Transportudvalget 2013-14
L 152
Offentligt
1371995_0001.png
Notat: Sammenligning af alternativer i relation til L152
20.05.14
Vurdering af anlægspriser kan ikke bygge alene på overordnede enhedspriser og
overordnede betragtninger, især ikke når der er tale om projekter, som er kompli-
cerede både trafikalt og teknisk. Anlægspriser svinger meget afhængig af de loka-
le forhold, og når der spørges til priser, undersøger Banedanmark altid, om der
foreligger relevant projektmateriale, som kan underbygge vurderingen. Nærvæ-
rende notat oplister en række forhold, Banedanmark har anvendt ved besvarelse
af spørgsmål om ”Hastighedsopgradering gennem Ringsted”, L152.
I den konkrete sammenhæng, som handler om prissætning af teknisk og trafikalt
komplicerede løsningsalternativer, har Banedanmark foretaget sammenligning af
priser med udgangspunkt i projektmateriale udarbejdet således:
1.
Dispositionsforslag, alternativer for ”Østlig udfletning”,
udarbejdet af råd-
giverfirmaet NIRAS 2008. Til sammenligning er primært taget udgangs-
punkt i KR-2C, mens KR-3D-01 er medtaget for relationen til tidligere
sammenligninger (østlige alternativer med to jernbanebroer). Dispositions-
forslaget beskriver hele strækningen Kværkeby-Ringsted (begge inkl).
2.
Programfase, dokumentation for ”Easy Ringsted”,
udarbejdet af rådgiver-
firmaet NIRAS 2009. Dette ligger til grund for anlægsloven L134 af 2010.
Programfasen dækker hele strækningen Kværkeby-Ringsted (begge inkl).
3. Idé-/programfase
for ”Vestlig udfletning”,
udarbejdet af rådgiverne AT-
KINS/Grontmij 2012. Dette ligger til grund for forslag til anlægslov
L152/2014. Idé-/programfasen dækker alene over arbejder på selve Ring-
sted st og har et vist overlap med ”Easy Ringsted”, hvilket beskrives sene-
re.
I nedenstående henvises til dette materiale således. Det er primært NIRAS-D, som
anvendes, idet der her er belyst forskellige anlæg for østlige løsninger:
1. NIRAS-D
2. NIRAS-P
3. ATKINS/GRONTMIJ
Hovedprincipperne i ovennævnte alternativer er beskrevet og vist i det følgende.
Bemærk at ”Nord”
på skematiske tegninger er nedad.
Alle priser, som i det følgende anvendes til sammenligning, er fysikpriser uden
reserver. Ved prisfremskrivningen fra PL2008 som anvendt i NIRAS-D til PL2014
er anvendt Finansministeriets prisfremskrivning.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0002.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0003.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0004.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0005.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0006.png
I banegraven
I banegraven etableres et nyt hovedspor på sydsiden af de eksisterende, således at
de tre hovedspor bliver til i alt 4. Dette forhold er identisk i alle løsningsalternati-
ver. Der er til gengæld forskel på omfanget af sporskifter, som anlægges i de tre
løsningsalternativer:
I banegraven
Antal sporskifter
Easy Rg
10 stk 1:26,5
1 stk 1:9
1 stk 1:7,5 (afløb)
KR-2C
10 stk 1:26,5
1 stk 1:9
1 stk 1:7,5 (afløb)
Linjeføring 5
6 stk 1:26,5
1 stk 1:9
1 stk 1:7,5
Sportracéplan for Easy Rg er vist i bilag 1b1-1b2. Eneste forskel mellem løsnings-
forslagene er de færre sporskifter i Linjeføring 5.
Øst for perronerne
De tre løsningsalternativer er forskellige mellem Rønnedevej og perronerne. For-
skellen er som følger:
Øst for perronerne
Easy Rg
KR-2C
Linjeføring 5
(skitse
sendt af TAO til
BDK/jstl
15.05.14
modificeret jvf bilag
1e)
2 stk 1:26,5
1 stk 1:14
1 stk 1:7,5 (afløb)
Nye
sportracéer (Der udbygges
ud over ”Easy Rg
ikke til 200 km/t)
st”
Andre forskelle til
”Easy Rg st”
Antal sporskifter
2 stk 1:26,5
1 stk 1:14
1 stk 1:7,5 (afløb)
Nyt
sporforløb
Rønnedevej-spor
1-4, i alt ca 2000
meter nyt spor
2 stk 1:14
1 stk 1:7,5 (afløb)
Nyt sporforløb
Rønnedevej-spor
2-3, i alt ca 1000
meter nyt spor
Togveje
til/fra
spor 7
Spormæssig dæk-
ning af sidespor
De nye sporforløb i KR-2C og Linjeføring 5
betyder, at den centralt placerede ”di-
amantskæring” under Næstvejvej broen skal fjernes, så sporene kan opgraderes til
200 km/t.
Linjeføring 5 er ikke gennemførbar uden store konsekvenser for ekspedition af
godstog. For at kunne køre mellem den nye perron i spor 6-7 og øst kan der ikke
samtidig ekspederes 835 meter lange godstog
jvf bilag 1e vil kørslen til spor 6-7
Side 6(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0007.png
gå gennem godstogets togvejsspor. Som det også fremgår, vil et godstog i et nyt
”spor 8” maksimalt kunne ekspederes i ca 640 meters længde. Reelt kan man ar-
gumentere for, at det så er nødvendigt med et godsspor a la spor 26/93, som er
medtaget i ”Vestlig løsning”,
samt en ny Næstvedvej bro, hvilket har været ud-
gangspunkt i Banedanmarks tidligere besvarelser. En billigere
og trafikalt accep-
tabel - mulighed vil imidlertid være at anvende spor 7 til togvejsspor for godstog.
Således skal godssporet som i dag være tilsluttet til hovedsporene mellem Rønne-
devej og Næstvedvej, og spor 6 skal tilsluttes i spor 5. Det giver i alt 3 ekstra spor-
skifter som angivet i tabellen ovenfor, altså en meget mindre konsekvens end hvis
Næstvedvej broen skal ombygges. Løsningen vil så give samme betingelser for
godstog som Easy Rg og KR-2C.
Perronsporene
Arbejderne i KR-2C slutter ved perronernes vestlige kant, og der skabes således
ikke 200 km/t gennem stationen. Tilsvarende sker der i Easy Rg st ikke ombyg-
ninger af perroner og perronspor, idet hastigheden fastholdes til 120 km/t. I per-
ronsporene omfatter Linjeføring 5 en del banearbejder som beskrevet i skemaet
nedenfor.
Perronsporene
Perronarbejder
Easy Rg/KR-2C
Ingen arbejder
Linjeføring 5
Perron i spor 2-3 øges 1-
2 meter i bredden (ca 320
meter nye perronforkan-
ter) og aptering ændres
Aptering, adgangsveje og
perrontunnel tilpasses
Perron etableres i spor 6-
7 (inkl ca 650 meter per-
ronforkanter) og apteres
Aptering, adgangsveje og
perrontunnel
tilpasses
også her
Spor 1 fjernes (ca 500
meters længde)
Spor 2 flyttes over ca
500 meter
Sporarbejder
Ingen arbejder
Arbejderne i Linjeføring 5 fremgår umiddelbart af TAOs skitse, vedlagt som bilag
0. Linjeføring 5 uden perronændringer vil kunne tillade 120 km/t.
Vest for perronerne
Side 7(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0008.png
Vest for perronerne ombygges spornettet en del i såvel Easy Rg som Linjeføring 5.
Forskellen i arbejderne fremgår af nedenstående skema. Der gennemføres ingen
ombygninger af spornettet i KR-2C.
Vest for perronerne
Sporskifter
Easy Rg
6 stk 1:14
3 stk 1:26,5
1 sporkryds
Flytning af spor 1-4 over
i spor 2-5, i alt ca 1200
meter nyt spor
ca 200 meter nyt spor
Linjeføring 5
4 stk 1:14
2 stk 1:26,5
Flytning af spor 1-4 over
i spor 2-5, i alt ca 1200
meter nyt spor
Interimsløsning spor 3
mod Storebælt, i alt ca
400 meter spor
Andre sporarbejder
Der er under Linjeføring 5
under ”Andre sporarbejder” medtaget en interimsspor-
forbindelse mellem spor 3 og udkørslen mod Storebælt. Det skyldes, at fjernelse af
spor 1 samt flytning af spor 2 med tilhørende perronarbejder vil være for langva-
rig til at enkeltsporskørsel i vestenden kan accepteres.
Sammenligningen af de to løsningsalternativer er vist i bilag 1f.
Økonomiske sammenstillinger
En sammenligning af de væsentligste anlægselementer i Easy Rg og Linjeføring 5
er givet i nedenstående skema. Enhedsomkostningerne er taget fra NIRAS-D og
fremskrevet til PL2014, mens erfaringspriserne for en fuldt apteret ny perron er
taget fra den netop udførte Ny Ellebjerg (KØR-projektet).
Samlet vurderes omkostningerne i Linjeføring ca 60 mio DKK højere end i Easy
Rg.
Sammenligning Easy
Easy Rg
Linjeføring 5
Rg og Linjeføring 5
Sporskifter
7 stk flere 1:26,5 á
2,1 mio DKK = 14,7
mio DKK
1 stk flere 1:14 á 1,4
mio
I alt mer-pris 16,1
mio DKK
Andre sporarbejder
1200 meter mere nyt spor i kom-
pliceret område á 4,5 mio*2
Side 8(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0009.png
Andre omkostninger
DKK/km = 9 mio DKK
Rydning
af spor 1 samt ”diamant-
krydsning” = 3 mio DKK
Perron i spor 2-3 ombygges, apte-
ring, trappeadgang og perrontun-
nel tilpasses = 20 mio DKK
Perron etableres i spor 6-7, apte-
ring, adgangsveje og perrontunnel
tilpasses = 40 mio DKK
Togveje i spor 7 samt dæknings-
givende objekter sidespor, anslået
4 mio DKK.
En sammenligning mellem Easy Rg og KR-2C viser følgende forskelle i anlægsom-
fang. Enhedsomkostningerne er taget fra NIRAS-D og fremskrevet til PL2014.
Sammenligning Easy Rg
Easy Rg
KR-2C
og KR-2C
Sporskifter
6 stk flere 1:14 á 1,5 mio
DKK = 9 mio DKK
3 stk flere 1:26,5 á 2,1
mio DKK = 6,3 mio DKK
I alt mer-pris 15,3 mio
DKK
Andre sporarbejder
Ekstra 400 meter nyt
spor med underbygning á
4,5*2 mio/km ombygning
i kompliceret område =
3,6 mio DKK
Rydning
af ”diamant”-
krydsning = 2 mio DKK
I alt mer-pris 9,2 mio
DKK
Der er ikke stor forskel på Easy Rg og KR-2C, men da der ikke gennemføres arbej-
der i vestenden i KR-2C, er denne ca 10 mio kr billigere end Easy Rg.
Vestlig løsning, excl godsspor
Herunder er vist en skematisk oversigt over Vestlig løsning sammenbygget med
Easy Rg. Budgettet for Vestlig løsning stammer fra ATKINS/GRONTMIJs idé-
/programfaserapport fra sommeren 2012.
Side 9(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0010.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0011.png
Andet
ca 900 meter (ikke endeligt afklaret). Sådanne spor er i
lavere klasse, og flytningen kan ske under tilfredsstil-
lende driftsbetingelser. I alt vurderes flytningen til 3
mio DKK.
I alt etableres i Vestlig løsning således ca 7800 meter
spor inkl underbygning med en mer-pris på i forhold til
Easy Rg på ca 43 mio DKK.
Perron i spor 4-5 ombygges, aptering, trappeadgang og
perrontunnel tilpasses = 20 mio DKK
Ovennævnte perronudvidelse, sporudvidelser og
–ombygninger
udgør tilsammen
en mer-pris på ca 77 mio DKK i forhold til Easy Rg.
Sporsænkning under Sorøvej til 200 km/t skal foretages uanset løsningsalternativ
og indvirker således ens på alle løsningsalternativer.
Der kan spares på samlede anlægsarbejder, hvis Vestlig løsning og Easy Rg etable-
res samtidig. Alle arbejder vest for perronerne i Easy Rg (jvf bilag 1f) samt enkelte
øst for omfattende to sporskifter mellem Rønnedevej og Næstvedvej (1:14 og 1:7,5
afløb) og sporudretning til spor 5, er overflødige, hvis Vestlig løsning etableres
samtidig med Easy Rg. Skemaet nedenfor redegør for forholdet mellem Easy Rg og
Vestlig løsnings overlap.
Overlap Easy Rg og Vest- Easy Rg
stykliste i alt Elementer fra Easy Rg st
lig løsning
(sporoptælling)
som bortfalder ved sam-
tidigt anlæg af Vestlig
løsning
Sporskifter
15 stk 1:26,5
5 stk 1:26,5
7 stk 1:14
6 stk 1:14
I alt 22 sporskifter
I alt 11 sporskifter. An-
talsmæssigt spares såle-
des 50%
Andre sporarbejder
Flytning af 3 spor ved gl. Af de i alt ca 4850 meter
Postterminal, i alt 1500 spor udgår i alt 1600
meter spor
meter (alle sporombyg-
Etablering af 1 nyt ho- ninger vest for perroner-
vedspor (200 km/t) Østre ne samt de 200 meter ved
Ringvej-Rønnedevej, i alt spor 5), svarende til 33%
1750 meter spor
af de nye spormeter.
Ca 200 meter sporom-
bygning ved spor 5
Ca 1200+200 meter nye
spor vest for perronerne
Side 11(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0012.png
Bane-/anlægsteknik
i Køreledningsanlægs mo- Den største ombygning i
øvrigt (væsentlige for- dificeres meget vest for køreledningsanlægget
hold)
perronerne
erstattes af Vestlig løs-
ning (og er prissat her)
Ud fra en opgørelse svarende til skemaet herover har Banedanmark vurderet, at
der spares ca 40% af anlægsarbejderne på Easy Rg hvis Vestlig løsning udføres
samtidig. Dette udgør ca 90 mio DKK (Easy Rg er som før nævnt budgetteret til
215 mio DKK). De anlægs- og banetekniske arbejder i Vestlig løsning samtidig
med Easy Rg beløber sig til ca 349 mio DKK
Dermed kan alle byggeklodserne på Ringsted st prissættes (PL2014).
Ringsted st,
Easy Rg
KR-2C
Linjeføring 5
”Vestlig løs-
alternativ
ning” *)
Anlægspris
215 mio DKK
205 mio DKK
275 mio DKK 564 mio DKK
*) = Inklusive og etableret samtidig med Easy Rg
Godsspor
Godsspor (spor 26-73) er af Banedanmark tidligere vurderet til at koste ca 73 mio
DKK, hvilket bygger på et skitseprojekt, hvor Næstvedvej og Rønnedevej broernes
vederlag bearbejdes (nye broer ikke nødvendigt), og hvor afgrænsningen af bane-
arealet mod vejen
”Mellem broerne” sker med en spuns. Banedanmark
arbejder pt
på billiggørelse af dette forslag, hvor spunsløsningen erstattes med et skrånings-
anlæg. Denne løsning vil være billigere og anlægsteknisk
Hvis løsningerne skal være trafikalt sammenlignelige, skal såvel Linjeføring 5 som
Easy Rg og naturligvis Vestlig løsning omfatte godssporet. Adgangen mellem spor
93 (adgangen til den gl Postterminal og Autologik) og godssporene vil ellers ske
gennem sydlige hovedspor. Uden godssporet forringes betingelserne for rangering
med godstog i stationens østende markant, hvilket har været et fokus i tidligere
spørgsmål til Banedanmark. Etablering af godssporet giver mulighed for at kunne
ekspedere fremtidige godstog på 1000 meter hvis det ønskes. I Easy Rg inkl Vest-
lig løsning er godssporet i modsætning til i Linjeføring 5 (og Easy Rg alene) en
forudsætning for 835 meter lange godstog. I Linjeføring 5 bevares den nuværende
sporlængde med den korrektion, Banedanmark har lavet til TAOs forslag.
Usikkerhed omkring Næstvedvej broen
Der knytter sig en usikkerhed til Næstvedvej broen, som kan påvirke omkostnin-
gerne i KR-2C og Linjeføring 5, hvor 200 km/t etableres i nordligste spor. Det
nordligste fag er kun ca 6�½ meter bredt, og ved en hastighedsforøgelse kræves 4
Side 12(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0013.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0014.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0015.png
Prisforskellen mellem KR-3D-01 og KR-2C m/simpel forlængelse kan uddrages af
de i NIRAS-D gennemførte successive kalkulationer og kan således udgøre nogle
rammer for sammenligningen.
Overordnet
sammenlig-
ning
Konstruktio-
ner
KR-2C
m/simpel
forlængelse
(200
km/t)
Én jernbanebro, 1
spor over 1, central
pris 165 mio DKK.
KR-3D-01
km/t)
(200 Linjeføring
km/t)
5
(250
To jernbanebroer,
hver 1 spor over
1, mer-pris i for-
hold til KR-2C =
190 mio DKK.
Arealer
jord
og Den simple forlæn-
gelse har arealfor-
brug = Easy Rg (se
tværprofil bilag 4).
Ved selve udflet-
ningen er arealfor-
bruget identisk med
KR-3D-01. Merfor-
bruget i forhold til
”Easy Rg” vurderes
til ca 20.000 kvm.
Arealforbruget er
i alt ved 200
km/t i nye ho-
vedspor
ca
35.000 kvm stør-
re end i Easy Rg.
Sporanlæg
Omfatter 2 stk høj- Som
KR-2C-
hastighedssporskif- simpelt forlæn-
ter
get, dog ekstra 6
højhastigheds-
sporskifter
Én jernbanebro, 2 spor
over 2. Arealforøgelse
i forhold til 1 spor
over 1 er uanset skæ-
ringsvinkel +134% *).
Mer-pris i forhold til
KR-2C ~221 mio DKK..
En 2+2 bro er således
nogenlunde prismæs-
sigt på niveau med 2
stk 1+1 broer, selv når
der kompenseres for
relativt uændret om-
fang af støttemure.
Arealforbruget er i
forhold til ”Easy Rg”
ca 90.000 kvm større
(se bilag 3), og dermed
ca 55.000 kvm større
end i KR-3D-01. Om-
kostninger til etable-
ring af arbejdsplads på
begge sider af banen
og ekstra udførelses-
omkostninger
som
følge heraf (jordarbej-
der i langt tracé) udgør
ekstra 30,1 mio DKK
Omfatter yderligere 10
højhastigheds sporskif-
ter i forhold til KR-2C
á 8,4 mio DKK = 84
mio i mer-pris.
Omfatter ca 1600 me-
ter ekstra ”shuntspor”
á 4,5 mio/km (lette
Side 15(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0016.png
anlægsforhold) = 7,2
mio DKK.
Eksisterende bane for-
lægges over en stræk-
ning på ca 1000 meter
(se bilag 2, udførelses-
forhold), Størstedelen
af de 2000 meter eks-
tra spor anlægges un-
der lette anlægsfor-
hold, hvorfor mer-
prisen bliver 4,5*2=9
mio DKK.
I alt ekstra sporanlæg i
forhold til KR-2C for
100,2 mio DKK.
*) = Se geometribetragtning i bilag 4. Prisen på en brokonstruktion er i al væsent-
lighed proportional med arealet.
Skemaet ovenfor godtgør, at Linjeføring 5 vil være omkring 351 mio DKK dyrere
end KR-2C-simpelt forlænget på den frie strækning. Til sammenligning vil KR-
3D-01 kun være ca 285 mio DKK dyrere. Selv om der muligvis kan optimeres på
brokonstruktion og jordarbejder, kan prisniveauet næppe bringes under prisen for
KR-3D-01 og vil i hvert fald ligge langt over KR-2C.
Den frie strækning
Anlægspris
Easy Rg
KR-2C-simpelt
Linjeføring 5
forlænget
580 mio DKK
1099 mio DKK
1450 mio DKK
Fejlkilder
Under gennemgangen af budgettet er der fundet en fejl i NIRAS-D og en erkendt
udeladelse af en hovedpost i sammenligningen.
1) Prissætningen af KR-2C (og KR-3D-01) indeholder omkostninger til etab-
lering af en omformerstation, i alt 50,6 mio DKK. Denne er ikke med i
”Easy Rg” og gør derfor
forskellen mellem vestligt og østlige alternativer
et tilsvarende beløb for stort.
2) Omkostninger til signalanlæg i alle østlige løsninger er udeladt af sam-
menligningen. Derved bliver prisforskellen mellem vestligt og østlige al-
ternativer for lille. ”Easy Rg” inkluderende ”Vestlig løsning” er sikrings-
teknisk klart enklest, hvorfor der i de østlige løsningsalternativer skal
medtages ekstra omkostninger til sikring. Omkostningerne til ombygning
Side 16(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0017.png
af eksisterende linjeblok Kværkeby-Ringsted og etablering af stationssik-
ringsanlæg vil mindst andrage 50 mio DKK.
De to fejlkilder neutraliserer således hinanden.
Samlet økonomisk betragtning
I PL2014 kan følgende opstilling dermed dannes.
”Easy Rg” med ”Vestlig løsning”,
som ligger til grund for L152, omfatter følgende elementer:
”Easy Rg”
”Vestlig løsning”
”Godsspor”
I alt:
795 mio DKK
349 mio DKK (forudsætter samtidig udførelse)
73 mio DKK
1217 mio DKK
”Linjeføring 5” omfatter følgende elementer:
”Linjeføring
5 fri strækn.” 1450 mio DKK
”Linjeføring 5
Rg
st”
275 mio DKK
I alt:
1725 mio DKK
Således er ”Linjeføring 5”
ca 508 mio DKK dyrere end grundlaget for L152 med
”Easy Rg” kombineret med ”Vestlig løsning”.
Lægges godssporet til for at opnå
ens trafikal funktionalitet under rangering, bliver mer-prisen 581 mio DKK. Selv
ved en (mulig?) optimering af konstruktions- og jordarbejderne i Linjeføring 5, vil
forskellen hvis godssporet medtages næppe komme under 500 mio DKK.
Side 17(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0018.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0019.png
Bilag 1a v/gl Postterminal (nord nedad):
Side 19(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0020.png
Bilag 1b1 i banegraven, østlige del (nord nedad):
Bilag 1b2 i banegraven, vestlige del (nord nedad):
Side 20(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0021.png
Bilag
1c øst for perronerne (Easy Rg)
Bilag 1d øst for perronerne (opgradering til 200 km/t KR-2C og Linjeføring 5)
Bilag 1e modificeret Linjeføring 5 omkring ekspedition af godstog
Side 21(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0022.png
Side 22(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0023.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0024.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0025.png
Bilag 2: Tracéringsprincip, Linjeføring 5
Bilag 3: Areal mer-forbrug, Linjeføring 5 geometrisk betragtning
Side 25(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0026.png
Bilag 4: Broarealer, enkeltspor over enkeltspor (1+1) og dobbeltspor over dob-
beltspor (2+2)
Side 26(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0027.png
Bilag 5: Principtværprofil Linjeføring 5 og Vestlig løsning
Side 27(28)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1371995_0028.png
Bilag 6: Principtværsnit Easy Rg
Side 28(28)