Transportudvalget 2013-14
L 152 Spørgsmål 30
Offentligt
1365532_0001.png
1365532_0002.png
1365532_0003.png
1365532_0004.png
1365532_0005.png
1365532_0006.png
1365532_0007.png
1365532_0008.png
1365532_0009.png
1365532_0010.png
1365532_0011.png
1365532_0012.png
1365532_0013.png
1365532_0014.png
1365532_0015.png
1365532_0016.png
Mere gods på skinnerne gennembedre udnyttelse af infrastrukturenUdbygning med potentiale for gods på skinnerFlaskehalse - mulig trængselUmiddelbare løsningsmuligheder:- Korridor 3-kvalitetsløft,afsmitning på 1ndenlandsk gods- længere (og tungere) godstog- differentierede skinnebenyttelsesafgifter- tekniske spring:moderne løfteteknik,asfalt ind på terminal så løft ikke behøves …- bedre data, bedre planlægningHans Ege, Banedanmark
500
Peberholm, vestgående, 2012, fordeltpå døgnets timer.Kilde: P-base, BanedanmarkTRANSIT VEST/SYDIMPORT VEST
450
400
350GENNEMSNIT VEST
300
250
200
150
100
50
00-12-34-56-78-910-1112-1314-1516-1718-1920-2122-23
Antal godstog over Storebælt,1.7.-31.12.20101000900800700600500400
3002001000MandagTirsdagOnsdagTorsdagFredagLørdagSøndag
2500
Godstog over Storebælt i 2012
2000
1500
1000Antal tog, begge retningertilsammen,500
0mandagtirsdagonsdagtorsdagfredaglørdagsøndag
Trafikverket, 4 modellerEfterspørgselsafhængige skinnebenyttelsesafgifterGrundlagHøjst udnyttede linjedelLange togkørsler kan vanskeligt undvige de høje afgifter.Lange togkørsler rammes hårdere end korteAlle linjedele prissættes for sigFor langdistancetog slår de få strækninger med høje afgifterkun lidt igennemHele strækninger bestående af flere linjedeleIncitament til at undvige højtrafikperioder på delstrækningerog giver valgmuligheder.Kilometerbaseret passageafgift bestemmes.Passage af kritiske snit på kritiske tidspunkter-> højere afgifter for en strækning, typisk 200 km
TakstdifferentieringFrankrig, Schweiz og Østrighar takstdifferentieringpå nogle strækningerViden om effekt (elasticitet) begrænsetOperatører og speditører:økonomi afgørende
Længere godstogDrevet af marked og planlægningStørre kapacitet (netto)Billigere pr tonkmMiljø (Elvis-projekt, Sverige)På sigt elektronisk kobling af tog (USA)
Røre i andedammen i EuropaFrankrig: forsøg med 1.500 og 1.000 m godstogTyskland: DB Netz står for strategivalg: 1.000 meller 1.500 m godstog.Danmark, 835 m siden 19601.000 m Peberholm-Femernfra 2021Sverige, forsøg med 730 mgodstog til papirtransport(ELVIS, energi og miljø … )Fælles Europæisk (CER)arbejde om strategi forlængere godstog
DB Schenker: these values are special for singlewagontraffic Maschen - Fredericia
Nye småterminaler herunder uden løft efterdokumenteret behov, og hvis der er plads påskinnerne,Mega-Swing (Carlsberg)Meget i gæreAndre har været inde på det
Data om kørte godstog- hvor klemmer skoenmestI dag ingen data om kørtegodstog,kun planlagt, maksimalt tilladtlængde, vægt, profil mvFormål: overordnetplanlægning (markedsandel),kapacitetstilpasning, en rækketekniske formål
Timemodellen= lange lange, langeoverhalingsspor for godstog
Signalprogram,konceptkøreplanantal godstog/time/retning
Frederikshavn
Lindholm
2021 godstogskanaler /døgn / retning:
via Femern: 38via Storebælt: 24HerningÅrhus
I dag gennem landet:ca 24 tog/døgn/retnKastrup
Taulov
Esbjerg
Ringsted
Køge
Padborg
Rødby
Korridor 3,Stockholm/Oslo - Palermo
Fra 2015
Korridor 3.Forventede/mulige forbedringerPAP’sTerminaler: god tilgængelighed og funktionFjerne flaskehalse. Interoperabilitet”Tilstrækkelig” prioritet til banegodstrafikLængere tog, større tilladt akselvægt, størrelæssemål nævnes i EU’s forordningERTMS i hele korridorOne-stop-shop