Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1373012_0001.png
MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
23. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 22. maj 2014 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende L152 -Forslag
til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanes-
trækning København- Ringsted over Køge,
som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 42 L152:
I forlængelse af besvarelsen af L 152
spm. 38 gøres opmærksom på, at Ba-
nedanmark i forbindelse med minihøringen afholdt i Transportudvalget svare-
de på samme spørgsmål, at det så slet ikke var nødvendigt at gøre noget ved
Ringsted Station eller etablere den omdiskuterede niveau fri overskæring.
Kan ministeren bekræfte dette, og hvordan foreslår ministeren de sparede
midler anvendt?
Svar:
Det står ikke helt klart for mig, hvad præmissen er, for ”at
det så slet ikke var
nødvendigt at gøre noget ved Ringsted Station eller etablere den omdiskute-
rede niveaufri overskæring”.
Jeg kan dog oplyse om, at det også vil være muligt at stoppe på Ringsted station
med Superlyn, hvis man gennemfører L152. Med Easy Ringsted
som
gennemføres i overensstemmelse med L134 - vil det også være muligt at
standse med Superlyn i Ringsted, her vil perronsporene 2 og 3 blive brugt.
Løsning ”Easy Ringsted” udgør imidlertid en hastighedsmæssig knast, med kun
120 km/t mod L 152’s 200 km/t gennem Ringsted, hvilket betyder, at selv uden
stop i Ringsted for ”Super Lyn”, kan rejsetiderne i Timemodellen
næppe opnås
uden yderligere investeringer i infrastrukturen. Derfor mener jeg, at der er
behov for en niveaufri skæring på Ringsted station.
Såfremt man ønsker de fordele, en niveaufri skæring medfører, så er der behov
for en sådan. Fordelene ved en niveaufri skæring på Ringsted Station, som
fremlagt i L152, er:
Når stationen er ombygget, vil det være muligt at køre fra den nye bane
København-Ringsted gennem Ringsted Station med 200 km/t. i retning
mod Odense. Eventuelt op til 230 km/t. ved den østlige indkørsel til
stationen på banestykket fra Østre Ringvej og ind til stationsområdet,
hvis dette kan etableres med marginale udgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1373012_0002.png
Anlægget vil bidrage til opfyldelse af timemodellen ved at reducere kø-
retiden for gennemkørende tog mellem København og Odense med ca.
1 minut. Og denne tidsbesparelse er et vigtigt bidrag til Timemodellen.
Hastighedsopgraderingen gennem Ringsted vil fjerne de væsentligste
krydsningskonflikter og vil sikre en mere flydende trafikafvikling igen-
nem Ringsted Station.
Der vil desuden ske en forbedring af regulariteten og kapaciteten i for-
hold til den oprindeligt besluttede løsning
– ”Easy Ringsted”, og der vil
kunne opnås en større fleksibilitet i køreplanlægningen, idet det vil væ-
re muligt at planlægge tog fra Næstved og Odense til at ankomme/afgå
samtidig til og fra Ringsted Station.
Side 2/2
Idet jeg mener, at der er behov for de ovenfor nævnte fordele
også af hensyn
til at gennemføre Timemodellen
mener jeg ikke der er grund til at overveje,
hvordan midlerne til en niveaufri skæring på Ringsted Station kunne anvendes
anderledes.
Med
venlig
hilsen
Magnus Heunicke