MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6.maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål ved-
rørende L 172– forslag til lov om projektering af nyanlæg og hastighedsopgra-
deringer af en række jernbanestrækninger på hovedbanen og regionalbanerne.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål 1:
”Ministeren
bedes oplyse, hvilke reelle muligheder for alternative linjeføringer
over Vejle Fjord der findes med henblik på at undgå at ekspropriere boliger
samt undgå en linjeføring gennem fredede naturområder”.
Svar:
Vejdirektoratet oplyser, at:
”Den
nye banebro over Vejle Fjord reducerer rejsetiden med 8-9 minutter for
de Superlyntog, der som en del af Timemodellen skal køre mellem Odense og
Aarhus.
Banebroen giver også den nødvendige ekstra kapacitet på en kritisk strækning
ved Vejle, og danner dermed grundlag for at etablere prioriterede korrespon-
dancer for regionaltogstrafikken Den ekstra banekapacitet giver endvidere mu-
lighed for op til kvarters drift i regionaltrafikken mellem Aarhus og Trekants-
området samt for direkte togforbindelse mellem Aarhus og Esbjerg. Hertil
kommer god og rettidig betjening fra Vejle St. mod Billund med op til 3 tog i
timen gennem Grejsdalen.
VVM-projektet for banebroen over Vejle Fjord er kompliceret pga. landskabets
udformning, fredninger og Natura-2000 områder. Hvis man samtidig ønsker
en banebro til højhastighedstog med betydelige fordele for rejsetid og kapacitet
omkring Vejle Fjord, så er der begrænsninger for, hvilke linjeføringer, der kan
være. Umiddelbart opnås ovennævnte fordele ved at etablere en ny banebro i
området vest for Brejning (på sydsiden af fjorden) til området vest for Dau-
gaard (nord for fjorden), som foreslået af Trafikstyrelsen i rapporten om Tog-
fonden DK.
I forbindelse med VVM-redegørelsen vil de natur og miljømæssige interesser
blive undersøgt nøje. Det samme gælder forholdene for de berørte borgere og
lodsejere, herunder muligheden for forlodsekspropriation og afværgeforan-