Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 163
Offentligt
1366370_0001.png
1366370_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 7. maj 2014Enhed: Primær SundhedSagsbeh.: SUMBBMSags nr.: 1306097Dok nr.: 1444808
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 11. april 2014 stilletfølgende spørgsmål nr. 9 til L 163 til ministeren for sundhed og forebyggelse,som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann(V).Spørgsmål nr. 9:’’Ministeren bedes kommentere hvert enkelt af de forslag udarbejdet af dentværministerielle arbejdsgruppe, der ikke er inddraget i lovforslaget og begrun-de hvorfor den/de enkelte anbefalinger er fravalgt fra regeringens side.”Svar:Den tværministerielle arbejdsgruppe om solarier opsummerer i kapitel 1 i”Rapport fra den Tværministerielle Arbejdsgruppe om Solarier” fra 2012 ar-bejdsgruppens overvejelser om fremadrettede initiativer, og opstiller i alt 12forslag. Jeg har lagt til grund for min besvarelse, at der med spørgsmålet hen-vises til disse 12 forslag.Med lovforslaget har regeringen besluttet ikke at indarbejde to af arbejdsgrup-pens 12 forslag. Det gælder dels arbejdsgruppens anbefaling om, at man påbaggrund af en sundhedsfaglig vurdering med fordel kan forbyde brug af sola-rier for personer under 18 år, dels anbefalingen om at gøre det muligt for kon-trolmyndigheden at udstede administrative bøder. Herudover har regeringenbesluttet ikke at indarbejde et delelement af arbejdsgruppens forslag vedr. til-synsdelen, nemlig anbefalingen om en egenkontrol i form af en logbog. Jegkan i øvrigt henvises til bemærkningerne til lovforslag L 163.Som regeringen også redegjorde for under 1. behandlingen af L 163 den 7.april 2014, har regeringen valgt ikke at fastsætte en aldersgrænse for brug afsolarier. Med lovforslaget er det regeringens ambition at øge brugersikkerhe-den for alle solariebrugere, ligesom det er vigtigt for regeringen, at den enkeltebruger er bekendt med risikoen ved solariebrug, så den enkelte kan træffe be-slutning om brug af solarier på et oplyst grundlag. Det gælder også i forhold tilbørn og unge. Derfor foreslår regeringen i første omgang en række konkretekrav til solarierne og deres anvendelse, der skal sikre en styrket brugerbeskyt-telse og større sikkerhed, for dem, der vælger at bruge et solarium. Videre vilregeringen stille krav om obligatorisk brugeroplysning.I den forbindelse lægger regeringen vægt på, at når der ses på børn og ungessolarievaner, så går udviklingen i den rigtige retning. Således er andelen af 15-25årige, der går i solarium, faldet fra 41 pct. i 2008 til 15 pct. i 2012, mens an-delen af de 15-25årige, der aldrig har brugt solarium, samtidig er steget fra 34pct. i 2008 til 57 pct. i 2012. Det viser ”Børn og unges solarievaner 2012 – en
Side 2
kortlægning” foretaget af Solkampagnens evalueringsenhed CEDS (Center ofExcellence for evaluering og monitorering under den Danske Solkampagne)for Kræftens Bekæmpelse og Trygfonden. Det er regeringens forventning, atlovforslaget kan understøtte den positive udvikling i børn og unges solarieva-ner.Arbejdsgruppen anbefalede også at gøre det muligt for kontrolmyndigheden atudstede administrative bøder. Med solarieloven forbedres håndhævelsesmu-lighederne på området mærkbart ved, at det bliver muligt at anmelde sagen tilpolitiet allerede ved en overtrædelse af loven og ikke først ved overtrædelse afet forbud eller påbud fra Sikkerhedsstyrelsen, som det er tilfældet i dag efterproduktsikkerhedsloven. På den baggrund finder regeringen ikke, at der aktu-elt er grund til at indføre mulighed for anvendelse af administrative bødefor-læg.For så vidt angår egenkontrol i solcentre i form af en logbog, så blev det fore-slået af arbejdsgruppen med henblik på at øge fokus på solarielovens sikker-hedskrav og for at muliggøre, at kontrollen i et vist omfang kunne udføres somsåkaldt dokumentationskontrol. Ved dokumentationskontrol er det alene deindberettede oplysninger, der ligger til grund for vurderingen af, om et solarielever op til lovens krav.Registreringspligten, der indgår i lovforslaget, er et godt redskab for Sikker-hedsstyrelsen til at foretage en mere målrettet kontrol, og registreringspligtenmuliggør samtidig, at Sikkerhedsstyrelsen kan målrette sikkerhedsudmeldingerog øvrig kommunikation til landets solcentre. Der kan således skabes fokusom lovens sikkerhedskrav på andre måder end ved en egenkontrolordning.Regeringen har fokus på, at der ikke indføres unødvendig detailregulering ogpå, at erhvervslivet ikke påføres unødige byrder. Det er regeringens vurdering,at fordelene ved registreringspligten står mål med de øgede administrative ogøkonomiske konsekvenser, som ordningen kan have for de erhvervsdrivende.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Brit Borum Madsen