MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. maj 2014
2014-2027
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
(TRU L 172), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes redegøre for i hvilket omfang en tunnellægning af letbanen
Odder-Grenå gennem Aarhus H vil kunne bidrage til at der frigøres mere per-
ronkapacitet, der så vil være komme regional- og fjerntogstrafikken til nytte.
Svar:
Indledningsvist skal jeg bemærke, at der ikke findes anlægsoverslag for en evt.
tunnellægning af letbanen gennem Aarhus H. Jeg vil dog forvente, at der ville
være tale om et meget dyrt projekt.
Banedanmark har endvidere oplyst følgende:
”Projektet
indgår ikke i VVM-undersøgelsen af en kapacitetsudvidelse på Aar-
hus H, som er et statsligt projekt foranlediget af Togfonden, som tager ud-
gangspunkt i det faktum, at en letbane i niveau (via en bro) allerede er under
etablering.
Såfremt letbanen i givet fald skulle tunnellægges, så den ikke udnytter perron-
hallen på Århus H, kunne der evt. i stedet bygges en perron ved det eksisteren-
de spor 1 til den øvrige togtrafik. Det er ikke undersøgt, om dette kunne over-
flødiggøre andre fremtidige udbygninger, f.eks. en udbygning med et planlagt
spor 8. Der ville dog ud fra en umiddelbar vurdering i givet fald blive tale om en
kortere perron i spor 1 end i det planlagte spor 8.
Letbanens planlagte spor 0 på Aarhus H. kan kun etableres som en meget kort
perron til letbanetog, og vil ikke kunne frigøre kapacitet til regional- og fjern-
togstrafikken.”
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke