Transportudvalget 2013-14
L 172
Offentligt
1372205_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Side 1 af 9
Talepapir til Samråd om L 172 og L173
Tak for ordet.
Jeg vil med formandens tilladelse
besvare de stillede samrådsspørgsmål
samlet.
Spørgsmål A
Ministeren bedes redegøre for og uddybe
bemærkninger i L 173, hvor der under særlige
omstændigheder kan foretages ekspropriation af
lodsejernes jord og bolig. Herunder ønskes en
uddybning af begrebet "særlige tilfælde" samt
hvem, der træffer afgørelsen om begrebet "særlige
tilfælde"?
Svar
Jeg vil gerne uddybe bemærkningerne til
bestemmelsen i L 173 om fremrykket
ekspropriation. Det er det, der i
lovforslaget hedder § 2 e.
Indledningsvis vil jeg sige, at jeg er
meget glad for, at vi nu får indført denne
bestemmelse som en generel hjemmel i
jernbaneloven.
Tidligere blev bestemmelsen indføjet i
de konkrete projekteringslove.
Men nu indføjes den i stedet som en
generel hjemmel i jernbaneloven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372205_0002.png
Side 2 af 9
På den måde får vi mulighed for at
hjælpe de lodsejere, der bliver berørt af
et kommende baneanlæg tidligere i
processen
såfremt de har særlige
grunde til at komme af med deres
ejendom hurtigst muligt.
Der er ingen tvivl om, at det
grundlæggende er til gene for borgerne,
hvis de må afstå deres ejendom fordi der
skal bygges en vej eller jernbane. Det er
det, som man mere teknisk kalder ”til
almenvellets bedste”.
Vi er således inde på en grundlovsikret
rettighed.
Det fremgår af grundlovens § 73, at
ingen kan tvinges til at afstå sin ejendom
bortset fra hvor almenvellet kræver det.
Det kan kun ske ifølge lov og mod
fuldstændig erstatning til den eller de
pågældende personer.
Som det fremgår af bemærkningerne til
L 173 skaber vi med § 2 e en lovhjemmel
til at erhverve fornødne arealer til de
konkrete baneprojekter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372205_0003.png
Side 3 af 9
For at fremrykket ekspropriation skal
kunne komme på tale skal tre
betingelser være opfyldt:
1. Ejendommen skal berøres særligt
indgribende af et kommende
baneprojekt,
2. Ejeren skal være i en særlig
vanskelig situation og
3. Ejendommen kan ikke afhændes på
normale vilkår.
Jeg vil gerne uddybe hvordan de tre
betingelser nærmere skal forstås.
Jeg skal dog understrege, at eftersom,
der under alle omstændigheder er tale
om en konkret vurdering, skal
nedenstående ikke opfattes som en
udtømmende opremsning.
Betingelse 1 - særligt indgribende
Der skal være stor sandsynlighed for at
ejendommen senere vil skulle
totaleksproprieres,
eller
at ejendommen skal deleksproprieres i
et betydeligt omfang,
eller
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372205_0004.png
Side 4 af 9
at en delvis ekspropriation medfører
væsentlige ulemper for ejeren.
Et eksempel på væsentlige ulemper kan
være, hvis der er tale om en
erhvervsvirksomhed og det forhold, at
ejendommen skal delvis eksproprieres
medfører, at virksomheden ikke kan
videreføres. Fx fordi der bliver for lidt
plads eller for lidt jord.
Der skal med andre ord foretages en
konkret vurdering af, hvor indgribende
den kommende ekspropriation er for
ejeren.
Betingelse 2 - særlig situation
Ejeren af ejendommen skal være i en
særlig situation, dvs. der skal foreligge
særlige sociale grunde for at kunne blive
eksproprieret før tid.
Det kan fx være alvorlig sygdom,
dødsfald, skilsmisse, familieforøgelse,
nyt arbejde meget langt væk fra bopælen
eller andre sociale årsager.
Et eksempel kan være, at en familie har
fået et handicappet barn, der skal sidde i
kørestol og familiens bolig ikke er
handicapegnet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372205_0005.png
Side 5 af 9
Et andet eksempel kan være et ældre
ægtepar, hvor den ene er blevet senil og
skal på plejehjem.
Et tredje eksempel kan være en
erhvervsvirksomhed, som vil lide et
betydeligt indtægtstab, hvis der ikke sker
ekspropriation før de ordinære
ekspropriationer, fx fordi
ekspropriationen hindrer en planlagt
udvidelse af virksomheden.
Betingelse 3 -kan ikke afhændes
Ejeren skal bevise, at ejendommen ikke
kan sælges på normale vilkår.
Dette kan dokumenteres ved en
erklæring fra en ejendomsmægler.
---
Fremrykket ekspropriation er som
nævnt en fordel for borgerne, fordi man
hurtigere kan komme af med sin
ejendom i en ellers svær situation.
Det er de berørte borgere selv, der skal
anmode projekteringsmyndigheden om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372205_0006.png
Side 6 af 9
overtagelse - altså Vejdirektoratet eller
Banedanmark.
Projekteringsmyndigheden afgør
herefter, om de vurderer, at
betingelserne, er opfyldt.
Såfremt det er tilfældet, bestilles der tid
hos Ekspropriationskommissionen.
Ekspropriationskommissionen
fastsætter erstatningens størrelse i
overensstemmelse med de gældende
regler.
Såfremt ejeren ikke er tilfreds med
erstatningens størrelse, kan der klages til
taksationskommissionen senest 4 uger
efter, at afgørelsen er sendt til den
pågældende.
Endelig kan taksationskommissionens
kendelse indbringes for domstolene.
---
Såfremt projekteringsmyndigheden
derimod giver afslag på fremrykket
ekspropriation, kan afslaget påklages til
transportministeren.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372205_0007.png
Side 7 af 9
Herefter vurderer mine folk på ny, om
betingelserne i § 2 e er opfyldt.
Der er ikke noget nyt i, hvordan
fremrykket ekspropriation fungerer.
Samme model har været brugt ved
tidligere baneprojekter, fx København-
Ringstedbanen.
Spørgsmål B
Ministeren bedes redegøre for, hvor hurtigt en
ansøgning til Vejdirektoratet
om at blive omfattet af reglen om
forhåndsovertagelse kan blive behandlet?
Svar
Jeg vil her godt starte med at sige, at
eftersom der (glædeligvist!) sættes rigtig
mange projekter i gang med
udmøntningen af Togfonden (L 172), har
jeg både sat Vejdirektoratet og
Banedanmark i gang med at udarbejde
VVM-redegørelser for de store projekter.
Vejdirektoratet skal projektere en ny
bane over Vestfyn samt en jernbane over
Vejle Fjord.
Banedanmark tager sig af de øvrige
projekter.
Erfaringsmæssigt tager en
sagsbehandling om forlods overtagelser
skønsmæssigt ca. 4-5 mdr. fra
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372205_0008.png
Side 8 af 9
modtagelse af lodsejerens anmodning til
ejendommen er overtaget.
I processen vurderes, hvorvidt
lodsejeren opfylder de krav der er nævnt
i§2e
Sagsbehandlingen omfatter indhentning
af fornødne oplysninger til brug for
sagen, partshøring, afgørelse af sagen
samt behandling af sagen hos
Kommissarius.
--
Afslutningsvis vil jeg gentage, at jeg er
glad for, at vi nu får indført en generel
bestemmelse om fremrykket
ekspropriation i jernbaneloven.
Jeg er klar over, at der endnu ikke findes
en sådan generel regel i vejloven. Men
kan således sige, at baneområdet her
overhaler vejområdet.
På vejområdet bruger Vejdirektoratet i
stedet i højere grad byggelinjer, end der
har været tradition for på
jernbaneområdet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1372205_0009.png
Side 9 af 9
Pålæg af byggelinjer giver ligeledes de
berørte borgere visse muligheder for at
få overtaget deres ejendom før de
ordinære ekspropriationer.
De bestemmelser, der findes i vejloven,
om overtagelse af en ejendom, der er
pålagt byggelinjer svarer stort set til de
bestemmelserne der ligeledes indsættes i
jernbaneloven.
(vejlovens § 38, stk. 1 og § 2 d, stk. 1-3 i L
173)
Der er således også på vejområdet
forskellige muligheder for at få sin
ejendom overtaget før de ordinære
ekspropriationer, såfremt en ejendom
berøres særligt indgribende af et
kommende vejprojekt.