Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 154 Bilag 8
Offentligt
1368363_0001.png
1368363_0002.png
1368363_0003.png
1368363_0004.png
1368363_0005.png
Til lovforslag nr.L 154
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 00. april 2014
2. udkast til(Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren)
Betænkningover
Forslag til lov om erhvervsdrivende fonde[af erhvervs- og vækstministeren (Henrik Sass Larsen)]1. ÆndringsforslagDer er stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget. Erhvervs-og vækstministeren har stillet ændringsforslag nr. 1, 2 og 4.Liberal Alliances medlemmer af udvalget har stillet æn-dringsforslag nr. 3.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 12. marts 2014 og var til 1.behandling den 25. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Erhvervs- Vækst- ogEksportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den10. juli 2013 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret2012-13) ERU alm. del – bilag 319. Den 12. marts 2014sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne hørings-svar og et notat herom til udvalget.SpørgsmålUdvalget har stillet 13 spørgsmål til erhvervs- og vækst-ministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.3. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<>Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin ogJavnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget oghavde dermed ikke adgang til at komme med indstillingereller politiske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ændringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af <>:Til § 241)Stk. 1affattes således:»Fondsmyndighed efter denne lov udøves af Erhvervssty-relsen.«[Erhvervsstyrelsen bliver fondsmyndighed for alle erhvervs-drivende fonde]Til § 632)Stk. 1, 2. pkt.affattes således:»Utilbørlige bestyrelsesbeslutninger, der strider imod lov-givningen eller vedtægten, er ugyldige.«[Præcisering af, at utilbørlige bestyrelsesbeslutninger, derstrider mod lovgivningen eller vedtægten, er ugyldige]Til § 133Af etmindretal(LA) tiltrådt af <>:
DokumentIdJournalnummer
2
3)Istk. 4indsættes efter 2. pkt. som nyt punktum:»Erhvervsdrivende fonde, der er stiftet før denne lovsikrafttrædelse, er undtaget fra § 1, stk. 2.«[Erhvervsdrivende fonde stiftet før lovens ikræfttrædelseundtages fra definitionen på en erhvervsdrivende fond i lov-forslagets § 1, stk.2]Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af <>:4)Stk. 5udgår.Stk. 6–15 bliver herefter til stk. 5–14.[Konsekvensændring af ændringsforslag nr. 1]BemærkningerTil nr. 1Med den foreslåede § 24, stk. 1, bliver Erhvervsstyrelsenfondsmyndighed for alle erhvervsdrivende fonde.Efter den gældende bestemmelse i § 57, stk. 1, 1. pkt., ilov om erhvervsdrivende fonde udøves fondsmyndighedenefter loven af erhvervs- og vækstministeren (Erhvervsstyrel-sen). Fondsmyndigheden efter loven udøves dog af justits-ministeren (Civilstyrelsen), hvis fondens hovedformål høre-runder justitsministerens område, eller hvis fonden har flereligestillede formål, der ikke hører under samme minister, jf.§ 57, stk. 1, 2. og 3. pkt.Ændringsforslaget indebærer, at fondsmyndigheden forde erhvervsdrivende fonde, der i dag har Civilstyrelsen somfondsmyndighed, ved lovens ikrafttræden overgår til Er-hvervsstyrelsens fondsmyndighedskompetence. Ændrings-forslaget indeholder ikke en overgangsbestemmelse for eksi-sterende fonde, om at disse fonde skal erklære, at de ønskerat blive overflyttet til Erhvervsstyrelsen, jf. bemærkningernetil ændringsforslag nr. 4.I januar 2013 var der registreret ca. 1.370 erhvervsdri-vende fonde i Erhvervsstyrelsens it-system, hvoraf de ca.1.150 havde Erhvervsstyrelsen som fondsmyndighed, mensde resterende ca. 220 erhvervsdrivende fonde havde Civil-styrelsen som fondsmyndighed.De seneste 5 år er der stiftet i størrelsesordenen 40 er-hvervsdrivende fonde årligt, heraf 3-4 erhvervsdrivende fon-de, for hvilke Civilstyrelsen – som følge af angivelsen i ved-tægterne af disse fondes formål, jf. ovenfor – er fondsmyn-dighed.Med ændringsforslaget om en samling af fondsmyndig-heden hos Erhvervsstyrelsen opnås sagsbehandlingsmæssigeog administrative fordele. Det bemærkes i den forbindelse,at forslaget til en ny lov om erhvervsdrivende fonde i vidtomfang bygger på selskabsloven, hvorfor Erhvervsstyrel-sens administration og fortolkning af denne lov vil have storbetydning for administrationen og fortolkningen af den nyeerhvervsfondslov.
Ved at samle fondsmyndigheden vil fondene i højeregrad få en samlet indgang til den myndighed, som både va-retager de tilsynsmæssige og de registreringsmæssige opga-ver. Fremadrettet vil kommunikationen både vedrørende defondsretlige forhold og i relation til f.eks. fondens regn-skabsaflæggelse og/eller de selskabsretlige forhold i de un-derliggende dattervirksomheder ske med den samme myn-dighed.Det bemærkes, at Justitsministeriet fortsat, jf. lovens §89, stk. 2, er permutationsmyndighed og dermed skal sam-tykke til ændring af formål, uddelingsformål og opløsning.Endvidere vil Justitsministeriet fortsat være fondsmyndig-hed for de ikke-erhvervsdrivende fonde.Udgifterne til udøvelsen af fondsmyndigheden er i daggebyrfinansieret. Indtægterne fra årsgebyret vedrørende deca. 220 erhvervsdrivende fonde, som hidtil har haft Civilsty-relsen som fondsmyndighed, vil med ændringsforslaget om,at Erhvervsstyrelsen overtager fondsmyndigheden, overgåtil Erhvervsstyrelsen.Til nr. 2Med den foreslåede § 63, stk. 1, 2. pkt. vil det udtrykke-ligt fremgå af lov om erhvervsdrivende fonde, at utilbørligebestyrelsesbeslutninger, der strider mod lovgivningen ellervedtægten, er ugyldige.Den foreslåede bestemmelse skal fortolkes i overens-stemmelse med den foreslåede § 63, stk. 1, 1. pkt., således,at utilbørlige bestyrelsesbeslutninger, der er åbenbart egnettil at skaffe medlemmer af ledelsen eller andre en fordel påfondens bekostninger, er ugyldige.Til nr. 3Som en overgangsregel foreslås det, at erhvervsdrivendefonde, der er stiftet før denne lovs ikrafttræden, bliver und-taget fra den foreslåede definition på en erhvervsdrivendefond i lovforslagets § 1, stk. 2.Den foreslåede overgangsordning medfører, at disse er-hvervsdrivende fonde ikke er omfattet af definitionsbestem-melsen i lovforslagets § 1, stk. 2, men skal bedømmes efterde almindelige fondsretlige retsgrundsætninger, som er be-skrevet nærmere i betænkning nr. 1970/1982 om fonde.Til nr. 4Ændringen er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1.Af det fremsatte lovforslag indgår i § 133 en overgangs-ordning, hvorefter eksisterende erhvervsdrivende fonde medCivilstyrelsen som fondsmyndighed i en periode på 6 måne-der kan overgå til Erhvervsstyrelsens som fondsmyndighed.Konsekvensen af ændringsforslaget, hvorefter § 133, stk. 5udgår, er, at alle erhvervsdrivende fonde ved lovens ikraft-træden vil få Erhvervsstyrelsen som fondsmyndighed.
Benny Engelbrecht (S) Julie Skovsby (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Karin Gaardsted (S)fmd.Peder Christensen (S) Ole Sohn (S) Ida Auken (RV) Nadeem Farooq (RV) Jeppe Mikkelsen (RV) Steen Gade (SF)Lisbeth Bech Poulsen (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Uffe Elbæk (UFG) Kim Andersen (V)
3
Michael Aastrup Jensen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V)nfmd.Preben Bang Henriksen (V) Erling Bonnesen (V)Jakob Engel-Schmidt (V) Hans Christian Schmidt (V) Hans Christian Thoning (V) Hans Kristian Skibby (DF)Dennis Flydtkjær (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Kim Christiansen (DF) Joachim B. Olsen (LA) Brian Mikkelsen (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
4
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 154Bilagsnr.1234567TitelHøringsnotat og høringssvar, fra erhvervs- og vækstministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetTidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget1. udkast til betænkningTidspunkt for politisk drøftelse og betænkningsafgivelse er udsatHenvendelse af 6/5-14 fra FSR – Danske RevisorerÆndringsforslag fra erhvervs- og vækstministerenOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 154Spm.nr.1TitelSpm. om, hvad ministerens holdning er til at sikre, at nystiftede er-hvervsdrivende fonde fremadrettet alle skal have samme fondsmyn-dighed, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil belyse forholdet mellem Civilstyrelsen og Er-hvervsstyrelsen som fondsmyndighed, til erhvervs- og vækstministe-ren, og ministerens svar herpåSpm., om den i § 133, stk. 4, foreslåede dispensationsmulighed gælderfor erhvervsdrivende fonde stiftet før 1985, som allerede har en dis-pensation, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om baggrunden for, at det kun er erhvervsdrivende fonde somregistreres i et offentligt register, og som der dermed er åbenhed om,til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens holdning til at tydeliggøre, at skærpelsen affondsbegrebet, hvor det klart fremgår, at den tilsvarende skærpelse affondsbegrebet ikke gælder eksisterende fonde, til erhvervs- og vækst-ministeren, og ministerens svar herpåSpm., om der kan opstå tvist om, hvorvidt en forklaring er en »egent-lig forklaring«, er»åbenbart grundløs« eller »uden mening«, til er-hvervs- og væksministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad begrundelsen er for, at ministeren har valgt at opret-holde to særskilte fondsmyndigheder og systemer, til erhvervs- ogvækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil stille ændringsforslag, der sikrer at eksister-ende fonde ikke skal ændre den nuværende bestyrelses sammensæt-ning, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om, hvad der menes med betegnelsen »direktør« i for eksempellovforslagets § 37, stk. 5, idet denne betegnelse anvendes i forskelligbetydning i henholdsvis dansk og international erhvervsliv, til er-hvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm., om ministeren vil fremsætte ændringsforslag med henblik på, athenvisningen til vedtægten vedrørende ugyldige bestyrelsesbeslutnin-ger fjernes, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar her-
2
3
4
5
6
7
8
9
10
5
11
12
13
Spm., om ministeren vil belyse muligheden for klageadgang overfondsmyndighedens sagsbehandling, til erhvervs- og vækstministeren,og ministerens svar herpåSpm. om teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag, der sik-rer, at der kun er én fondsmyndighed for erhvervsdrivende fonde, tilerhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpåSpm. om kommentar til henvendelsen af 6/5-14 fra FSR – Danske Re-visorer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå