Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2013-14
L 154 Bilag 7
Offentligt
1368239_0001.png
1368239_0002.png
1368239_0003.png
Ændringsforslag stillet den 12. maj 2014
ÆndringsforslagTil 2. behandling afForslag til lov om erhvervsdrivende fonde
Til § 24Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af (...):1)Stk. 1affattes således:»Stk.1. Fondsmyndighed efter denne lov udøves af Erhvervsstyrelsen.«
Til § 63Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af (...):2)Stk. 1, 2. pkt. affattes således:»Utilbørlige bestyrelsesbeslutninger, der strider imod lovgivningen eller vedtægten, erugyldige.«
Til § 133Aferhvervs- og vækstministeren,tiltrådt af (...):3)Stk. 5 udgår.4)Stk. 6–15 bliver herefter til stk. 5–14.
BemærkningerTil nr. 1Med den foreslåede § 24, stk. 1, bliver Erhvervsstyrelsen fondsmyndighed for alleerhvervsdrivende fonde.Efter den gældende bestemmelse i § 57, stk. 1, 1. pkt., i lov om erhvervsdrivende fonde udøvesfondsmyndigheden efter loven af erhvervs- og vækstministeren (Erhvervsstyrelsen).Fondsmyndigheden efter loven udøves dog af justitsministeren (Civilstyrelsen), hvis fondenshovedformål hørerunder justitsministerens område, eller hvis fonden har flere ligestilledeformål, der ikke hører under samme minister, jf.§ 57, stk. 1, 2. og 3. pkt.
Ændringsforslaget indebærer, at fondsmyndigheden for de erhvervsdrivende fonde, der i daghar Civilstyrelsen som fondsmyndighed, ved lovens ikrafttræden overgår til Erhvervsstyrelsensfondsmyndighedskompetence. Ændringsforslaget indeholder ikke en overgangsbestemmelsefor eksisterende fonde, om at disse fonde skal erklære, at de ønsker at blive overflyttet tilErhvervsstyrelsen,jf. bemærkningerne til nr. 3I januar 2013 var der registreret ca. 1.370 erhvervsdrivendefonde i Erhvervsstyrelsens it-system, hvoraf de ca. 1.150havde Erhvervsstyrelsensom fondsmyndighed, mens deresterendeca. 220 erhvervsdrivende fondehavde Civilstyrelsensom fondsmyndighed.De seneste 5 år er der stiftet i størrelsesordenen 40 erhvervsdrivendefonde årligt, heraf 3-4erhvervsdrivende fonde,for hvilke Civilstyrelsen – som følge af angivelsen i vedtægterneafdisse fondes formål, jf. ovenfor – er fondsmyndighed.Med ændringsforslaget om en samling af fondsmyndigheden hos Erhvervsstyrelsen opnåssagsbehandlingsmæssige og administrative fordele.Det bemærkes i den forbindelse, at forslagettil en ny lov om erhvervsdrivende fonde i vidt omfang bygger på selskabsloven, hvorforErhvervsstyrelsens administration og fortolkning af denne lov vil have stor betydning foradministrationen og fortolkningen af den nye erhvervsfondslov.Ved at samle fondsmyndigheden vil fondene i højere grad få en samlet indgang til denmyndighed, som både varetager de tilsynsmæssige og de registreringsmæssige opgaver.Fremadrettet vil kommunikationen både vedrørende de fondsretlige forhold og i relation tilf.eks. fondens regnskabsaflæggelse og/eller de selskabsretlige forhold i de underliggendedattervirksomheder ske med den samme myndighed.Det bemærkes, at Justitsministeriet fortsat, jf. lovens § 89, stk. 2, er permutationsmyndighed ogdermed skal samtykke til ændring af formål, uddelingsformål og opløsning. Endvidere vilJustitsministeriet fortsat være fondsmyndighed for de ikke-erhvervsdrivende fonde.Udgifterne til udøvelsen af fondsmyndigheden er i dag gebyrfinansieret. Indtægterne fraårsgebyret vedr. de ca. 220 erhvervsdrivende fonde, som hidtil har haft Civilstyrelsen somfondsmyndighed, vil med forslaget om, at Erhvervsstyrelsen overtager fondsmyndigheden,overgå til Erhvervsstyrelsen.Til nr. 2Med den foreslåede § 63, stk. 1, 2. pkt. vil det udtrykkeligt fremgå af lov om erhvervsdrivendefonde, at utilbørlige bestyrelsesbeslutninger, der strider mod lovgivningen eller vedtægten, erugyldige.Den foreslåede bestemmelse skal fortolkes i overensstemmelse med den foreslåede § 63, stk. 1,1. pkt., således, at utilbørlige bestyrelsesbeslutninger, der er åbenbart egnet til at skaffemedlemmer af ledelsen eller andre en fordel på fondens bekostninger, er ugyldige.Til nr. 3Ændringen er en konsekvens af ændringen i nr. 1.Af det fremsatte lovforslag indgår i § 133 en overgangsordning, hvorefter eksisterendeerhvervsdrivende fonde med Civilstyrelsen som fondsmyndighed i en periode på 6 måneder
kan overgå til Erhvervsstyrelsens som fondsmyndighed. Konsekvensen af ændringsforslaget,hvorefter § 133, stk. 5 udgår, er, at alle erhvervsdrivende fonde ved lovens ikrafttræden vil fåErhvervsstyrelsen som fondsmyndighed.Til nr. 4Ændringen er en konsekvens af ændringen i nr. 3.