Skatteudvalget 2013-14
L 153 Bilag 1
Offentligt
1345323_0001.png
1345323_0002.png
1345323_0003.png
1345323_0004.png
1345323_0005.png
1345323_0006.png
1345323_0007.png
J.nr. 13-5574440Den 12. marts 2014
TilFolketinget – Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne hørings-svar vedrørende forslag til lov om ændring af momsloven og forskellige andrelove (Ændring af leveringsstedet for elektroniske ydelser, teleydelser og radio-og tv-spredningstjenester solgt til private, One Stop Shop-ordning, ændring afdefinitionen af investeringsgoder, ophævelse af ordningen for udenlandsk ind-registrerede turistbusser og visse andre ændringer).
Morten Østergaard/Jeanette R. Hansen
1/7
Høringsskema

Organisation

Advokatrådet

Bemærkninger

Bemærker, at udtrykket ”medlemsland”, ogikke ”medlemsstat”, bør bruges konsekventi forslaget.Mener, at det i § 66 i, stk. 2, bør præciseres,hvornår udelukkelsen på 2 kvartaler frabrug af særordningerne løber fra.Foreslår sproglig præcisering i § 66 j, stk. 2.DatatilsynetDanmarksRederiforeningDansk ErhvervIngen bemærkninger.Ingen bemærkninger.Dansk Erhverv er positiv over for ændrin-gen af momsbeskatningsstedet for elektro-niske ydelser, teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester, da ændringen imøde-går den konkurrenceforvridning, der erkonsekvens af forskellene i momssatserne iEU-landene. Dansk Erhverv bifalder ogsåindførelsen af One Stop Shop ordningen,der alt andet lige mindsker de administrati-ve byrder for leverandørerne af de om-handlede ydelser.Dansk Erhverv opfordrer Skatteministeriettil at sikre en så effektiv og velimplemente-ret One Stop Shop ordning som muligt.Dansk Erhverv finder, at ændringen afinvesteringsgodebegrebet vil kræve en stør-re tilretning af virksomhedernes procedureri forbindelse med køb eller betaling forydelser, idet de skal vurdere, om it-ydelserhar samme karakter som materielle investe-ringsgoder, samt om de er undergivet vær-diforringelse. Dansk Erhverv og IT-Branchen er desuden bekymrede for, atændringen vil give virksomhederne en varigog større administrativ byrde og påvirkeinvesteringsniveauet hos virksomhedernenegativt.Dansk Erhverv savner en afgrænsning afinvesteringsgodebegrebet. Det bør f.eks.afklares, om der er tale om et investerings-gode i de tilfælde, hvor der betales et årligtbeløb for en rettighed - er det beløbet deltud på de enkelte medarbejdere, de årligebeløb eller den samlede betaling i kontrak-tens løbetid, der er afgørende for den be-løbsmæssige behandling af købet.

Kommentarer

Lovforslaget er tilrettet.
Udelukkelsesperioden er præciseret vedændring i § 66 i, stk. 1.
Præcisering er foretaget.
Det kan oplyses, at arbejdet med gennem-førelse af ordningen er i gang.
De administrative byrder i relation til vur-dering af, om en ydelse er omfattet af in-vesteringsgodebegrebet, anses ikke fornævneværdig. It-systemer til en anskaffel-sesværdi eller fremstillingspris på over100.000 kr. anses som udgangspunk for athar samme karakter som materielle investe-ringsgoder og have en værdiforringelseover tid. Kun i særlige konkrete tilfælde kanet sådant it-system falde uden for begrebet.Er en virksomhed i et konkret tilfælde itvivl om, hvorvidt en ydelse anses for etinvesteringsgode, kan den søge om bin-dende svar fra SKAT.Køb af tilladelse/licens til at bruge et in-vesteringsgode (f.eks. et it-system) i engiven periode, uden at køber får afgørendeindflydelse på godets yderligere funktionali-tet eller anvendelse, er sidestillet med leje,
2/7
Dansk Erhverv bifalder forslaget om atafskaffe den særlige ordning for udenlandskindregistrerede busser, idet forslaget vilfjerne den nuværende konkurrenceforvrid-ning på området og sikre ens vilkår forindenlandsk og udenlandsk indregistreredebusser. Skatteministeriet opfordres til atsikre, at de udenlandske busvognmændbliver bekendt med ændringen, og der af-sættes de nødvendige kontrolressour-cer.Dansk Erhverv mener, at et let tilgæn-geligt registrerings- og betalingssystem forde udenlandske vognmænd vil være hen-sigtsmæssigt.Dansk Told &SkatteforbundDansk Industri(DI)Ingen bemærkninger.DI støtter forslaget om at indføre forbrugs-landsbeskatning på elektroniske ydelser,teleyder og radio- og tv-spredningstjenester, idet dette vil skabe enskonkurrencevilkår for ydelser leveret tilforbrugere, uanset i hvilket land virksom-heden er etableret. DI støtter også indførel-sen af One Stop Shop ordningen. DI kvit-terer for, at Skatteministeriet tidligt harnedsat en følgegruppe i forbindelse medimplementeringen af direktivet, således atden danske implementering kan forløbe sågnidningsfrit som muligt.DI anfører, at det er positivt, at der i lovenindarbejdes de eksempler på teleydelser ogradio- og tv-spredningsydelser, som ernævnt i teksten i Rådets gennemførelses-forordning. Dette skaber sammen medeksemplerne på elektroniske ydelser, somallerede er nævnt i gældende lov, en godsammenhæng i momsloven.DI noterer sig, at det foreslås at ophævereglen om at flytte beskatningsstedet ud afDanmark, hvis teleydelser faktisk anvendesuden for EU. DI foreslår dog, at det gøresvalgfrit for virksomhederne at benytte den-ne regel, hvis de vurderer dette mest hen-sigtsmæssigt af praktiske årsager. Dettekunne f.eks. være, hvis hele virksomhedensfaktureringssystem er baseret på faktiskudnyttelse, og en ændring vil være system-mæssig meget svær at håndtere.Danske Advokaterog Danmarks Skat-teadvokaterDanske Advokater og Danmarks Skattead-vokater foreslår, at også momslovens § 27,stk. 1, ændres, så ordlyden kommer bedre ioverensstemmelse med ordlyden i momssy-stemdirektivets artikel 73.
og udgør ikke et investeringsgode i sig selv.Se endvidere kommentaren til FSR.
SKAT vil sørge for den nødvendige infor-mation om ændringen, herunder ommomsregistrering og efterfølgende angivel-se og indbetaling af moms. Der er ikkeplanlagt et særskilt it-system til udenlandskevognmænd.
Det er prioriteret at indføre et klart ogenkelt regelsæt uden undtagelser og valg-muligheder. Der er ikke i høringsprocessenkommet konkrete bemærkninger om, atdenne del af forslaget giver væsentlige pro-blemer i praksis, jf. f.eks. høringssvaret fraTDC.Den foreslåede ændring er ikke medtaget,da momslovens § 27, stk. 1, og tilhørendepraksis, vurderes at være i overensstemmel-se med EU-reglerne.
3/7
Danske Advokater og Danmarks Skattead-vokater opfordrertil, at de specielle be-mærkninger til forslagets § 1, stk. 2, gøresmere klare.Danske Advokater og Danmarks Skattead-vokater opfordrer til, at det overvejes, omprovenuet ved forslaget om at udvide in-vesteringsgodebegrebet, står mål med deforøgede administrative byrder, som forsla-get giver virksomhederne. Byrderne opstårved, at virksomheder med både momsplig-tig og ikke momspligtig virksomhed skalføre en investeringsgodekonto i deres regn-skab. Som alternativ til forslaget kan indfø-res en særlig reguleringsregel for virksom-heder, som foretager en fællesregistrering.Danske Advokater og Danmarks Skattead-vokater anbefaler, at der i bemærkningernetil udvidelsen af investeringsgodebegrebetforetages en mere præcis definition af deomfattede ydelser, og at der gives nogleeksempler.Danske Busvognmænd er helt enige i moti-vet og hensigten med forslaget om at af-skaffe den særlige momsordning for uden-landske turistbusser i momslovens § 73.Forslaget vil skabe konkurrencemæssigligestilling af danske og udenlandske bus-selskaber, og Danske Busvognmænd hilserderfor forslaget velkomment.Danske Busvognmænd opfordrer til, at derudarbejdes en online information om,hvordan registrering, betaling mv. skal ske.Danske Busvognmænd deltager gerne iinformationsarbejdet i forhold til dereseuropæiske søsterorganisationer.Danske Revisorer(FSR)FSR anfører, at forslagets § 1, nr. 3,vil be-tyde en ændring for danskeres forbrug aff.eks. mobiltelefoni uden for EU, idet etsådant forbrug vil være momspligtigt iDanmark. FSR mener, at dette giver etbegrænset merprovenu, hvilket bør fremgåaf bemærkningerne.FSR mener principielt ikke, at forordnings-tekst bør skrives i loven. Ønskes dette alli-gevel, er det FSRs opfattelse at også ”nega-tivlisterne” i forordningen, dvs. hvad derikke anses for henholdsvis teleydelser ogradio- og tv-spredningstjenester, bør ind-skrives i momslovens § 21 c.
Idet det antages, at der henvises til forsla-gets specielle bemærkninger til § 1, nr. 2,anføres, at bemærkningerne er justeret forat gøre meningen mere tydelig.Begrebet investeringsgode og regler heromfindes allerede i den gældende momslov.Der er alene tale om, at begrebet foreslåsudvidet med visse ydelser. Kun for virk-somheder, der ikke hidtil har anskaffet ellerfremstillet investeringsgoder, vil udvidelsenbetyde nævneværdige administrative byr-der.
Der henvises til kommentarerne til DanskErhverv og FSR.
Danske Busvogn-mænd
SKAT vil sørge for den nødvendige infor-mation om ændringen, herunder ommomsregistrering og efterfølgende angivel-se og indbetaling af moms. DanskeBusvognmænds tilbud om kontakt til dereseuropæiske søsterorganisationer er videre-givet til SKAT.Det skønnes, at et merprovenu som følgeaf forslagets § 1, nr. 3, ikke er nævnevær-digt. Det er det samlede merprovenu i rela-tion til ændringerne om ændret leveringstedog One Stop Shop, som er angivet i forsla-gets afsnit 4.
En positivliste over, hvad der forstås vedelektroniske ydelser, fremgår af det gæl-dende momsdirektiv, og dermed også afgældende momslov, mens tilsvarende listerfor teleydelser og radio- og tv-spredningstjenester blev sat ind i forord-ningen. For at få sammenhæng i momslo-ven foreslås forordningens positivlisterindsat i loven. Negativlister har ikke tidlige-
4/7
FSR er positiv over for forslaget om, atvisse ydelser skal anses som investerings-goder. Dog mener foreningen, at det erforkert at begrunde forslaget i et misbrug.FSR anfører desuden, at da brug af fælles-registrering kræver tilladelse fra SKAT, kandet overvejes, om det tilsigtede mål medforslaget ikke kan nås ved justering af reg-lerne om at bruge fællesregistrering. Ensådan justering vil ikke berøre alle virksom-heder, og især være mindre indgribende forfuldt momspligtige virksomheder.
re forekommet i momsloven, men vilfremgå af SKATs juridiske vejledning.Efter gældende praksis kan virksomhederfællesregistreres, hvis den ene virksomhedhar 100 pct. ejeskab over en anden virk-somhed/andre virksomheder. Dette er enpraksis, der giver en høj grad af retssikker-hed for virksomhederne. Indførelse afregler om, at SKAT i visse tilfælde kannægte fællesregistrering, selv om ejerskabs-kravet er opfyldt, kan, selv om tilfældenesøges eksemplificeret, føre til mere subjek-tive afgørelser og mindre retssikkerhed foralle virksomheder, der overvejer fællesregi-strering. Det skal tilføjes, at fuldt moms-pligtige virksomheder har fuldt momsfra-drag for købsmoms til investeringsgoder, sålænge disse bruges i den momspligtigevirksomhed, og forslaget vil dermed ikkemedføre reguleringsforpligtigelser for disse.Der er i forslagets § 11, stk. 4, indsat enovergangsbestemmelse, hvori det fastsæt-tes, at forslaget kun har virkning for ydelseranskaffet eller taget i brug den 1. juli 2014eller derefter. I såvel bemærkningerne tildenne bestemmelse, som i de speciellebemærkninger til forslagets § 1, nr.12, errækkevidden af bestemmelsen uddybet.F.eks. anføres, at køb af tilladelse/licens tilat bruge et investeringsgode (f.eks. et it-system) i en given periode,uden at køberfår afgørende indflydelse på godets yderli-gere funktionalitet eller anvendelse, er side-stillet med leje, og ikke udgør et investe-ringsgode i sig selv.Rettigheder, der ansesfor et investeringsgode i sig selv, er f.eks.køb af patenter og koncessioner, hvor ret-ten til at bestemme over funktionalitet ogbrugen af den underliggende vare ellerydelse overgår til køber.Er en virksomhed i et konkret tilfælde itvivl om, hvorvidt en ydelse anses for etinvesteringsgode, kan den søge om bin-dende svar fra SKAT.Erhvervsstyrelsens udgifter dækkes afSKATsOne Stop Shop-projekt.
FSR anfører, at definitioner, afgrænsningerog overgangsregler er meget vigtige, hvisikke virksomhederne helt unødvendigt skalbelastes med betydelig ekstra administrati-on. FSR opfordrer til, at der i bemærknin-gerne til forslaget foretages afgrænsningeraf begreberne ”software/rettighed”, oggives eksempler på, hvad der anses for atvære omfattet og ikke omfattet.FSR nævnernogle konkrete eksempler på, hvor en af-grænsning bør foretages.
Erhvervsstyrelsen
Erhvervsstyrelsen oplyser, at den skal ståfor gennemførelse af One Stop Shop ord-ningernes registreringer, og vil have udgif-ter i den forbindelse.Styrelsens Team Effektiv Regulering (TER)vurderer, at forslagets administrative byrderfor erhvervslivet ikke overstiger 10.000timer årligt på samfundsniveau.FDIH anfører, at moms er afgørende forkonkurrenceevnen vede-handel. Den højedanske moms udgør derfor en konkurren-
FDIH - Forenin-gen for DanskInternethandel5/7
cemæssig barriere, da danske forbrugerelokkes af lavere priser i udlandet. Forslagetom at ændre beskatningsstedet for elektro-niske ydelser til forbrugslandet og indføreen One Stop Shop ordning er positivt.Forslaget vil øge konkurrenceevnen fordanske netbutikker og forhåbentlig fasthol-de virksomheder og arbejdspladser i Dan-mark.FDIH anfører, at det er afgørende, at myn-dighedere etablerer et system, så virksom-hederne har overblik over de forskelligeEU-landes momssatser.FDIH bemærker, at det er ærgerligt, atforslaget ikke omfatter alle varegrupper –også de fysiske varer.
Kommissionen har lavet en internetside,der hedder TIC (=Taxation, informationand communication), hvor momssatsernekan findes. Siden er:http://ec.europa.eu/taxation_customs/tic/One Stop Shop ordningen er begrænset tilelektroniske ydelser, teleydelser og radio-og tv-spredningsydelser. Efter en tids brugvil ordningen blive evalueret med henblikpå drøftelser om øget brug af systemet.
FinansrådetForsikring & Pen-sionKLLandbrug & Føde-varerSAXO.com
Ingen bemærkninger.Ingen bemærkninger.Ingen bemærkninger.Landbrug & Fødevarer anbefaler, at derforetagesen nærmere afgrænsning af, hvilketype ydelser, der vil blive omfattet af in-vesteringsgodebegrebet.SAXO.com anfører, at selv om Rådetsforordning er direkte gældende, og derforikke omtales direkte i lovforslaget, vil virk-somheden anmode om, at i tilfældehvorvirksomheden efter bedste evne har forsøgtat leve op til dokumentationskravene i for-ordningen, men hvor det senere viser sig, atkunden har givet ukorrekte oplysninger,skal SKAT ikke kunne opkræve manglendebetalt moms fra virksomheden.Der henvises til kommentarerne til DanskErhverv og FSR.Det fremgår af forordningens artikel 24 d,stk. 2, at en skattemyndighed kan afvise envirksomheds formodning om, hvor kundener etableret – det vil sige det beskatnings-sted, som virksomheden har fastsat påbaggrund af dokumentationskravene – nårder er tegn på fejlagtig anvendelse af reg-lerne eller misbrug af disse fra leverandø-rens side. I tilfælde, hvor virksomhedenefter SKATs vurdering har gjort som denskal, men kunden har afgivet ukorrekteoplysninger, som virksomheden ikke kanforventes at kunne opdage, vil SKAT der-for ikke ændre det af virksomheden fastlag-te beskatningssted, og der vil derfor ikkevære noget moms at efteropkræve.Direktivet, som ændrede reglerne, blevvedtaget tilbage i 2008. Datoen for ikraft-trædelse af reglerne blev fastsat til 1. januar2015 netop for at give den fornødne tid til,at en rettidig gennemførelse kunne sikres.Arbejdet med gennemførelsen af de nyeregler, herunder it-systemerne til One StopShop ordningen, har derfor været i ganglænge både på EU-plan og nationalt.
SAXO.com ser positivt på One Stop Shopordningen, der betyder en reduktion i detadministrative arbejde, da der ikke skalindrapporteres direkte i alle EU-lande. Dogkræver det en lang række tilpasninger ognye interne systemer i virksomhederne.SAXO.com er bekymret for, at manglenderettidig gennemførelse af systemerne i nog-le EU-lande, vil medføre ulige konkurren-ceforhold og andre problemer for virk-somhederne.6/7
SAXO.com mener, at de nye regler sand-synligvis vil betyde, at små, innovative virk-somheder vil få sværere ved at etablere sigpå det internationale marked, da man øgerkompleksiteten ved lancering af nye pro-dukter på tværs af grænserne i EU.
Virksomheder etableret i Danmark, harhidtil skullet betale 25 pct. dansk moms afsalg af ydelser til kunder i de øvrige EU-lande, mens virksomheder, etableret i landemed lav momssats, har kunnet sælge tilkunder overalt i EU til den lave sats. Denye regler betyder, at alle virksomheder -uanset hvor de er etableret - skal betalemoms med den momssats, der er i kundensland. Dette vil stille alle virksomheder lige,og øge de dansk etablerede virksomhedeskonkurrenceevne.
TDC
Finder det positivt, at den ulige konkurren-ce for levering af teleydelser mv. omfattetaf One Stop Shop ordningerne stoppesmed forslaget.Savner en afgrænsning og definition af,hvilke ydelser der har samme karakter sommaterielle investeringsgoder. Endvidere børder være en afklaring af, hvordan softwareog systemers opdateringer og udbygningerskal behandles i forhold til den 5-årige re-guleringsperiode.Efter forslaget er der alene tale om at ydel-ser, som kan anvendes over længere tid oghar et værditab over en årrække, og hvisanskaffelses- eller fremstillingspris ekskl.moms overstiger 100.000 kr., anses for atvære investeringsgoder. Det skønnes hver-ken muligt eller nødvendigt at lave en ud-tømmende liste over de konkrete ydelser. Itvivlstilfælde kan virksomhederne anmodeom et bindende svar fra SKAT.Der er i forslagets § 11 indsat en over-gangsbestemmelse, der med tilhørendebemærkninger præciserer behandlingen afydelserne i relation til reguleringsperioden.
7/7