Uddannelses- og Forskningsudvalget 2013-14
L 17 Bilag 1
Offentligt
1285309_0001.png
1285309_0002.png
1285309_0003.png
1285309_0004.png
1285309_0005.png
Notat
Kommenteret høringsoversigt til lovforslag om ændring af lov omonshøjskoler for videregående uddannelser og lov om Danmarksinstitut og om ophævelse af lov om uddannelsen til professionsbachelor sompædagog (Ændringer som følge af ny pædagoguddannelse)Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser har den 1. juli2013 sendt ovennævnte udkast til lovforslag i høring blandt relevanteinstitutionerog organisationer. Herudover har høringen været offentliggjort på Høringsporta-len.Ved høringsfristens udløb den 28. august 2013 var der indkommet 22 hørings-svar.I dette notat gives et kort resumé af de væsentligste bemærkninger til udkastet ogdeændringer, der er foretaget på baggrund af høringen.Overordnede bemærkninger til lovforslagetDen foreslåede reform af pædagoguddannelsen - med fokus påhøjere faglighed ogkvalitet, handlekompetencer og bedre sammenhæng til praksis, øget specialiseringmed mere arbejdsmarkedsrelevans og styrkede tværprofessionelle kompetencer - erblevet modtaget positivt.Bemærkninger til lovforslagetBUPL, FTF, FOA, Pædagogstuderendes Landssammenslutning og Dansk Magi-sterforeningbemærker, at den foreslåede reform medfører en for tidlig specialise-ring mod målgrupperne, som ikke vil sikre de studerende de nødvendige grundfag-lige kompetencer.Socialpædagogernes Landsforbundbemærker modsat, at der bør ske en tidligerespecialisering med henblik på at sikre kompetencer til det socialpædagogiske ar-bejdsmarked.Ministerenoplyser, at det vurderes, at der er fundet den rette balance i pædagogud-dannelsen ved at bibeholde en enhedsuddannelse, men med en markant fleksibelspecialisering mod målgrupperne. I en stor del af høringssvarene gives der da ogsåudtryk for tilfredshed med denne balance (eksempelvis KL, Professionshøjskoler-nes Rektorkollegium, Danske Regioner). Dog er interessenterne blevet imøde-kommet ved, at grundfagligheden i pædagoguddannelsen som minimum skal være60 ECTS. I særlige tilfælde vil der derudover blive mulighed for at forlænge fæl-lesdelens grundfag med 10 ECTS op til 70 ECTS mod tilsvarende reduktion afspecialiseringsdelen til 50 ECTS.
30. september 2013

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Slotsholmsgade 10PostPostboks 21351015 København KTelefonTelefaxE-postNetstedCVR-nr.3392 97003332 3501[email protected]www.fivu.dk1680 5408
Ref.-nr.
13/025472-02
Side1/5
BUPLgiver udtryk for, at man ønsker en så bred politisk tilslutning som muligt tillovforslaget med henblik på at opnå en stabilitet omkring den nye pædagoguddan-nelse.Ministerenoplyser, at dette er imødekommet med tilslutning fra samtlige af Folke-tingets partier.BUPL, FTF, FOA, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, LO, tænketankenSOPHIA og Børne- og Kulturchefforeningenønsker den lønnede praktik helt ellerdelvist afskaffet med henblik på at styrke de studerendes læringsrum i praktikken.Socialpædagogernes Landsforbund, LO og Professionshøjskolernes Rektorkollegi-umønsker at gøre de lange praktikperioder på 30 ECTS kortere for at opnå en bed-re og mere hyppig vekselvirkning mellem teori og praksis.Ministerenoplyser, at det ikke har været muligt at ændre på de to lønnede praktik-perioders længde eller status som lønnede grundet varslet DUT-krav fra KL på 423mio. kr. årligt.FTF, Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Socialpædagogernes Landsfor-bund og Dansk Magisterforeningønsker uddannelse af flere praktikvejledere påpædagoguddannelsens praktiksteder.Pædagogstuderendes Landssammenslutningønsker et fast timetal for vejledning ipraktikken på 2 timer ugentligt.Ministerenoplyser, at der arbejdes videre med at sikre praktikvejledningen i denkommende bekendtgørelse for pædagoguddannelsen. Med henblik på at styrkekvaliteten i praktikken og særligt vejledningsindsatsen er det herudover aftalt, atder gennemføres en evaluering af praktikvejledningen på pædagoguddannelsen, ogder udvikles nye praksisnære prøveformer, som gør det muligt at teste de studeren-des handlekompetencer. Evalueringen afsluttes i første kvartal 2014 med henblikpå en drøftelse med ordførerne inden sommeren 2014.Professionshøjskolernes Rektorkollegiumønsker titlen ”observationspraktik” æn-dret til ”undersøgende praktik”.Ministerenoplyser, at dette forslag imødekommes og fremgår af lovbemærknin-gerne.Børnerådetønsker, at der formuleres tydelige læringsmål samt tydelige krav tilsåvel praktikstederne som uddannelsesstedernes opfølgning og kvalitetssikring iforhold til læringsmål og krav.Ministerenoplyser, at der med indførelsen af kompetencemål for praktikken vilblive indført tydelige og transparente mål for de studerendes slutkompetencer i detre første praktikperioder, som både kan fungere som pejlemærke for de studeren-de, praktikstedet og uddannelsesstedet.Side2/5

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

BUPL, FTF og Professionshøjskolernes Rektorkollegiumpåpeger, at pædagogud-dannelsens videngrundlag bør styrkes med henblik på at ny viden kan indgå i pæ-dagoguddannelsens pædagogiske praksis.Ministerenoplyser, at der netop for at imødekomme dette behov er afsat 268 mio.kr. årligt til professionshøjskolerne med særlig fokus på kvalitetsudviklingen pålærer- og pædagoguddannelsen. I forslaget til finansloven for 2014 foreslås denårlige bevilling videreført til og med 2016.BUPL, Pædagogstuderendes Landssammenslutning, KL og FTFønsker,at det soci-al- og specialpædagogiske område bør indgå i alle tre specialiseringer, da dette vilfremme inklusionstanken, så pædagogerne i højere grad eksempelvis vil kunnehåndtere børn med særlige behov.Ministerenoplyser, at dette er blevetimødekommet i lovbemærkningerne ved atviden om specialpædagogik indgår i alle tre specialiseringer. Dette vil blive udfol-det i det videre arbejde med uddannelsens kompetencemål.KL, Danske Regioner, BUPL, SL, Pædagogstuderendes Landssammenslutning,FTF, Professionshøjskolernes Rektorkollegium og Børne- og Kulturchefforeningenønsker en afbalanceret dimensionering og sikring af praktikpladser fordelt på de trespecialiseringer med henblik på at imødekomme arbejdsmarkedets behov for pæ-dagoger inden for de tre målgrupper.Ministerenoplyser,at Ministerietfor Forskning, Innovation og Videregående Ud-dannelser er i dialog med KL og professionshøjskolerne om en dimensionerings-model, hvor aftagerne fortsat er repræsenteret i de kommunale kontaktråd (KKR),og at KKR - med udgangspunkt i antallet af praktikpladser - stadig indstiller di-mensionering, men nu fordelt på de tre specialiseringer.BUPL og Dansk Magisterforeningønsker et højere taxameter til pædagoguddan-nelsen, så uddannelsen kommer op på niveau med sammenlignelige professionsba-cheloruddannelser.Ministerenoplyser, at dette spørgsmål reguleres på finansloven og ikke i lov omuddannelsen til professionsbachelor som pædagog henholdsvis lov om professions-højskoler for videregående uddannelser.Pædagogstuderendes Landssammenslutning og Børnerådetønsker flere undervis-ningstimer på pædagoguddannelsen med henblik på, at de studerende kan tilegnesig de nødvendige kompetencer.Ministerenoplyser, at der er i professionshøjskolernes udviklingskontrakter for2013-14 sat mål for øget studieintensitet i uddannelserne, herunder med særligtfokus på pædagoguddannelsen. Dette bør alt andet lige give en øget kontakttid meden underviser til stede.Professionshøjskolernes Rektorkollegiumforeslår,at internationalisering bør skri-ves ind som en del af uddannelsen.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side3/5
Ministerenoplyser, at dette er imødekommet i lovbemærkningerne ved at uddan-nelsens internationale dimension styrkes, således at pædagogstuderende i fremtideneksempelvis får bedre mulighed for at gennemføre en del af uddannelsen i udlan-det.Socialpædagogernes Landsforbund, LO og Professionshøjskolernes Rektorkollegi-ums Rektorkollegiumpåpeger, at bachelorprojektet bør forlænges til 20 ECTS sompå flere andre videregående uddannelser.Ministerenoplyser, at dette ikke imødekommes direkte, men at bachelor-arbejdsperioden jo er 20 ECTS i sammenhæng med observationspraktikken på 5ECTS.Danske Handicaporganisationerforeslår,at implementeringen af den nye pæda-goguddannelse bør evalueres.Ministerenoplyser, at en samlet evaluering af den nye pædagoguddannelse børiværksættes, men først efter det første gennemløb af uddannelsen.På baggrund af høringen er der foretaget følgende overordnede ændringer ilovforslaget:Titlen ”observationspraktik” ændres til ”undersøgende praktik”.Betegnelsen på specialisering 1) skifter navn fra ”Småbørnspædagogik” til”Dagtilbudspædagogik”Det er tilføjet, at ”Etik og værdier” skal indgå i grundfaglighedenDet er tilføjet, at alle studerende skal have kompetencer til at gennemføre »densvære samtale«, eksempelvis med forældre.Det er tilføjet, at uddannelsens internationale dimension styrkes, således atpædagogstuderende i fremtiden eksempelvis får bedre mulighed for at gen-nemføre en del af uddannelsen udlandet.”Viden om specialpædagogik” er tilføjet under specialiseringen ”dagtilbuds-pædagogik” og ”skole- og fritidspædagogik”.Grundforløbet skal minimum være på 60 ECTS, men kan i særlige tilfældeudstrækkes til 70 ECTS, således at specialiseringsfagene kan reduceres til 50ECTS.Pædagogernes nye opgaver i skolen som følge af folkeskoleaftalen er blevetpræciseret.Der indføres krav om, at professionshøjskolen i forhold til praktikken tager enafklarende samtale om det videre studieforløb med den studerende inden om-prøve, hvis praktikken bedømmes »Ikke bestået«.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side4/5
Det er skrevet ind i lovforslagets bemærkninger, at en samlet evalueringiværksættes, efter at de første studerende fra den nye pædagoguddannelse erdimitteret.
Herudover er der foretaget en række lovtekniske justeringer i lovforslaget.Der lægges også vægt på en styrkelse af kvaliteten i praktikken. Der gennemføresderfor en evaluering af praktikvejledningen, og der udvikles nye praksisnære prø-veformer, som drøftes med forskningsordførerne inden sommerferien 2014.Endelig foretages der en evaluering af optagelsessamtalerne på læreruddannelsenmed henblik på at belyse eventuelle tiltag på pædagoguddannelsen. Evalueringendrøftes med forskningsordførerne.Den kommende bekendtgørelse om pædagoguddannelsen sendes til forskningsord-førerne inden den sendes i høring.

Ministeriet for Forskning,

Innovation og Videregående

Uddannelser

Side5/5