Til lovforslag nr.
L 166
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Socialudvalget den 15. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om højeste,
mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., lov om
individuel boligstøtte og lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af
børnebidrag
(Anvendelse af indkomstregisteret ved indtægtsregulering af social pension og boligstøtte m.v.)
[af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu Sareen)]
1. Ændringsforslag
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold har stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. marts 2014 og var til 1.
behandling den 11. april 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social-, børne- og integrationsministeren
sendte den 17. januar 2014 dette udkast til udvalget, jf. SOU
alm. del – bilag 105. Den 26. marts 2014 sendte ministeren
for børn, ligestilling, integration og sociale forhold de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra Birte Skou Mogensen, Holstebro,
og Ældre Sagen.
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold har over for udvalget kommenteret de skriftlige hen-
vendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 9 spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til skriftlig besva-
relse, som denne har besvaret.
To af udvalgets spørgsmål til ministeren for børn, lige-
stilling, integration og sociale forhold og dennes svar herpå
er optrykt som bilag 2 til betænkningen
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de stil-
lede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er fuldstændig
enige i det overordnede sigte med loven; nemlig at få juste-
ret reglerne, så der kommer en mere objektiv tildeling, så
der muliggøres en mere præcis og korrekt indtægtsregule-
ring af social pension og boligstøtte – og at beregningen
som udgangspunkt kan baseres på oplysninger, som er i sy-
stemet i forvejen, så man skal oplyse så lidt som muligt.
Dansk Folkeparti ser grundlæggende det problem, at den
markante digitalisering marginaliserer en gruppe. Digitalise-
ring vil for det store flertal givetvis fungere udmærket. Men
det ligger i forlængelse af en tendens i offentlige myndighe-
ders tilgang til borgeren, som Dansk Folkeparti mener der
skal gøres op med- det er den tendens, som handler om, at
offentlige myndigheder i mange år har opbygget en praksis
med, at det er godt, hvis man kan holde borgeren væk, sende
borgeren videre til næste dør. Det har med rimelighed kun-
net fungere, så længe der var en dør og der sad en sagsbe-
handler bag den dør, borgeren sendtes hen til. Men i dag er
vi der, at når den borger, der ikke har it – ikke forstår det og
ikke evner at finde ud af det – kommer til kommunen for
f.eks. at få forklaring på, hvorfor pensionen ikke ser ud som
forventet, så bliver borgeren sendt ud af døren igen med to
telefonnumre til henholdsvis SKAT og Udbetaling Dan-
mark. Og når borgeren så prøver at ringe på numrene, så
AX016170