Til lovforslag nr.
L 160
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. maj 2014
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en børne- og ungeydelse og lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
(Ophævelse af optjeningsprincippet for børne- og ungeydelse og børnetilskud og indførelse af bopælskrav også for børn
omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger)
[af Finn Sørensen (EL) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1-5, og Enhedslistens medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. marts 2014 og var til 1.
behandling den 24. april 2014. Lovforslaget blev efter 1. be-
handling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1 spørgsmål til skatteministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et
mindretal
i udvalget (S, RV og SF) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at
vi skal beskytte den danske velfærdsmodel, men samtidig
skal de udlændinge, der kommer hertil, og som arbejder og
betaler skat, have de samme rettigheder som alle andre. Der-
for giver EU-samarbejdet en række udfordringer for Dan-
mark, hvor vi skal finde en holdbar balance mellem to bæ-
rende principper, henholdsvis EU-samarbejdet med retten til
fri bevægelighed for arbejdskraften og en fortsættelse af den
skattefinansierede danske velfærdsmodel. SF anerkender
samtidig, at det er et problem, hvis de danske velfærdsydel-
ser, herunder ikke mindst børne- og ungeydelsen, systema-
tisk bliver udnyttet til at lave social dumping, hvor ydelsen
bliver en del af lønnen for at lokke udenlandske arbejdstage-
re til at arbejde for en alt for lav løn. For SF er spørgsmålet
om social dumping derfor helt centralt i diskussionen om
børne- og ungeydelsen. Det er nødvendigt med nationale
værnsregler, som kan dæmme op for problemet i form af
bl.a. sociale klausuler og kædeansvar. SF vil imidlertid ikke
bidrage til, at Folketinget vedtager en lov, der forsætligt og
udtrykkeligt bryder vores internationale forpligtelser. Partiet
ønsker i stedet at indgå konstruktivt i forhandlinger om værn
mod social dumping og misbrug af velfærdsydelser.
Et
andet mindretal
i udvalget (V og KF) indstiller lovfor-
slaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) vil redegøre for sin
stillingtagen til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
en stor del af debatten hen over de sidste måneder har hand-
let om EU-borgeres adgang til den danske børne- og unge-
ydelse – en ydelse, som de har ret til, selv om barnet aldrig
har opholdt sig i Danmark.
Dansk Folkeparti mener, at hele problemstillingen er op-
stået i forbindelse med en noget mærkværdig situation.
Sidste sommer modtog den danske regering et brev fra en
embedsmand i EU, som skrev, at det danske optjeningsprin-
cip på 2 år for at få fuld børnecheck var i strid med EU-reg-
lerne. Den danske regering valgte straks at ændre praksis og
dermed administrere i strid med dansk lovgivning. Rege-
ringen lagde sig fladt ned for EU, hvilket Dansk Folkeparti
er stor modstander af. Det fører over i det mere principielle
spørgsmål, om vi overhovedet ønsker, at EU skal have lov
DokumentId
Journalnummer