Transportudvalget 2013-14
L 172
Offentligt
1369967_0001.png
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
19. maj 20142014 - 2027
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål ved-rørende L172 - Forslag til lov om projektering af nyanlæg og hastighedsopgra-deringer af en række jernbanestrækninger på hovedbanen og regionalbanerne,som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra HenningHyllested (EL).

Spørgsmål nr. 4:

Ministeren bedes oplyse, hvor stor differencen er mellem anlæg af bane Vejle-Billund med henholdsvis diesel eller eldrift, og hvor stor vil differencen være,såfremt Jelling-Billund skal designes til godstog med et akseltryk på 25 t.

Svar:

Jeg forstår den første del af spørgsmålet som, at der spørges til differencenmellem diesel- og eldrift for anlæg af en direkte bane mellem Vejle og Billund.For anlæg af en direkte bane mellem Vejle og Billund foreligger der kun an-lægsoverslag for en letbane. Der er ikke foretaget beregninger vedrørende an-læg af en jernbane fra Vejle til Billund. Det er således ikke undersøgt, hvad dif-ferencen mellem dieseldrift og eldrift vil være for anlæg af en bane mellem Vej-le og Billund.Trafikstyrelsen vurderer, at der ikke er et marked for jernbanegods mellemVejle og Billund. Omkostningerne ved at designe banestrækningen Jelling-Billund til godstog er derfor ikke beregnet.
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke