Skatteudvalget 2013-14
L 160
Offentligt
7. maj 2014J.nr. 14-1602243
Til Folketinget – SkatteudvalgetVedrørende L 160 - Forslag til Lov om ændring af lov om en børne- og ungeydelse og lovom børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag. (Ophævelse af optjeningsprin-cippet for børne- og ungeydelse og børnetilskud og indførelse af bopælskrav også forbørn omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29.april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1af 25. april 2014.Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Finn Sørensen (EL).
Morten Østergaard/ Søren Schou
Vil ministeren oversende en opgørelse af de økonomiske konsekvenser af lovforslaget?Svar
Lovforslaget indeholder dels et forslag om ophævelse af optjeningsprincippet, dels etforslag om at børneydelser ikke udbetales til forsørgere, hvis børn ikke har bopæl i Dan-mark.Ophævelse af optjeningsprincippetMed virkning fra medio 2013 er administrationen af optjeningsprincippet ændret, hvilket isig selv har en række konsekvenser for udgifterne til børneydelser (børne- og ungeydelsesamt børnetilskud). I det lovforslag om ændret anvendelse af optjeningsprincippet, somSkatteministeriet har haft i høring, og hvori det foreslås at lovfæste den allerede ændredeadministration af optjeningsprincippet, skønnes de provenumæssige konsekvenser af denændrede administration til ca. 20 mio. kr. årligt før tilbageløb og ca. 15 mio. kr. årligt eftertilbageløb. Dertil kommer de provenumæssige konsekvenser af genoptagelsessager.I L 160 foreslås optjeningsprincippet helt ophævet. Dermed er den berørte personkredsanderledes end i det lovforslag, der har været i høring, og som vedrører personer omfattetaf forordning nr. 883/04. Forskellen består først og fremmest i, at L 160 også vedrørerborgere fra lande uden for EU/EØS. Dernæst - og i langt mindre grad - omfatter forsla-get også EU-borgere, der ikke er omfattet af forordning 883/04.Det skønnes, at de provenumæssige konsekvenser ved en ophævelse af optjeningsprin-cippet for EU/EØS-borgere i det store hele svarer til de provenumæssige konsekvenseraf det lovforslag, der har været i høring, det vil sige merudgifter på ca. 20 mio. kr. årligtfør tilbageløb og ca. 15 mio. kr. årligt efter tilbageløb,jf. tabel 1.Der gøres opmærksompå, at det er set i forhold til en situation, hvor administrationen af optjeningsprincippetikke var ændret.Det skønnes endvidere, at en ophævelse af optjeningsprincippet for tredjelandsborgeremedfører merudgifter på ca. 16 mio. kr. årligt før tilbageløb og ca. 12 mio. kr. årligt eftertilbageløb.De samlede merudgifter ved en ophævelse af optjeningsprincippet, set i forhold til ensituation, hvor administrationen af optjeningsprincippet ikke var ændret, skønnes såledestil ca. 36 mio. kr. før tilbageløb og ca. 27 mio. kr. efter tilbageløb.Udgifterne omfatter både børne- og ungeydelse samt børnetilskud. Børnetilskud skønnesat udgøre ca. 4 pct. af de samlede merudgifter.
Side 2af 2
Tabel 1. Merudgifter ved ophævelse af optjeningsprincippetModtagere fraEU/EØS2015
Mio. kr. (2014-niveau )Før tilbageløbEfter tilbageløb
Øvrige1612
I alt3627
Anm: De provenumæssige konsekvenser er i forhold til en situation, hvor administrationen af optjeningsprincippet ikke var ændret.Kilde: Beregninger baseret på et udtræk fra Udbetaling Danmark af personer omfattet af optjeningsprincippet i 2012 og 2013.
Barnets bopæl i DanmarkDet skønnes, at der årligt udbetales ca. 220 mio. kr. til modtagere af børneydelser, hvisbørn ikke opholder sig i Danmark,jf. tabel 2.Heraf er de ca. 95 mio. kr. til modtagere, derer bosat i Danmark, mens de øvrige 125 mio. kr. er til modtagere, somer bosat uden forDanmark, men beskæftiget i Danmark. Skønnet for modtagere bosat i Danmark er be-hæftet med en betydelig usikkerhed og kan være overvurderet, da det kan omfatte tilfæl-de, hvor barnet bor i Danmark, blot ikke hos forælderen.På den baggrund skønnes med en vis usikkerhed, at forslaget i L 160 om at børneydelserikke udbetales til forsørgere, hvis børn ikke har bopæl i Danmark, vil medføre mindreud-gifter i størrelsesordenen 220 mio. kr. før tilbageløb og ca. 195 mio. kr. efter tilbageløb.Tabel 2 viser virkningen, når forslaget er fuldt indfaset. Det fremgår af L 160, at bopæls-kravet for børn ikke skal finde anvendelse på en allerede erhvervet ret til børneydelser,hvorved der vil være en vis indfasningsperiode, inden de fulde provenumæssige konse-kvenser er realiseret.Tabel 2. Mindreudgifter ved at ikke at udbetale børneydelser for børn, der ikke opholder sig iDanmark
Mio. kr. (2014-niveau)Før tilbageløbEfter tilbageløb
Modtager bosat iDanmark19570
Modtager bosatuden for Danmark2125125
I alt220195
Anm: Beregninger baseret på udbetalinger af børne- og ungeydelse. Skønsmæssigt indregnet yderligere ca. 5 pct. i udbetaling af børnetilskud.1. Fuldt skattepligtige. Forudsat fuldt tilbageløb (24,5 pct.).2. Begrænset skattepligtige. Forudsat ingen tilbageløb.Kilde: Lovmodelberegninger på en stikprøve på 33 pct. af befolkningen.
Der skal for en god ordens skyld gøres opmærksom på, at forslaget om barnets bopæl iDanmark som forudsætning for at modtage børneydelser ikke er i overensstemmelse medEU-retten.
Side 3af 3