Grønlandsudvalget 2013-14
L 16 Bilag 8
Offentligt
1305208_0001.png
1305208_0002.png
25. november 2013
EM 2013/17

Forslag til Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tiltræder forslag til lov om

ændring af lov nr. 197 af 16. juni 1962 for Grønland om børns retsstilling og lov nr. 14

af 27. Maj 1964 arvelov for Grønland

(Formanden for Naalakkersuisut og Naalakkersuisoq for Udenrigsanliggender)

Svarnotat

(Formanden for Naalakkersuisut og Naalakkersuisoq for Udenrigsanliggender)

2. behandling

Naalakkersuisut henviser til lovudvalgets betænkning og takker lovudvalget for den grundigebehandling af forslag til Inatsisartutbeslutning om at Grønlands Selvstyre tiltræder forslag tillov om ændring af lov nr. 197 af 16. juni 1962 for Grønland om børns retsstilling og lov nr.154 af 27. maj 1964 arvelov for Grønland.Naalakkersuisut har noteret, at et enigt lovudvalg ikke blot fremsætter forslag tilInatsisartutbeslutning om tiltrædelse af lovforslagene men også at henstille til, at staten yderen form for kompensation til hidtil juridisk faderløse.Naalakkersuisut tilslutter sig både beslutningsforslaget og henstillingen om økonomiskkompensation.Grønland blev med grundloven af 1953 en del af rigsfællesskabet. Imidlertid fik Vestgrønlandførst den 1. juni 1963 og Østgrønland den 1. juli 1974 de nu gældende regler om faderskab tilbørn født uden for ægteskab. I de mellemliggende år havde det ikke været muligt for et barnfødt uden for ægteskab at opnå navne- og arveret efter sin biologiske far, bortset fra i tilfældeaf adoption. Det var en retstilstand som var blevet forkastet i den øvrige del af Danmark helttilbage i 1938.Der er mange årsager til den sene lovtilpasning for Grønland. Det ændrer dog ikke ved, at dethar haft konsekvenser for mange født uden for ægteskab. Personlige, sociale og økonomiskekonsekvenser.Institut for Menneskerettigheder vurderer, at retsstillingen for jurisk faderløse i årene fra 1953til 1964/1974 har været i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonventionsbestemmelse om retten til familieliv. Lovforslaget anerkender og råder i vidt omfang bod pådenne krænkelse.De juridisk faderløse opnår med lovforslaget dog ikke ret til arv, hvor et dødsbo er afsluttet pådet tidspunkt, hvor der anlægges en faderskabssag eller anmodes om genoptagelse af enallerede afsluttet faderskabssag.Naalakkersuisut mener, at der i denne sag er et stort gab mellem ret og rimelighed.Naalakkersuisut har dog ikke mulighed for at ændre menneskerettighederne. MenNaalakkersuisut støtter helt og holdent henstillingen om, at staten kompenserer de hidtilfaderløse, som får fastslået faderskab uden mulighed for arve samt til de juridiske faderløse,______________________EM 2014/17NSN – Sags nr. 2010-040884
1
som hindres i at få fastslået faderskab, fordi en sag om bidragspligt er bortkommet eller ikkekan lokaliseres.
2