Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
MINISTEREN
TransportudvalgetFolketinget
DatoJ. nr.
5. maj
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 11. april stillet mig følgende spørgsmål vedrø-rende L152 - Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-ning København-Ringsted over Køge, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-let er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).Spørgsmål nr. 7 L152:
Ministeren bedes oplyse, hvad det vil koste at ombygge Ringsted Station somanført på vedlagte bilag"Dobbeltsporet niveaufri udfletning i øst"dateret 9.april 2014, herunder at anlægge en dobbeltsporet niveaufri udfletning mellemKværkeby og Adamshøj øst for Ringsted.Svaret skal opliste de delbeløb (såsom prisen for spor, sporskifter, jordarbejde,broer, kørestrøm, sikringsanlæg m.v. og de tilhørende mængder f.eks. stk. me-ter, timer), som ligger til grund for opsummeringen af den samlede anlægs-sum. Ved beregningen skal der anvendes følgende forudsætninger:Udfletning ØST.
Banen fra Køge Nord tilsluttes eksisterende spor 2 og 3 på Ringsted station, såsporforløbet til Ringsted ikke har kurver med en hastighed lavere end 250km/t.Eksisterende strækning fra Roskilde føres under banen fra Køge Nord med enskæringsvinkel på mindst 10 grader. Den specifikke skæringsvinkel skal opti-meres, så kombinationen af prisen for overføringen og prisen for omlægningenaf linjeføringen på den eksisterende bane bliver den lavest mulige.Nedgravning af eksisterende strækning og hævning af ny strækning skal kom-bineres efter de aktuelle grundvandsforhold, så prisen bliver lavest mulig. For-udsatte højder for hævning hhv. sænkning af spor i skæringspunktet på overfø-ringen ønskes oplyst.Den eksisterende bane fra Roskilde tilsluttes eksisterende spor 4 og 5 på Ring-sted Station. Hastigheden forudsættes at være 180 km/t frem til Ringsted Sta-tion.Ringsted Station
Eksisterende perron 1 og spor 1 nedlægges, og sporskifterne 05, sporkryds, 06og 19 fjernes.Bredden på eksisterende perron øges svarende til en strækningshastighed på250 km/t.Strækningen fra Køge Nord mod Odense føres gennem stationen med kurvera-dier som tillader 250 km/t.Englændersporskifter på stationen beliggende på strækningen fra Køge Nord tilOdense udskiftes med transversaler egnet for 250 km/t.Perron imellem eksisterende spor 6 og 7 retableres, som vendesporsperron forregionaltogssystemet Østerport - Ringsted - Østerport.Ringsted station til Udfletning VEST
Eksisterende strækning fra Ringsted mod Næstved forskydes mod syd og til-sluttes eksisterende spor 5 og 4. Hastigheden fra Ringsted mod Femern forud-sættes indtil videre at være 120 km/t.Der monteres (bortset fra nødudgange) en ubrudt støjskærm fra vejbroen vedNæstvedvej i øst til vejbroen ved Sorøvej i vest.Svar:
Jeg har forelagt sagen for Banedanmark, som oplyser at:”Banedanmark kan ikke på baggrund af det medsendte bilag udarbejde et kvali-ficeret bud på omkostningsniveau, som udbedt i svaret. Det vil kræve en detal-jeret projektering med opgørelse af mængder, som kan danne grundlag for etpålideligt anlægsoverslag og vil betyde, at der skal en rådgiver på sagen.Banedanmark har dog sammenlignet de to løsninger så udtømmende, som derhar været mulighed for, og der henvises til bilag 1 til svar på TRU spm 21. Bila-get er desuden vedlagt svaret her og konkluderer, at løsningen vil være i stør-relsesordenen 500 mio. kr. dyrere end den i lovforslaget L152 fremlagte løsningtil en vestlig placering af den niveaufri skæring. ”
Side 2/2
Medvenlighilsen
Magnus Heunicke