Beskæftigelsesudvalget 2013-14
L 159 Bilag 2
Offentligt
1352429_0001.png
1352429_0002.png
1352429_0003.png
NOTAT
Høringssvar med kommentarer vedrørende forslag tillov om ændring af lov om ferie (overførsel af 280mio. kr. fra Arbejdsmarkedets Feriefond til statskas-sen)
7. marts 2014J.nr. 2013-11664Ayd/yol
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om ferie (overførsel af 280 mio. kr. fraArbejdsmarkedets Feriefond til statskassen) blev sendt i ekstern høring torsdag den6. februar 2014 med frist torsdag den 27. februar 2014.Forslaget er sendt i høring hos Akademikernes Centralorganisation, AK-Samvirke,ASE, Arbejdsmarkedets Feriefond, Business Danmark, CentralorganisationernesFællesudvalg, Civilstyrelsen, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater,Danske Regioner, Datatilsynet, Den Kooperative Arbejdsgiver og Interesseorgani-sation i Danmark, Det Faglige Hus, FerieKonto, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-ening (FA), Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Frie Funkti-onærer, Ingeniørforeningen (IDA), Kommunale Tjenestemændog Overenskomst-ansatte, Kommunernes Landsforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, KristeligFagbevægelse (Krifa), Landsorganisationen i Danmark,Ledernes Hovedorganisati-on, Lægeforeningen, Lønmodtagernes Garantifond (LG), Moderniseringsstyrelsen,Parasollen, Producentforeningen og Sundhedskartellet.Der er modtaget høringssvar fra Arbejdsmarkedets Feriefond, Dansk Arbejdsgiver-forening, Danske Regioner, Datatilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverfor-ening,Frie Funktionærer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd, Kom-munale Tjenestemændog Overenskomstansatte, Kommunernes Landsforening ogKristelig Fagbevægelse.De modtagne høringssvar vedlægges.Høringssvarene har ikke givet anledning til ændringer af lovforslaget.Arbejdsmarkedets Feriefond, Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Regioner, Data-tilsynet, Kommunale Tjenestemændog Overenskomstansatte og KommunernesLandsforening har oplyst, at de ikke har bemærkninger til lovforslaget.Nedenfor opsummeres høringssvar fra Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FrieFunktionærer, Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd og Kristelig Fag-bevægelse.Bemærkninger fra Finanssektorens ArbejdsgiverforeningFA mener, at lovudkastet lægger op til en meget smal ændring af ferieloven, og atlovforslaget ikke imødekommer behovet hos virksomheder og medarbejdere for enmere fleksibel ferielov.
FA foreslår, at der i ferieloven indsættes en hjemmel til, at uhævede feriepenge,som stammer fra virksomheder, der er omfattet af en feriekortoverenskomst, mensom er indbetalt til FerieKonto, skal kunne overføres til en privat feriefond.Det er FA’s opfattelse, at feriepengene principielt skal komme de virksomheder,hvor arbejdet er udført, og de medarbejdere, som har udført arbejdet, til gode. FAkan derfor ikke støtte lovforslaget.Kommentarer:Lovforslaget implementerer alene finanslovsaftalen for 2014 og har ikke til formålat foretage ændringer i ferieloven i øvrigt.Det bemærkes til FA’s konkrete forslag, at for de virksomheder, der er omfattet afen ferieoverenskomst, der giver mulighed for at beholde feriepengene i virksomhe-den, men som vælger at indbetale feriepenge til FerieKonto, gælder de samme vil-kår, som for de virksomheder, der skal indbetale til FerieKonto. I disse tilfælde til-falderuhævede feriepenge staten og Arbejdsmarkedets Feriefond.Herudover bemærkes, at der hverken efter ferieloven eller EU-retten er mulighedfor at udbetale uhævede feriepenge til lønmodtagere, der ikke har holdt deres ferie,idet retten til at få udbetalt feriepenge er betinget af, at lønmodtageren holder sinferie.Endelig bemærkes, at grunden til, at uhævede feriepenge ikke kan blive i virksom-heden, men tilfalder en feriefond eller staten, bl.a. er, at arbejdsgiveren ikke skaltjene på, at lønmodtageren ikke holder sin ferie.Bemærkninger fra Frie FunktionærerFrie Funktionærer er grundlæggende imod, at uhævede feriepenge tilfalder stats-kassen, idet de rettelig tilhører de lønmodtagere, der har optjent feriepengene.Når der kan overføres 280 mio. kr. fra fonden til staten, viser det, at der tilsynela-dende bliver opsamlet unødvendige midler i feriefonden.Herudover nævnes, at hvis der er behov for at samle økonomiske midler til en fe-riefond, bør det sikres, at alle bidragydere har mulighed for at gøre deres indflydel-se gældende, hvilket ca. 1 mio. lønmodtagere, der ikke er med i hovedorganisatio-nerne, ikke har i dag. Frie Funktionærer foreslår derfor en reform af Arbejdsmar-kedets Feriefond.Kommentarer:Der henvises til kommentaren ovenfor til Finanssektorens Arbejdsgiverforening.Herudover bemærkes, at der ikke er aktuelle planer om en reform af lovgrundlagetfor Arbejdsmarkedets Feriefond.
2
Bemærkninger fra Funktionærernes og Tjenestemændenes FællesrådFTF bemærker, at midler, der oprindeligt hidrører fra lønmodtagere, og som er be-skattet hos lønmodtagerne, bør komme disse til gode på en mere målrettet mådeend blot ved at nedbringe det samlede skattetryk.FTF anser den foreslåede lovændring for et finanspolitisk kunstgreb og en væsent-lig disrespekt over for beløbenes herkomst, grænsende til ekspropriation af privatejendom.FTF mener også, at når der stilles forslag om at bruge af fondens oprindelige kapi-tal på 73,4 mio. kr., og henset til, at fondens samlede formue er på 799 mio. kr., såtrues det oprindelige almennyttige grundlag for fonden.Kommentar:For det første bemærkes, at uhævede feriepenge, der stammer fra ferie med løn, ik-ke er blevet beskattet.Dernæst bemærkes, at Arbejdsmarkedets Feriefonds midler ikke alene hidrører frade uhævede feriepenge, men også fra renteafkastet af FerieKonto og afkast af fon-dens kapital.Som nævnt i kommentaren ovenfor til Finanssektorens Arbejdsgiverforening er derefter ferieloven ikke mulighed for at udbetale uhævede feriepenge til lønmodtagere,der ikke har holdt deres ferie, da retten til feriepenge er betinget af, at lønmodtage-ren holder sin ferie. Der er med lovforslaget derfor ikke tale om ekspropriation.Med hensyn til fondens fremtid kan det oplyses, at fonden på det foreliggendegrundlag fortsat vil kunne opfylde sit formål, blot i væsentligt begrænset omfang ien periode, idet de vanskeligt stillede familier med børn fortsat vil kunne modtagestøtte i samme økonomiske omfang som hidtil til ferieophold.Bemærkninger fra Kristelig FagbevægelseKrifa mener, at uhævede feriepenge principielt ikke bør tilfalde ArbejdsmarkedetsFeriefond eller statskassen, men at de i stedet skal tilfalde de lønmodtagere, der haroptjent feriepengene. Kun hvis feriepengene ikke kan identificeres, kan de tilfaldeArbejdsmarkedets Feriefond.Kommentar:Der henvises til kommentaren ovenfor til Finanssektorens Arbejdsgiverforening.
3