehandlingen, at højnekvaliteten af sagsbehandlingen og at understøtte ensartetheden i opgave-varetagelsen.
4
Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 2.1.1 forventerRigspolitiet, at opgavefællesskaberne kan være etablerede og overtage be-handlingen af sager inden for de områder, de findes at skulle varetage, fraden 1. oktober 2014. Rigspolitiet er i den forbindelse opmærksom på, atder forud for dette tidspunkt efter omstændigheder vil være behov for at in-formere om opgavefællesskabernes etablering og om, hvilke opgaver devaretager.2. Ændring af lov om arbejdsmiljø
Arbejdstilsynet
bemærker, at tilsynet ikke har indvendinger imod den fo-reslåede ændring af lov om arbejdsmiljø, idet det forudsættes, at ændrin-gen ikke berører politiets bistand til Arbejdstilsynets medarbejdere i for-bindelse med deres adgang til offentlige og private arbejdssteder efter ar-bejdsmiljølovens § 76, stk. 3.Arbejdsmiljøklagenævnet
foreslår at det i lovforslaget præciseres, at po-litiets afgørelser i sager om arbejdstilladelse til børn under 13 år kan på-klages til Arbejdsmiljøklagenævnet.Den foreslåede samling af visse af politiets opgaver i opgavefællesskaberberører ikke politiets bistand til Arbejdstilsynets medarbejdere i forbindel-se med deres adgang til offentlige og private arbejdssteder efter arbejds-miljølovens § 76, stk. 3.Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.2,følger det af det almindelige over-/underordnelsesprincip, der består mel-lem politikredsene og Rigspolitiet, at politikredsenes afgørelser kan påkla-ges til Rigspolitiet.Af retsplejelovens § 109, stk. 2, følger, at Rigspolitiets afgørelser i klage-sager om politidirektørernes afgørelser ikke kan påklages til justitsmini-steren.Som det endvidere fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger,pkt. 2.2.2, ændres der ikke med de bestemmelser i lovforslaget, der etable-rer et lovgivningsmæssigt grundlag for politiets opgavefællesskaber, på degældende klageregler.Justitsministeriet har på baggrund af det af Arbejdsmiljøklagenævnet an-førte fundet anledning til i lovforslagets almindelige bemærkninger, pkt.5
2.2.2, at præcisere, at det kan følge af lovgivning på bestemte områder, atpolitiets afgørelser kan påklages til anden myndighed (end Rigspolitiet).Med de bestemmelser i lovforslaget, der skal etablere et lovgivningsmæs-sigt grundlag for politiets opgavefællesskaber, ændres der heller ikke påsådanne klageadgange.Det bemærkes, at lovforslaget ikke regulerer eller i øvrigt tager stilling til,hvilken myndighed der kan behandle klager over politiets afgørelser påarbejdsmiljøområdet.3. Ændring af lov om hittegods
Danske Medier
bemærker, at det kan give anledning til tvivl, når det i for-slaget til ændring af § 2, stk. 3, i hittegodsloven, jf. lovudkastets § 11, nr.1, anføres, at bekendtgørelse om fundet skal ske ”i et egnet medie”, mensdet i bemærkningerne til bestemmelsen anføres, at bekendtgørelse om fun-det kan foretages i et eller flere egnede medier.Danske Medier anfører endvidere, at der i forhold til bekendtgørelsesfor-men vil være størst sandsynlighed for at komme i kontakt med ejeren afhittegodset, hvis bekendtgørelsen sker i redaktionelle medier. Danske Me-dier foreslår på denne baggrund, at det i bemærkningerne anføres, at be-kendtgørelse af hittegodsfund normalt bør ske i de på stedet mest udbredtedagblade, lokale ugeaviser eller andre tilsvarende medier.Som anført i lovforslagets almindelige bemærkninger er det Justitsministe-riets opfattelse, at bekendtgørelsen om fundet skal ske på den mest effekti-ve måde under hensyntagen til det hermed forbundne ressourceforbrug.Dette sikres efter ministeriets opfattelse bedst ved, at den enkelte politi-kreds gives mulighed for i det konkrete tilfælde at vurdere, hvilken be-kendtgørelsesform der vil være mest effektiv. Det bemærkes i den forbin-delse, at denne vurdering vil kunne føre til, at bekendtgørelse i visse tilfæl-de alene foretages via internettet, og ministeriet finder det på den bag-grund ikke hensigtsmæssigt at fastsætte generelle bestemmelser om, at be-kendtgørelse normalt bør ske i redaktionelle medier.Justitsministeriet har i øvrigt fundet anledning til at præcisere, at bekendt-gørelse kan foretages i mere end ét medie, såfremt dette skønnes hensigts-mæssigt, således at det i selve lovteksten anføres, at politiet foranstalterbekendtgørelse ”i et eller flere egnede medier”.6
III. Lovforslaget
Efter høringen er der i lovforslaget indsat nye bestemmelser (§ 5, nr. 2 og3) om ændring af våbenlovens § 6 b. Der er ikke i den anledning foretagetfornyet høring henset til, at bestemmelserne alene regulerer spørgsmåletom betaling af afgift efter våbenlovens § 6 b, stk. 1, for udenlandske em-bedsmænd, der ansøger om tilladelse efter våbenloven med henblik på ud-førelse af opgaver i Danmark efter Prümafgørelsens artikel 17 og 18.Det fremsatte lovforslag svarer herudover med redaktionelle ændringer tildet, der har været sendt i høring.
7