Grønlandsudvalget 2013-14
L 16
Offentligt
1343414_0001.png
1343414_0002.png
1343414_0003.png
Folketingets Grønlandsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato:10. marts 2014
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Ansvarlig: lthSagsnr.2012 - 165

Under henvisning til Folketingets Grønlandsudvalgs brev af4. februar

2014følger hermed minister for børn, ligestilling, integration og sociale

forholds endelige svarpå spørgsmål nr.5 ad L 16.

Spørgsmål nr. 5:

”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 3. februar 2014 fra Institutfor Menneskerettigheder, jf. L 16 - bilag 10.”

Svar:

Henvendelsen af 3. februar 2014 fra Institut for Menneskerettigheder inde-holder instituttets vurdering af Danmarks internationale forpligtelser i forholdtil de gældende regler i Grønland om fastslåelse af faderskab og retten til arvi relation til børn, der er født uden for ægteskab.I henvendelsen vurderer instituttet, at der ikke er tilstrækkeligt sikkert juridiskgrundlag i deninternationale menneskeret for at hævde, at Danmark er for-pligtettil at etablere en generel kompensationsordning. Instituttet vurdere-samtidig, at det ikke er usandsynligt, at enkeltpersoner vil kunne vinde rets-sager om betaling af kompensation og/ellererstatning. Instituttet mener der-for, at Danmark udtrykkeligt bør anerkende krænkelsen og enten træffepoli-tisk beslutning om en generel kompensationsordning elleroverlade det tildomstolene at tage stilling til enkeltsager.Jeg kan oplyse, at forholdet til Danmarks internationale forpligtelser er be-skrevet i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. I bemærkningerneskelnes der mellem retten til at få fastslået faderskab og retten til at arve.
2
For så vidt angår retten til at få fastslået faderskab er forholdet til Danmarksinternationale forpligtelser beskrevet i afsnit 3.1.3. i de almindelige bemærk-ninger til lovforslaget. Det fremgår heraf bl.a., at det med lovforslaget sikres,at de omhandlede faderskabsregler er i overensstemmelse med Den Euro-pæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) og Den Europæiske Men-neskerettighedsdomstols praksis. Der henvises i den forbindelse til retten tilprivat- og familieliv i EMRK artikel 8 og Domstolens praksis hertil, særligtsagenBacklund mod Finland,dom af 6. juli 2010.Forholdet til Danmarks internationale forpligtelser på arveretsområdet erbeskrevet i afsnit 3.3.2. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Detfremgår heraf, bl.a. under henvisning til Domstolens afgørelse iBrauer modTyskland,dom af 28. maj 2009, at meget taler for, at Domstolen i en eventu-el klagesag vil finde, at den grønlandske arvelovgivning, for så vidt angår dejuridisk faderløse, ikke er i overensstemmelse med EMRK artikel 14 sam-menholdt med artikel 8. Det er dog en betingelse herfor, at der i den konkre-te sag foreligger et familie- eller privatliv i konventionens forstand, og detnævnes i den forbindelse, at det må anses for sandsynligt, at denne betin-gelse vil være opfyldt i en række tilfælde i eventuelle sager vedrørende dengrønlandske arvelovgivning.I anledning af dette spørgsmål og spørgsmål nr. 7 har ministeriet modtagetfølgende udtalelse fra Justitsministeriet:”For så vidt angår spørgsmålet om eventuel kompensation og/eller er-statning til individuelle personer som følge af de hidtidige regler for atfå fastslået faderskab og de arveretlige regler i Grønland skal Justits-ministeriet bemærke, at det beror på en konkret vurdering i den enkel-te sag ved de danske domstole eller ved Den Europæiske Menneske-rettighedsdomstol i sidste instans, hvorvidt der foreligger en krænkel-se af konventionen, og hvilke foranstaltninger der i givet fald måttevære nødvendige for at genoprette skaden.Justitsministeriet kan derfor tilslutte sig Institut for Menneskerettighe-ders vurdering i henvendelsen til Grønlandsudvalget af 3. februar2014 af, at det ikke som følge af Danmarks internationale forpligtigel-ser påhviler Danmark at oprette en generel kompensationsordning.”Jeg kan henholde mig hertil og henvise til besvarelsen af spørgsmål nr. 3 tillovforslaget. Som det fremgår af denne besvarelse, finder regeringen ikkegrundlag for at indføre en bagudrettet erstatnings- eller kompensationsord-ning.Jeg kan tilføje, at det fremgår af Justitsministeriets udtalelse ovenfor, at ved-tagelse af lovforslaget ikke vil afskære domstolene fra at behandle en sag,hvor en juridisk faderløs søger erstatning eller kompensation som følge af de
3
hidtidige regler for at få fastslået faderskab og de arveretlige regler i Grøn-land.
Manu Sareen/ Malene Vestergaard