Socialudvalget 2013-14
L 167
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:12. maj 2014
Ansvarlig: bgn
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgsbrev af14. april
2014følger hermed ministeren for børn, ligestilling, integration og soci-
ale forholds endelige svarpå spørgsmål nr.4 ad L 167.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karin Nødgaard (DF).
Sagsnr.2013 - 1219
Spørgsmål nr. 4:
”Af forslaget fremgår det, at ansøgningsfristen ved ansøgning om børnebi-drag ændres fra seks til to måneder. Vil ministeren uddybe, hvornår fristenfastsættes fra, og hvad der sker, hvis den ikke overholdes – vil det f.eks.betyde, at der ikke kan modtages børnebidrag?”
Svar:
Det fremgår bl.a. af lovforslaget, at det foreslås, at ansøgningsfristen vedansøgning om børnebidrag forkortes fra 6 til 2 måneder. Dette vil skulle skeved en ændring af administrative regler og er således ikke bekrevet nærme-re i lovforslaget, da dette kun indeholder de forslag, der kræver lovændrin-gerfor at kunne gennemføres.Jeg kan oplyse, at ansøgningsfristen alene vedrører spørgsmålet om bidra-gets begyndelsestidspunkt, når der fastsættes et børnebidrag, og altså ikkeselve spørgsmålet om, hvorvidt der kan fastsættes et bidrag.Reglerne om ansøgningsfrister i relation til begyndelsestidspunktet for etbørnebidrag fremgår af bekendtgørelse nr. 741 af 21. juni 2013 om børne-og ægtefællebidrag. Ifølge § 4 i bekendtgørelsen fastsættes et børnebidragfra den relevante ændring i barnets forhold, der udløste ansøgningen ombidrag, hvis ansøgningen er indgivet inden 6 måneder efter den pågældendebegivenhed.
2
Den bidragsudløsende begivenhed vil normalt være barnets fødsel ellerforældrenes samlivsophævelse.Ophør af forældrenes fælles økonomi, hvis denne er fortsat efter samlivsop-hævelsen, kan også være en bidragsudløsende begivenhed. Det sammegælder ophør af forsørgelse af barnet eksempelvis gennem afholdelse afudgifter til barnet eller betaling af bidrag til bidragsmodtageren, herunderogså ophør af en samværsordning, hvor barnet opholdt sig nogenlunde ligemeget hos hver forælder.Barnets flytning fra den ene forælder til den anden kan også være en bi-dragsudløsende begivenhed.Opregningen af bidragsudløsende begivenheder er ikke udtømmende. An-dre lignende begivenheder kan således efter en konkret vurdering betragtessom bidragsudløsende begivenheder.Forældrenes separation eller skilsmisse betragtes ikke som bidragsudløsen-de begivenhed. Dette skyldes, at børnebidrag efter lov om børns forsørgelsefastsættes uden hensyntagen til forældrenes ægteskabelige status.Hvis ansøgningsfristen overskrides, fastsættes bidraget fra det tidspunkt,hvor Statsforvaltningen modtog ansøgningen om bidrag, jf. § 9 i bekendtgø-relsen.Efter § 10 i bekendtgørelsen kan et børnebidrag fastsættes fra et tidligereeller senere tidspunkt end oven for nævnte, hvis der foreligger helt særligeomstændigheder.Statsforvaltningen kan således efter § 10 i bekendtgørelsen fastsætte etbørnebidrag fra den bidragsudløsende begivenhed, selvom ansøgningsfri-sten er overskredet. Statsforvaltningen kan ligeledes afslå at fastsætte etbørnebidrag fra den bidragsudløsende begivenhed, selvom ansøgningsfri-sten er overholdt. Dette kan f.eks. være tilfældet, hvis ansøgeren på et tidli-gere tidspunkt har været særligt tilskyndet til at søge om bidrag.
Manu Sareen/ Malene Vestergaard