MINISTEREN
Transportudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. maj 2014
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af d. 19. maj stillet mig følgende spørgsmål vedrø-
rende L152 -
Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestræk-
ning København-Ringsted over Køge.,
som jeg hermed skal besvare. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 39 L152:
Ministeren bedes oplyse, hvor mange måneder anlægsarbejdet reelt bliver for-
sinket, hvis den alternative løsning øst for Ringsted vælges med en forceret
tidsplan?
Svar:
Såfremt den alternative løsning øst for Ringsted vælges, vil tidsplanen blive
forsinket i 1�½ - 2 år, og den niveaufri skæring vil ikke kunne ibrugtages i 2018
som forudsat. Dette fordi, der skal udarbejdes en ny VVM for den østlige løs-
ning.
En ny VVM-proces medfører en offentlig høringsperiode, et nyt lovforbereden-
de arbejde, herunder også en offentlig høringsperiode med ændring af anlægs-
loven for København-Ringsted projektet. Der vil efterfølgende skulle ske en ny
detailprojektering, nye forberedende arbejder inkl. nye ekspropriationer og nyt
udbud af entreprenøropgaver.
Med udgangspunkt i en beslutning om projektstart i september 2014 vil det
medføre følgende hovedtidsplan. Det skal bemærkes, at der er tale om en over-
ordnet plan, hvorved udstrækning af de enkelte aktiviteter justeres ved en yder-
ligere detaljering. Sammenlagt er det Banedanmarks forventning at planen
beskriver tidsforbruget:
Et normalt projektforløb:
Trafikale analyser og projektering frem til februar 2015
Opdatering af tidligere naturundersøgelser frem til sommer 2015 (det er
nødvendigt at gennemføre naturundersøgelser i foråret og det tidlige efter-
år)
Øvrige miljøundersøgelser frem til sommer 2015
Offentlighedsfase sensommer/efterår 2015
Politisk beslutning om etablering af anlægget ultimo 2015