Forsvarsudvalget 2013-14
L 157
Offentligt
Folketingets Forsvarsudvalg
FORSVARSMINISTEREN25. april 2014Medlem af Folketinget Nikolaj Villumsen (EL) har den 26. marts 2014 stillet følgendespørgsmål nr. 1 til forsvarsministeren vedrørende lovforslag om ændring af beredskabslo-ven, som hermed besvares.Spørgsmål 1:
”Ministeren bedes forklare, hvordan det sikres, at evalueringer af store indsatser og indsat-ser med et usædvanligt forløb, kommer til at foregå på et uafhængigt grundlag, når detuafhængige evalueringsinstitut nedlægges?”Svar:
Bestemmelsen i § 28 a i beredskabsloven om et evalueringsinstitut blev indsat i loven vedlovændringen i 2008, der trådte i kraft den 1. januar 2009. Bestemmelsen var led i udmønt-ningen af den politiske aftale om redningsberedskabet efter 2006.Instituttets organisering og procedurer blev fastlagt for at tilgodese hensynet til den formel-le uafhængighed.Erfaringerne har imidlertid vist, at både organiseringen og procedurerne har været medvir-kende til at gøre evalueringerne unødigt bureaukratiske og langvarige. Dette indebærerblandt andet, at aktørerne ikke fuldt ud har opnået den ønskede læring af evalueringerne –hvilken der blev lagt udførligt vægt på i bemærkningerne til lovforslaget fra 2008.En afvikling af Institut for Beredskabsevaluering ændrer ikke på formålet med og ambitio-nerne for fremtidige evalueringer, men afviklingen af instituttet vil indebære en forenkling aforganiseringen og procedurerne ved evalueringer, så disse kan gennemføres mere effektivt._______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
I forlængelse heraf skal det nævnes, at Rigsrevisionen i Beretning til Statsrevisorerne omstatens planlægning og koordinering af beredskabet for større ulykker og katastrofer fraapril 2014 netop har bemærket, at myndighedernes arbejde med at evaluere større ulykkerog katastrofer samt øvelser kan forbedres, herunder at evalueringsinstituttet i Beredskabs-styrelsen ikke har udarbejdet skriftlige evalueringer af alle væsentlige større hændelser iDanmark.Initiativet til at iværksætte evalueringer vil fortsat kunne komme fra Beredskabsstyrelsen,fra Forsvarsministeriet eller fra de myndigheder, som har været involveret i en given ind-sats. Fremtidige evalueringer skal foretages under tæt inddragelse af relevante aktører,herunder Rigspolitiet. Afhængigt af hændelsens eller indsatsens karakter vil relevante eks-terne danske eller internationale fageksperter kunne inddrages i evalueringen. Dette vilsamlet set sikre adgang til faglig viden.Uvildigheden vil således blive sikret gennem fokus på redelighed og objektivitet, ligesomevalueringerne vil blive gennemført på et fagligt og metodisk velfunderet grundlag. Der vilblive lagt større vægt på åbenhed og involvering af de beredskabsansvarlige myndighederfor at sikre et bedre grundlag for læring, end tilfældet er i dag.I medfør af offentlighedsloven vil der i øvrigt være adgang for pressen og offentligheden tilat gøre sig bekendt med materiale, som ligger til grund for evalueringerne under hele pro-cessen.Det er således Forsvarsministeriets samlede vurdering, at de opgaver, som instituttets eva-lueringsgruppe har været ansvarlig for, mere hensigtsmæssigt vil kunne varetages af Bered-skabsstyrelsen. Dette vil sikre en fleksibel iværksættelse, tilrettelæggelse og gennemførelseaf tværgående beredskabsfaglige evalueringer. Evalueringsarbejdet vil således fortsættemed det oprindelige sigte.Jeg skal endelig henvise til det i lovforslaget om ophævelse af bestemmelsen om et evalue-ringsinstitut anførte.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen