Tak.
Jeg skal ikke her gennemgå de forskellige områder, som der er i forslaget, i forhold til hvilke effektiviseringer der er, og hvilke regler der skal forenkles, for det har de to foregående ordførere gjort, men for mig er det vigtigt at sige, at når der er tale om effektiviseringer og regelforenklinger generelt, så er vi i Dansk Folkeparti positivt indstillet.
Vi ser på rigtig mange områder, at der er mange arbejdsgange, som måske også er lidt for lange, der er lange sagsbehandlingstider og så også noget bureaukrati, og det er jo ting, som vi ofte hører kritik af i befolkningen, så kan vi lette det, er det jo rigtig fint.
Forslaget her er, som Venstres ordfører også var inde på, en aftale om statsforvaltningerne, som Dansk Folkeparti heller ikke var med i, men derfor er det jo vigtigt, at vi nu i dag tager udgangspunkt i, at loven er vedtaget, og at det ikke er en debat om selve statsforvaltningen som institution, men netop om aftalen, der i sin tid blev besluttet, om, at der skulle foretages nogle besparelser på 5 mio.
kr.
årligt.
Det sker så ifølge forslaget på en hel del områder, og der ser vi, hvis borgerne føler sig godt behandlet og de med de her ændringer får en enklere sagsbehandling, egentlig ikke nogen grund til at stemme imod forslaget.
Men vi synes også, der er nogle ting, som vi måske godt vil have klargjort lidt mere, og derfor vil vi stille nogle skriftlige spørgsmål.
Det drejer sig bl.a.
om det faktum, at der i forslaget skrives, at der skal ses bort fra modtagerens og barnets indtægtsforhold, og der vil vi jo gerne vide, om det vil medføre flere bidragsbetalere, og hvordan det forholder sig, hvis modtageren f.eks.
har en meget stor indtægt eller formue.
Så nævnes der også, at der for ansøgninger om børnebidrag indføres en ny frist på 2 måneder.
Hvornår begynder den frist reelt?
Og hvad skal der egentlig ske, hvis denne frist så ikke overholdes, altså hvad er sanktionsmulighederne osv.?
Kan man så ikke modtage børnebidrag?
Så det er egentlig bare nogle præciseringer i forhold til det område.
Så står der også det med bidragstillægget, der kan være plus 25 pct.
og plus 50 pct., som det bruges dag.
Hvordan vil det egentlig komme til at påvirke størrelsen på fremtidige bidrag?
Så der er nogle skriftlige spørgsmål, som vi gerne vil have belyst, og så vil vi som udgangspunkt sige, at vi i Dansk Folkeparti kan støtte forslaget.