Transportudvalget 2013-14
L 152 Bilag 3
Offentligt
1349616_0001.png
1349616_0002.png
Nørrebrogade 39, 1. tv2200 København Nwww.baeredygtigtrafik.dk21. marts 2014

Til Folketingets Transportudvalg

Rådet for Bæredygtig Trafik (RBT) har følgende kommentarer til det fremsatte

Forslag til Lov 152 om ændring af lov om anlæg af en jernbanestrækning

København-Ringsted over Køge (Ombygning m.v. af Ringsted Station).

Rådet finder ikke, at der er taget højde for mange af de kommentarer, der er indkommet iforbindelse med høringen af udkastet til lovforslaget, og Rådet skal derfor opfordre til at demange forslag til en fornuftig og fleksibel trafikafvikling tages alvorligt, og at projektetændres, således at det får en udformning, der tilgodeser alle de trafikale udfordringer der er.Høringssvarene fra:Rådet for Bæredygtig Trafik af 7. januar 2014,CFL Cargo af 7. januar 2014 ogOle Lund Jensen af 7. januar 2014,er ikke behandlet i høringsnotatet til Lov 152, hvilket Rådet står helt uforstående over for.Der er i disse høringssvar tydeligt angivet, bl.a. ved skematiske sporplaner, at der i denforeslåede udformning af anlægget i Ringsted er en lang række uhensigtsmæssigheder, ogsåaf sikkerhedsmæssig art.Både for så vidt angår mulighederne for at køre tog på tværs mellem de forskellige baner, ogfor at få godstogene hensigtsmæssigt til og fra godsområdet.Vi skal også henvise til de mange spørgsmål som Transportudvalget har sendt tilTransportministeren og de svar der er modtaget.Heraf fremgår det at der er reelle problemer, men uden at Transportministeren af den grundtager dette alvorligt og sikrer en justering af projektet. F.eks. i forbindelse med spørgsmål367, besvaret den 25. februar 2014 og spørgsmål 368, besvaret den 6. marts 2014.Det er af væsentlig betydning, for såvel de køreplaner der vil være mulige at lave – ogdermed det trafikudbud, der kan tilbydes - som for den daglige trafikafvikling, at der foretagesændringer i projektet, så der opnås en fuld nyttevirkning af de forbedringer af banenettet, deretableres på alle sider af Ringsted.Banenettet omkring Ringsted anlægges, så det fremover er muligt at køre med 200 km/t påstrækningerne fra Ringsted til Femern, til Storebælt og København over Køge Nord.
2Med det foreliggende projekt kan der køres med 200 km/t gennem Ringsted mellem KøgeNord og Storebælt, mens der for at komme til og fra Femern igennem Ringsted fra den nyebane over Køge sker en kraftig hastighedsnedsættelse til 120 km/t for gennemkørende tog pågrund af kørsel gennem flere sporskifter.Med de politiske ønsker om at overføre mere godstrafik til jernbanen, er det vigtigt atRingsted som et trafikalt knudepunkt for godstogene også har gode muligheder for at fåtogene hurtigt ind og ud af stationen. Det gælder ikke mindst i retningen til og fra Storebælt.Hvorvidt den optimale løsning er et udfletningsanlæg øst for Ringsted eller en kombination afdet vestlige og et nyt, men i så fald et mindre østligt anlæg er det rigtige vil Rådet ikke hertage stilling til. (Et nyt supplerende mindre østligt anlæg vil i så fald skulle sikre fletning aftogene ude af niveau i forbindelserne fra Køge Nord mod Næstved og fra Storebælt modRoskilde).Som minimum bør de konkrete forslag til forbedringer af det foreliggende projekt tages med.Det gælder en lang række ekstra transversaler, der giver bedre forbindelser på tværs mellemsporene samt en ekstra sporforbindelse fra banen fra Storebælt til sporene fra Femern sydvestfor den nye udfletning.Rådet skal derfor anbefale at en ekstern og uafhængig trafikal banerådgiver ser på projektet, isamråd med dem der har fremsendt høringsvar, så de konkrete forslag til forbedringer af detforeliggende projekt vurderes på et objektivt grundlag.Ved den efterfølgende værdiansættelse af de alternative løsninger, har Rådet en berettigetforventning om at værdiansættelsen sker ud fra den samfundsøkonomiske værdi.En vedtagelse af L 152 i den foreliggende form, vil ikke løse alle problemer i forhold til dentrafikale flaskehals som Ringsted udgør. Og samtidig vil den give nye trafikale problemer.Med venlig hilsen

Niels Wellendorf,

bestyrelsesmedlem[email protected]

Kjeld A. Larsen,

formand[email protected]