Transportudvalget 2013-14
L 152 Spørgsmål 7
Offentligt
1358138_0001.png
1358138_0002.png

Transportudvalget

Til:

Dato:

Transportministeren11. april 2014
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:

L 152

Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestrækning Køben-havn-Ringsted over Køge. (Bemyndigelse til ændringer af Ringsted Stationmed dertil hørende anlæg).Af transportministeren (Magnus Heunicke)

Spørgsmål 7

Ministeren bedes oplyse, hvad det vil koste at ombygge Ringsted Station somanført på vedlagte bilag "Dobbeltsporet niveaufri udfletning i øst" dateret 9.april 2014, herunder at anlægge en dobbeltsporet niveaufri udfletning mellemKværkeby og Adamshøj øst for Ringsted.Svaret skal opliste de delbeløb (såsom prisen for spor, sporskifter, jordarbej-de, broer, kørestrøm, sikringsanlæg m.v. og de tilhørende mængder f.eks. stk.meter, timer), som ligger til grund for opsummeringen af den samlede anlægs-sum. Ved beregningen skal der anvendes følgende forudsætninger:Udfletning ØST.Banen fra Køge Nord tilsluttes eksisterende spor 2 og 3 på Ringsted station,så sporforløbet til Ringsted ikke har kurver med en hastighed lavere end 250km/t.Eksisterende strækning fra Roskilde føres under banen fra Køge Nord meden skæringsvinkel på mindst 10 grader. Den specifikke skæringsvinkel skaloptimeres, så kombinationen af prisen for overføringen og prisen for omlæg-ningen af linjeføringen på den eksisterende bane bliver den lavest mulige.Nedgravning af eksisterende strækning og hævning af ny strækning skal kom-bineres efter de aktuelle grundvandsforhold, så prisen bliver lavest mulig. For-udsatte højder for hævning hhv. sænkning af spor i skæringspunktet på over-føringen ønskes oplyst.Den eksisterende bane fra Roskilde tilsluttes eksisterende spor 4 og 5 påRingsted Station. Hastigheden forudsættes at være 180 km/t frem til RingstedStation.Ringsted StationEksisterende perron 1 og spor 1 nedlægges, og sporskifterne 05, sporkryds,06 og 19 fjernes.Bredden på eksisterende perron øges svarende til en strækningshastighed på250 km/t.Strækningen fra Køge Nord mod Odense føres gennem stationen med kurve-radier som tillader 250 km/t.Englændersporskifter på stationen beliggende på strækningen fra Køge Nordtil Odense udskiftes med transversaler egnet for 250 km/t.Perron imellem eksisterende spor 6 og 7 retableres, som vendesporsperronfor regionaltogssystemet Østerport - Ringsted - Østerport.Ringsted station til Udfletning VEST
1/2
Eksisterende strækning fra Ringsted mod Næstved forskydes mod syd og til-sluttes eksisterende spor 5 og 4. Hastigheden fra Ringsted mod Femern for-udsættes indtil videre at være 120 km/t.Der monteres (bortset fra nødudgange) en ubrudt støjskærm fra vejbroen vedNæstvedvej i øst til vejbroen ved Sorøvej i vest.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) LouiseSchack Elholm (V).Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 2. maj 2014.Svaret bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til ud-[email protected].På udvalgets vegne
Benny Engelbrechtformand
2/2