Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
L 17 Bilag 7
Offentligt
Til lovforslag nr.L 17
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Udvalget for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser den 3. december 2013
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om professionshøjskoler for videregåendeuddannelser og lov om Danmarks Evalueringsinstitut og om ophævelse af lovom uddannelsen til professionsbachelor som pædagog(Ændringer som følge af ny pædagoguddannelse)[af ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelser (Morten Østergaard)]1. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 2. oktober 2013 og var til1. behandling den 1. november 2013. Lovforslaget blev efter1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Forsk-ning, Innovation og Videregående Uddannelser.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.ForligDen 26. september 2013 indgik regeringen en stemmeaf-tale om lovforslaget med de fem øvrige partier. Intentionenvar at styrke pædagoguddannelsen på fire områder:– Højere faglighed og kvalitet– Handlekompetencer og bedre sammenhæng til praksis– Øget specialisering med mere arbejdsmarkedsrelevans– Styrkede tværprofessionelle kompetencerDer var endvidere enighed om, at uddannelsen skulle væ-re en enhedsuddannelse med tre specialiseringer:– Dagtilbudspædagogik– Skole- og fritidspædagogik– Social- og specialpædagogik.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og ministeren for forskning, innovation ogvideregående uddannelser sendte den 1. juli 2013 dette ud-kast til udvalget, jf. folketingsåret 2012-13, FIV alm. del –bilag 208. Den 2. oktober 2013 sendte ministeren for forsk-ning, innovation og videregående uddannelser de indkomnehøringssvar og et notat herom til udvalget.2. IndstillingerUdvalgetindstiller lovforslaget tilvedtagelse uændret.Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folke-parti er tilfredse med de opstramninger af fagligheden, somden brede aftale om reformen af pædagoguddannelsen sik-rer. Partierne er især tilfredse med ændringen af praktikde-len, som betyder skærpede krav til læring i praktikken og tilpraktikeksamen. Derudover er partierne meget tilfredsemed, at det indgår i aftalen, at man skal udvikle nye, prak-sisnære eksamensformer, der skal teste pædagogstuderendespædagogiske færdigheder. Man skal ligesom på sygeplejer-skeuddannelsen have en eksamensform, hvor man tester denenkeltes funktioner i det praktiske arbejde. V, DF og KF vil-le gerne have suppleret aftalen med krav om uddannedepraktikvejledere. Man får dog en evaluering af praktikvej-ledningen, og når partierne har den, må man se på, om maner nødt til at gå videre med dette krav. Indtil da fæster parti-erne lid til, at kommuner og regioner vil tage deres opgavealvorligt, når det handler om at sikre en god og kvalificeretvejledning.V, DF og KF havde gerne set, at man havde indført opta-gelsessamtaler ved optag på uddannelsen og karakterer ipraktikken, men partierne stiller sig tilfredse med, at manførst evaluerer praksis med læreruddannelsens optagelses-krav, inden man tager temaet op igen i forbindelse med pæ-dagoguddannelsen.V, DF og KF er tilfredse med, at den nye aftale følger af-talen om folkeskolen, således at pædagoger nok skal kunneunderstøtte undervisningen i folkeskolen, men at de ikke harnogen undervisningskompetence. Dermed bliver regerin-gens oprindelige tanker om pædagoger i heldagsskolen ikketil noget.
DokumentIdJournalnummer
2
Endelig er der kønsdimensionen, hvor det står i lovforsla-get, at kønsdimensionen indgår i det relevante vidensområdei grundfagligheden. Det kan man dårligt være uenig i.Uenigheden kunne måske opstå, når »relevant« skal define-res. Her ser vi frem til at se i bekendtgørelsen, hvordan detudmøntes i virkeligheden. Der skal ikke herske tvivl om, atV, DF og KF ikke ønsker, at tolkningen skal gå i retning afet nyt hen i stedet for han eller hun, eller at lege, bøger ellertekster og andet ikke må afspejle, at drenge er drenge og pi-ger er piger. Men ministeren har forsikret os om, at dette ik-
ke er hensigten. Når udkast til bekendtgørelse foreligger, vilV, DF og KF være opmærksomme herpå.Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen.
Kirsten Brosbøl (S) Jesper Petersen (S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S)fmd.Per Husted (S) Jeppe Bruus (S)Trine Bramsen (S) Lotte Rod (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Andreas Steenberg (RV) Jonas Dahl (SF)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Bertel Haarder (V)Kristian Jensen (V) Karen Ellemann (V)nfmd.Esben Lunde Larsen (V) Tina Nedergaard (V) Mads Rørvig (V)Anne-Mette Winther Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF) Alex Ahrendtsen (DF)Christian Langballe (DF) Merete Riisager (LA) Villum Christensen (LA) Vivi Kier (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4745221615129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 17Bilagsnr. Titel1Høringssvar og høringsnotat, fra ministeren for forskning, innovationog videregående uddannelser2Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget3Bilaget er tilbagetaget4Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget51. udkast til betænkning62. udkast til betænkning