Nej, og med et hurtigt blik på ordførerlisten kan man konstatere, at det var hr.
Ole Birk Olesen, der skulle varetage Liberal Alliances interesser i denne sag, men at dømme efter det udfald, der kom under behandlingen af det sidste forslag, så må det jo være et udtryk for, at man i Liberal Alliance ikke synes, at landets største uddannelse, pædagoguddannelsen, er sådan en sag, der for alvor har nogen betydning, i hvert fald ikke, når det holdes op mod egne beslutningsforslag.
Det beklager vi, men jeg er da glad for, at Liberal Alliance i hvert fald undervejs også har bidraget, og at man er en del af stemmeaftalekredsen bag lovforslaget, og ønsker alligevel hr.
Ole Birk Olesen en god weekend.
Men jeg vil gerne takke for den brede opbakning, som jo ikke kommer som nogen overraskelse, al den stund at vi altså har forhandlet en stemmeaftale på plads.
Jeg tror, der er rigtig megen glæde derude hos alle dem, der på den ene eller den anden måde beskæftiger sig med pædagogernes uddannelse og efterfølgende pædagogikken, over, at det er et samlet Folketing, der nu er klar til dels at deregulere pædagoguddannelsen – for det er jo det, som vi gør med lovforslaget her – dels at nyordne den, så vi tager højde for nogle af de kvalitetsudfordringer, der har været.
Regeringens ambition er helt klar:
Vi vil skabe grundlaget for den dygtigste og bedst uddannede generation nogen sinde, og det kræver, at vi tager fundamentalt fat.
Hvis vores håb og drømme på vegne af vores børn og unge skal realiseres, kræver det helt grundlæggende, at vi har veluddannede og engagerede pædagoger, der jo i sagens natur er de første velfærdsprofessionelle, som vores børn møder.
I dag forlader hvert sjette barn folkeskolen uden de basale færdigheder, der er en forsætning for videre uddannelse og job og i en bredere forstand også er forudsætningen for at vælge retningen for sit eget liv.
Danmarks evne til at bryde den negative sociale arv harmonerer ikke med det ofte tegnede selvportræt af Danmark som et land med lige muligheder for alle; indsatsen for at ændre på det billede starter længe før skolealderen.
Regeringen vil hæve barren for morgendagens pædagoger, understøtte en styrket indsats for de mest udsatte og tilpasse uddannelsen til pædagogernes nye rolle i folkeskolen.
Vi skal både anerkende og forvente, at nyuddannede pædagoger yder et markant bidrag til at skubbe velfærdssektoren i en retning, hvor alle kan udleve deres potentiale og udvikle sig i en positiv retning.
Reformen af pædagoguddannelsen vil sikre dygtige pædagoger med faglig ballast og vil på den måde understøtte målet om bedre rammer for det enkelte menneskes udvikling.
Pædagogernes arbejdsmarked bliver stadig mere komplekst og kræver helt særlige færdigheder hos den enkelte pædagog, der gerne vil gøre en forskel i sit arbejde.
Pædagoguddannelsen vil fortsat være en enhedsuddannelse med en fælles grundfaglighed, men der indføres tre specialiseringer, som tilsammen dækker det pædagogiske arbejdsfelt.
Det drejer sig om dagtilbudspædagogik, for de 0-5-årige; skole- og fritidspædagogik, for de 6-18-årige; og social- og specialpædagogik, som går på tværs af aldersklasser.
Disse tre specialiseringer vil sikre, at de kommende pædagoger vil blive bedre forberedt til udfordringerne i de forskellige pædagogiske professioner.
Pædagoger, der har valgt dagtilbudspædagogik eller skole- og fritidspædagogik, vil eksempelvis få særlige kompetencer til at arbejde med børns udvikling, forældresamarbejde, sprogtilegnelse og sprogstimulering samt inklusion, også i forhold til udsatte børn, og pædagoger, der har valgt social- og specialpædagogik, vil blive klædt bedre på til at arbejde med den meget differentierede målgruppe, der omfatter udsatte børn, unge og familier og mennesker med sociale, psykiske eller fysiske problemer.
Regeringen vil med reformen af pædagoguddannelsen også stille højere faglige krav til de pædagogstuderende, uanset hvilken specialisering de vælger.
Men det er ikke nødvendigvis højere krav i sådan en traditionel akademisk betydning, nej, det er højere krav til den konkrete praksisviden og de konkrete færdigheder, som pædagogerne bør have allerede i deres grunduddannelse.
Det er en af grundene til, at der indføres kompetencemål med afsluttende prøver, som er slutmål, med fokus på, hvad den studerende kan, frem for, hvad den studerende har været igennem, hvilket i øvrigt er helt parallelt med den omdannelse af lægeuddannelsen, vi gennemførte sidste år.
Sammen med en bedre praktik vil det øge de studerendes handlekompetencer og gøre dem mere forberedte på det arbejdsmarked, der venter dem efter sidste eksamen.
Det kan være i forhold til samarbejdet med forældre, som traditionelt kan være en udfordring for mange nyuddannede pædagoger, f.eks.
hvordan man gennemfører den svære samtale om et barns skoleudsættelse.
Regeringen foreslår også, at vi omlægger praktikken, fra tre til fire praktikperioder, hvilket vil bidrage til en bedre dynamik, en hyppigere vekselvirkning i forhold til sammenhæng mellem teori og praksis.
Det ses bl.a.
i den sidste afsluttende praktikperiode, som skal gennemføres i sammenhæng med bachelorprojektet.
Så vil størstedelen af praktikken fremover også skulle gennemføres på et praktiksted inden for den valgte specialisering; igen handler det om, at den studerende forberedes bedst muligt på praksis.
Endelig ligger det regeringen meget på sinde at styrke de tværprofessionelle kompetencer i pædagoguddannelsen, det vil sige viden og færdigheder i forhold til beslægtede professioner, eksempelvis lægeuddannelsen.
Derfor indføres der et kompetencemål med en selvstændig afsluttende prøve i det tværprofessionelle element.
Samlet set vil vi med denne reform sikre, at vi i årene fremover vil møde fagligt kompetente pædagoger med en specialistviden, uanset om det er i vuggestuen, i børnehaven, i folkeskolen, i fritidsklubben, i botilbuddet, på plejehjemmet, på opholdsstedet eller på krisecenteret, vi møder dem – og det er vel at mærke pædagoger, som har tilegnet sig deres praksisnære kompetencer allerede i deres ordinære uddannelsesforløb.
Jeg synes, at både fru Mette Reissmann og fru Rosa Lund var meget præcise i deres beskrivelser af, hvordan og hvorfor pædagogernes arbejde er så vigtigt, som det er.
Ikke mindst kan jeg som forælder med børn i netop daginstitutionsalderen i hvert fald nikke genkendende til fru Mette Reismanns beskrivelse af, hvad det er for et ansvar, man synes man giver fra sig, og hvor stor en glæde man kan få ved at opleve resultaterne af det pædagogiske arbejde.
Jeg tror, det er rigtig vigtigt, at vi med det samarbejde, vi har, og vi med den aftale, vi har lavet, har fået demonstreret, at der i Folketinget er en stor interesse for det arbejde, som pædagoger bedriver, og at det vægtes højt, og det er det, der udtrykkes så fint i den stemmeaftale, vi har lavet, hvor samtlige partier er med, og jeg vil gerne takke for samarbejdet med alle partierne om det.
Så blev der rejst spørgsmål eller gjort kommentarer i forhold til praktikken.
Der vil jeg sige, at det er afgørende, at vi får øget kvaliteten i praktikken, for praktikken fylder ganske meget i uddannelsen.
Det er ikke nogen hemmelighed, at vi undervejs har undersøgt, om man eventuelt kunne organisere tingene anderledes, men ikke har fundet det muligt, bl.a.
af økonomiske grunde, fordi det ville have afstedkommet et meget stort slutkrav på kommunernes vegne fra Kommunernes Landsforenings side.
Men jeg synes, vi med det, vi har gjort, har taget skridt til, at vi kan styrke praktikken, og jeg synes, at vi også med den undersøgelse, vi nu har sat i gang, og evalueringen af praktikvejledningen, har sat en bevægelse i gang i retning af, at vi kan sikre os, at det ikke bare bliver ved de gode intentioner, men at det også i praksis bliver en styrket praktik.
Så jeg vil slutte her og ønske alle en god weekend, ikke mindst hr.
Esben Lunde Larsen, som synes at have brug for det, ja, jeg vil altså slutte her, så jeg kan nå at hente mit barn i netop daginstitutionen.