Rådet for Bæredygtig Trafik (RBT) har følgende kommentarer til det fremsatte
Forslag til Lov 152 om ændring af lov om anlæg af en jernbanestrækning
København-Ringsted over Køge (Ombygning m.v. af Ringsted Station).
Rådet finder ikke, at der er taget højde for mange af de kommentarer, der er indkommet iforbindelse med høringen af udkastet til lovforslaget, og Rådet skal derfor opfordre til at demange forslag til en fornuftig og fleksibel trafikafvikling tages alvorligt, og at projektetændres, således at det får en udformning, der tilgodeser alle de trafikale udfordringer der er.Høringssvarene fra:Rådet for Bæredygtig Trafik af 7. januar 2014,CFL Cargo af 7. januar 2014 ogOle Lund Jensen af 7. januar 2014,er ikke behandlet i høringsnotatet til Lov 152, hvilket Rådet står helt uforstående over for.Der er i disse høringssvar tydeligt angivet, bl.a. ved skematiske sporplaner, at der i denforeslåede udformning af anlægget i Ringsted er en lang række uhensigtsmæssigheder, ogsåaf sikkerhedsmæssig art.Både for så vidt angår mulighederne for at køre tog på tværs mellem de forskellige baner, ogfor at få godstogene hensigtsmæssigt til og fra godsområdet.Vi skal også henvise til de mange spørgsmål som Transportudvalget har sendt tilTransportministeren og de svar der er modtaget.Heraf fremgår det at der er reelle problemer, men uden at Transportministeren af den grundtager dette alvorligt og sikrer en justering af projektet. F.eks. i forbindelse med spørgsmål367, besvaret den 25. februar 2014 og spørgsmål 368, besvaret den 6. marts 2014.Det er af væsentlig betydning, for såvel de køreplaner der vil være mulige at lave – ogdermed det trafikudbud, der kan tilbydes - som for den daglige trafikafvikling, at der foretagesændringer i projektet, så der opnås en fuld nyttevirkning af de forbedringer af banenettet, deretableres på alle sider af Ringsted.Banenettet omkring Ringsted anlægges, så det fremover er muligt at køre med 200 km/t påstrækningerne fra Ringsted til Femern, til Storebælt og København over Køge Nord.