Undskyld, at jeg lige var lidt fraværende.
Jeg blev lidt træt af alle Venstres udenomsforklaringer, så jeg tænkte, at jeg trængte til en kop kaffe at styrke mig på.
Sagen er jo, at det faktisk er en glædens dag i dag, den 4.
april.
Det er en historisk dag i dag.
Det er togpassagerernes dag i dag.
I alt for lang tid har det været sådan i Danmark, at de tog og de jernbaner, vi har haft, har hørt fortiden til.
Har man stået og ventet på sin lokale station og set toget komme ind, har man tænkt:
Er det mon toget til fortiden, der kommer der?
Det har lignet noget, man tog på tur i i 1970'erne, på lejrskole eller med børnehaven.
Det er tid til, at der sker noget nyt i dansk jernbanepolitik.
Og der er jeg som Socialdemokraternes ordfører på det her område kisteglad for, at vi nu laver en ny strategi på det her område.
Alene i den her uge har vi måttet høre om fortidens IC4-skandale, hvor der nu igen er usikkerhed om, om passagererne kan få ordentlige tog, om de kan få sig en siddeplads.
Tænk sig, at man i dag i nutidens Danmark løser en billet og så skal være usikker på, om man kan komme til at sidde ned.
I stedet for den taberstrategi, som fortidens transportpolitik har været udtryk for, er der brug for en visionær, fremadrettet vinderstrategi, og det er Togfonden DK.
Togfonden DK er en strategi, der handler om at binde Danmark bedre sammen.
Det er en strategi, som indskriver sig i historien af rigtig store investeringer.
Man ser næsten for sit indre blik Thorvald Stauning med hans cigarrøg og dybe basstemme, da han indviede Lillebæltsbroen.
Vi binder Danmark sammen.
Det er det, som det her handler om, og derfor skal vi i dag være glade for at kunne tage første skridt med de her to lovforslag, som netop sætter transportpolitik på dagsordenen og binder os tættere sammen.
Med de mange forslag, der ligger her, bliver det nemmere, hurtigere og mere komfortabelt for danske togpassagerer at køre rundt i Danmark.
Stiger man på oppe i det skønne Frederikshavn, vil det være sådan, at man kan komme til Københavns Hovedbanegård 1½ time hurtigere end i dag – 1½ time!
Det her er virkelig historisk.
Stiger man på i Esbjerg, er der også markante tidsforbedringer.
Stiger man på i Thisted, vil det være 1¼ time hurtigere at køre fra Thisted til København, end det er i dag.
Så ved vi jo godt, at der er Venstrefolkene.
Så er der også De Konservative, men, hov, dem må vi ikke genere, for de er jo ikke mødt op.
Så spørger de:
Hvor mange kører egentlig til København?
Mange skal jo bare pendle på de korte strækninger.
Det er jo det gode ved den her plan, nemlig at det er der også taget højde for.
Stiger man på i Kalundborg og skal ind til København og passe sit arbejde, hvilket mange gør, eller den modsatte vej – for vi ved, at der i Kalundborg, på trods af at der er en Venstreborgmester, som i øvrigt gør det udmærket, det er slet ikke nær det, er en masse vækst, så der er mange, der bor i København, som skal ud til Kalundborg – så kan man gøre det 25 minutter hurtigere, når det her bliver gennemført – 25 minutter hurtigere!
Det er helt konkret.
Så tænker folk nok:
Kan han blive ved med at stå med det ene konkrete eksempel efter det andet, for nu er vi ved at være trætte af det?
Nej, men vi har lavet en hjemmeside, der hedder www.tjektogtiden.dk, og der kan man gå ind og tjekke, ligegyldigt hvad for en by, det er, hvor meget hurtigere det bliver, når den her socialdemokratiske, visionære, fremadrettede transportpolitik bliver til noget.
Det er altså dansk politik, når det er allerbedst.
Det, vi har gjort, er jo at lytte til passagererne, at lytte til kritikken og tage den alvorligt og også lytte til passagerernes mange konstruktive forslag og så prøve at gøre det til virkelighed.
Vi har ved at lave en mere fair, en mere retfærdig beskatning af aktiviteterne i Nordsøen fundet 28,5 mia.
kr., som vi investerer i at gøre dansk togdrift bedre.
Samtidig med at vi sikrer, at man kommer hurtigere fra A til B, at det bliver elektrisk, så det bliver mere miljørigtigt – så der ikke kommer partikeludledning, så der ikke kommer CO
2
-udslip – så er der det helt særlige ved det her:
Det skaber også arbejdspladser.
Når det er sådan, at man anlægger nye skinner, sætter elektriske køreledninger op, så er der folk, der går fra arbejdsløshedskøen over til aktiv beskæftigelse.
Det er sådan, at selv de mest konservative beregninger siger, at der er op mod 20.000 nye arbejdspladser i det her.
Det er den ufaglærte 3F'er, det er smeden, det er elektrikeren, det er ingeniøren, som ellers tidligere har siddet derhjemme og rystet i bukserne over, hvordan der skulle blive råd til næste termin, som vi nu skaber arbejde til – fordi vi bruger fællesskabet, fordi vi bruger samfundet som lokomotiv til at trække os fri af krisen.
Vi skal ikke have krise, arbejdsløshed og nederlag.
Vi skal have fremdrift, visioner og begejstring, og det er det, vi skaber med det her forslag.
For vi skaber noget, der binder Danmark bedre sammen, noget, der er godt for miljøet, noget, der sikrer, at vores børn ikke skal være så bange for det med klimaforandringerne, og så skaber vi arbejdspladser her og nu, fordi der er noget at rive i til de mennesker, der ulykkeligvis er arbejdsløse.
Det er altså socialdemokratisk politik, når det er allerallerbedst.
Så ved vi godt, at der også er bekymringer.
Kan vi nu være sikre på, at det nu også er danskere, der får de arbejdspladser, der bliver skabt, og at det ikke bare er polakker osv., der kommer?
Nu er der jo ikke noget i vejen med, at der kommer polakker og arbejder i Danmark, så længe de gør det på ordentlige vilkår.
Men det, der er en aftale om internt i vores partier, er jo, at vi vil lægge an til, at vi bruger sociale klausuler, sådan at det er danske løn- og arbejdsvilkår, der gælder.
Det, vi også vil aftale, er, at når man skal i gang med så store investeringer, så skal de virksomheder, der er med om bord, altså love, at de tager sig en lærling eller en praktikant.
For vi ved, at der er alt for mange, der går derude og rigtig gerne vil være dygtige håndværkere – og det er det, Danmark har brug for – og så kan de ikke få en læreplads.
Det er simpelt hen tarveligt, det er ikke rimeligt.
Der kan vi gøre en forskel her, og det er det, vi gør ved at lave uddannelsesklausuler, hvor vi siger:
Der skal altså være lærepladser i det her.
Tænk på de lykkelige unge mennesker, der nu kan ringe hjem til mormor eller til kæresten og sige:
Jeg har fået en læreplads.
Vi ved, hvor meget det betyder.
Det er det, der gør en forskel.
Det er dansk politik, det er socialdemokratisk politik, når det er allerallerbedst.
Så er der andre bekymringer.
Vi hørte hr.
Troels Lund Poulsen, der er mødt op for at varetage sin kreds' interesser, og stor respekt for det.
Vi ved, at der i Hedensted og andre steder er bekymringer om linjeføring, og det er rigtigt, og sådan vil det altid være.
Når man skal ændre noget og der er nogle, der risikerer, at det er deres lokalområde, det går ud over, jamen så skal man jo selvfølgelig være sikker på, at det bliver gjort på den rigtige måde.
Så stor ros til hr.
Troels Lund Poulsen for at møde op og varetage de interesser, for vi skal da være i tæt dialog; det er det, lovarbejde handler om.
Og jeg vil sige, at jeg selv har sagt ja til her den 23.
april at tage til et lokalområde og være i dialog med de lokale.
For det er meget vigtigt for os Socialdemokrater, at der ikke er nogen, der skal føle, at vi bare tromler hen over hovedet på dem og laver noget, de ikke vil have.
Det skal ske i dialog, det skal ske i respekt, det skal ske på den bedste måde.
Men vi ved jo også, at når man laver noget, der er så visionært som det her, at når man ændrer så mange ting, så vil der også være ting, som nogle vil opleve som mindre godt.
Derfor kan man ikke undgå alle problemer, men vi vil prøve at gøre det så godt, som vi overhovedet kan.
Så afslutningsvis vil jeg sige:
Det her er godt for danske togpassagerer.
De har fortjent bedre end det, de har oplevet de sidste mange år.
Det er godt i forhold til at skabe arbejdspladser.
Der er lærlinge, der får noget ud af det her.
Det er godt for miljøet og for klimaet.
Der er rigtig meget at glæde sig over i dag, og jeg tror, at os, der har været med i salen her den 4.
april, kan se tilbage på den dag og ranke ryggen og sige:
Det er altså dansk politik, når det er allerbedst.
Ja, jeg hørte godt en helt usædvanlig mavesur Venstremand på talerstolen før, som rakkede det ned, og der var ingen grænser for, hvor dårligt det var.
Det vil jeg ikke bruge så meget tid på.
Jeg har noteret mig, at Venstre i alverdens kronikker, læserbreve, taler, reklamer, foldere og alt muligt andet har sagt:
Vi vil det samme, hallo, vi vil det samme.
Men sagen er bare den, at de ikke har fundet pengene til det.
Det kan danskerne jo godt gennemskue.
De ved godt, at Venstre ved man, hvor man har:
De lover en masse og gør ikke noget ved det.
Alle os, der er med i det her, bredt i Folketinget – Venstre og de der Konservative, vi ikke må kritisere, fordi de ikke er her i dag, står udenfor, og, undskyld, Liberal Alliance er også hoppet med på den vogn – er med til at skabe et Danmark, der hænger bedre sammen.
Det er da en glædens dag.
Det vil jeg tage hatten af for.
Tak for ordet.