Transportudvalget 2013-14
L 152 Spørgsmål 30
Offentligt
Mere gods på skinnerne gennembedre udnyttelse af infrastrukturen•Udbygning med potentiale for gods på skinner•Flaskehalse - mulig trængsel•Umiddelbare løsningsmuligheder:- Korridor 3-kvalitetsløft,afsmitning på 1ndenlandsk gods- længere (og tungere) godstog- differentierede skinnebenyttelsesafgifter- tekniske spring:moderne løfteteknik,asfalt ind på terminal så løft ikke behøves …- bedre data, bedre planlægningHans Ege, Banedanmark
500
Peberholm, vestgående, 2012, fordeltpå døgnets timer.Kilde: P-base, BanedanmarkTRANSIT VEST/SYDIMPORT VEST
450
400
350GENNEMSNIT VEST
300
250
200
150
100
50
00-12-34-56-78-910-1112-1314-1516-1718-1920-2122-23
Antal godstog over Storebælt,1.7.-31.12.20101000900800700600500400
3002001000MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag
2500
Godstog over Storebælt i 2012
2000
1500
1000Antal tog, begge retningertilsammen,500
0mandagtirsdagonsdagtorsdagfredaglørdagsøndag
Trafikverket, 4 modellerEfterspørgselsafhængige skinnebenyttelsesafgifterGrundlag•Højst udnyttede linjedelLange togkørsler kan vanskeligt undvige de høje afgifter.Lange togkørsler rammes hårdere end korte•Alle linjedele prissættes for sigFor langdistancetog slår de få strækninger med høje afgifterkun lidt igennem•Hele strækninger bestående af flere linjedeleIncitament til at undvige højtrafikperioder på delstrækningerog giver valgmuligheder.•Kilometerbaseret passageafgift bestemmes.Passage af kritiske snit på kritiske tidspunkter-> højere afgifter for en strækning, typisk 200 km
Takstdifferentiering•Frankrig, Schweiz og Østrighar takstdifferentieringpå nogle strækninger•Viden om effekt (elasticitet) begrænset•Operatører og speditører:økonomi afgørende
Længere godstog•••••Drevet af marked og planlægningStørre kapacitet (netto)Billigere pr tonkmMiljø (Elvis-projekt, Sverige)På sigt elektronisk kobling af tog (USA)
Røre i andedammen i Europa•Frankrig: forsøg med 1.500 og 1.000 m godstog•Tyskland: DB Netz står for strategivalg: 1.000 meller 1.500 m godstog.•Danmark, 835 m siden 19601.000 m Peberholm-Femernfra 2021•Sverige, forsøg med 730 mgodstog til papirtransport(ELVIS, energi og miljø … )•Fælles Europæisk (CER)arbejde om strategi forlængere godstog
DB Schenker: these values are special for singlewagontraffic Maschen - Fredericia
•Nye småterminaler herunder uden løft efterdokumenteret behov, og hvis der er plads påskinnerne,•Mega-Swing (Carlsberg)•Meget i gære•Andre har været inde på det
Data om kørte godstog- hvor klemmer skoenmest•I dag ingen data om kørtegodstog,kun planlagt, maksimalt tilladtlængde, vægt, profil mv•Formål: overordnetplanlægning (markedsandel),kapacitetstilpasning, en rækketekniske formål
Timemodellen= lange lange, langeoverhalingsspor for godstog
Signalprogram,konceptkøreplanantal godstog/time/retning
Frederikshavn
Lindholm
2021 godstogskanaler /døgn / retning:
via Femern: 38via Storebælt: 24HerningÅrhus
I dag gennem landet:ca 24 tog/døgn/retnKastrup
Taulov
Esbjerg
Ringsted
Køge
Padborg
Rødby
Korridor 3,Stockholm/Oslo - Palermo
Fra 2015
Korridor 3.Forventede/mulige forbedringer•PAP’s•Terminaler: god tilgængelighed og funktion•Fjerne flaskehalse. Interoperabilitet•”Tilstrækkelig” prioritet til banegodstrafik•Længere tog, større tilladt akselvægt, størrelæssemål nævnes i EU’s forordning•ERTMS i hele korridor•One-stop-shop