Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
L 163
Offentligt
1373912_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 26. maj 2014
Enhed: Primær Sundhed
Sagsbeh.: SUMBBM
Sags nr.: 1306097
Dok nr.: 1459274
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg har den 15. maj 2014 stillet
følgende spørgsmål nr. 16 til L 163 til ministeren for sundhed og forebyggelse,
som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jane Heitmann
(V).
Spørgsmål nr. 16:
’’Vil ministeren uddybe svaret på spørgsmål 8 og herunder helt konkret svare
på, om der med lovforslaget sker en overimplementering i forhold til EU-
direktivet eller ej samt i bekræftende fald forklare grunden hertil?”
Svar:
Til brug for min besvarelse har jeg indhentet svarbidrag fra Erhvervs- og
Vækstministeriet, som jeg kan henholde mig til:
”Med lovforslaget om solarier indføres der nationale regler på et område, som
er omfattet af produktsikkerhedsdirektivets anvendelsesområde. Produktsik-
kerhedsdirektivet er et minimumsharmoniseringsdirektiv og indfører et generelt
produktsikkerhedskrav, hvorefter producenter og distributører kun må bringe
sikre produkter i omsætning.
Produktsikkerhedskravet er implementeret i produktsikkerhedsloven, der op-
stiller en række kriterier og elementer, som skal indgå i vurderingen af, om et
produkt er sikkert. Det gælder blandt andet produktets egenskaber, herunder
installation og vedligeholdelse, produktets præsentationsmåde, mærkning,
eventuelle advarsler og anvisninger vedrørende produktets anvendelse og de
kategorier af forbrugere, for hvem anvendelsen af produktet udgør en risiko. Et
solariums sikkerhed vurderes i forhold til disse kriterier ud fra blandt andet
danske standarder, der gennemfører internationale standarder, den seneste
viden om produkterne, om den modtagne stråledosis (styrke og varighed) og
om helbredsrisici og mulige skader ved UV-stråling, vejledning i korrekt brug
etc.
Som anført i besvarelsen af spørgsmål 8 er lovforslaget som hovedregel ud-
tryk for en lovfæstelse af kontrolpraksis på solarieområdet efter det generelle
produktsikkerhedskrav. Lovforslaget om solarier gør det således blandt andet
klart, hvilke kriterier og elementer, der allerede i dag indgår i vurderingen af,
hvad der skal til, for at et solarium lever op til EU-rettens minimumskrav om at
være sikkert. Der er med andre ord tale om, at omfanget og indholdet af pro-
duktsikkerhedskravet i relation til solarier bibeholdes på samme niveau, som
gælder i Danmark i dag og som er fastsat med produktsikkerhedsdirektivet.”
I forlængelse af ovenstående kan det supplerende oplyses, at lovforslagets §
3, § 5, stk. 1, nr. 1 og § 5, stk. 1, nr. 3 og 4, og § 5, stk. 3, er i overensstem-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
melse med den europæiske standard for solarier, standard EN 60335-2-27,
mens lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 2, fastsætter enkeltelementer af standardens
krav til mærkning af solarier.
Endvidere kan det oplyses, at lovforslagets § 5, stk. 1, nr. 5, og § 5, stk. 2 - 5,
tager udgangspunkt i standard EN 60335-2-27, idet det bemærkes, at stan-
dardens krav er rettet mod producenter af solarier i forbindelse med markeds-
føringen, mens lovforslaget fastsætter krav til indehaveren og forpagteren som
betingelse for, at stille solarierne til rådighed for offentligheden i et solcenter.
Specifikt i forhold til lovforslagets § 5, stk. 5, skal det også bemærkes, at stan-
darden stiller krav til vejledning i flere forhold, end det er hensigten med den
foreslåede obligatoriske skiltning i solcentre. Skiltningen ventes således at ta-
ge afsæt i den fælles nordiske plakat, og hvor der i udformningen bl.a. vil blive
lagt vægt på, at solariebrugerne præsenteres for få, væsentlige anbefalinger.
Hertil kommer, at de med bemyndigelsesbestemmelsen i lovforslagets § 4 ud-
stedte regler om krav til uddannelse og træning af ansatte i solcentre, der an-
vender solarier af UV-type 1 og 2, og om ansattes rådgivning af solariebruger-
ne, forventes at tage udgangspunkt i tre internationale standarder, der udmøn-
tes med det verserende standardiseringsarbejde i regi af TC 412, der er en
komite under CEN (European Committee for Standardization).
Endeligt for så vidt angår forholdet mellem produktsikkerhedsdirektivet og lov-
forslagets § 6 om en registreringspligt, som hører under Erhvervs- og Vækst-
ministeriets ressort, bemærker Erhvervs- og Vækstministeriet, ”at produktsik-
kerhedsdirektivet forpligter Danmark til at sikre, at kontrolmyndighederne har
de fornødne beføjelser til at træffe egnede foranstaltninger som led i deres
kontrolforpligtelse. § 6 fastsætter en registreringspligt for solcentre som betin-
gelse for, at det er tilladt at stille solarier til rådighed for offentligheden, og an-
giver, at Sikkerhedsstyrelsen offentliggør en oversigt over de registrerede sol-
centre. Da Sikkerhedsstyrelsens tilsyn i perioden 2010 til 2012 viste, at der er
problemer på solarieområdet, som kan gå ud over solariebrugernes sikkerhed
og sundhed, ønsker regeringen at indføre en registreringspligt (af oplysninger
af navn og adresse), der gør det muligt, at udføre kontrollen endnu mere mål-
rettet og mere effektivt.”
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup
/
Brit Borum Madsen