Transportudvalget 2013-14
L 152 Bilag 13
Offentligt
1370901_0001.png
Lovforslag 152 Ombygning af Ringsted station
1. behandling den 25. marts 2014
1
1
Ole Lund Jensen, Holstebro / Thomas Albøg Olsen, Ringsted
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0002.png
1. Løsningen i øst er 522 mio.kr. dyrere end den niveaufri udfletning i vest.
2. Løsningen i øst vil begrænse hastigheden frem til Ringsted.
2
3. Godsspor imødekommer i vid udstrækning godsoperatørerne.
4. Forbedre regulariteten
2
De fire gennemgående argumenter.
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0003.png
04. Februar 2014 – Dagbladet anmoder om aktindsigt.
14. Marts 2014 - Modtager et sæt Powerpint: - to sider med tal.
21. Marts 2014 - Dagbladet modtager: - fire A4 sider med tal.
01. April 2014 - Thomas Albøg Olsen søger om aktindsigt.
10. April 2014 – Materiale modtaget fra Banedanmark
Hvad er årsagen til den store merpris i øst?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0004.png
”Østlig løsning” i 2008-udgaven
Nye spor
Rammebro
Dæmning
Eksisterende spor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0005.png
’Østlig løsning’ i 2008-udgaven – bro ved Adamshøj
Vestlig flyover inkl. hastighedsopgradering gennem Ringsted
Easy Ringsted (fremskrevet til 2014 = 701 mio. Kr. x 1.134) =>
Godsforbindelsessporet
I alt
349 mio. Kr.
795 mio. Kr.
73 mio. Kr.
1.217 mio. Kr.
Østlig flyover
Easy Ringsted (fremskrevet til 2014= 701 mio. Kr. x 1.134) =>
Opgradering til 200 km/t gennem Ringsted
I alt
794 mio. Kr.
795 mio. Kr.
150 mio. Kr.
1.739 mio. Kr.
Prisforskel
522 mio. Kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0006.png
Løsning KR-3D-01: To nye spor mellem Kværkeby og Ringsted,
begge placeret på den sydlige side af eksisterende spor.
To overføringer ude af niveau etableres med ”stump vinkel”.
Samlet pris: 1,41 mia.kr. ÷ vedtaget løsning ”Easy Ringsted” 692 mio.kr = 719 mio.kr.
Banedanmarks bud på prisen for 2 overføringer: 700
*
mio.kr fremskrevet til 2014 = 794 mio.kr.
* nedrundet pga. usikkerhed
”2008”- udgaven = to enkeltsporede overføringer i øst for Ringsted
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0007.png
”2008”- udgaven = to enkeltsporede overføringer øst for Ringsted
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0008.png
Høringssvar fra Ole Lund Jensen, Holstebro – 7. januar 2014
Høringssvar fra OLJ til udkast til Lovforslag 152.
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0009.png
Søndervang
Næstvedv
ej
Vestmotorvejen
Geografi
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0010.png
Reduceret antal perronspor til
vending af Regionaltog Østerport –
Ringsted – Østerport.
Det forudsættes at Regionaltog
ikke vendes i perronspor på
Ringsted station, men at de
forsætter til Slagelse og Næstved.
Godstog mellem Roskilde og
godsterminalen skal flette med
Superlyntog.
Tog fra Køge til Femern og andre
tog fra Femern til Roskilde skal
holde tilbage for hinanden.
Begrænsning i antallet af
alternative perronspor fra
Odense.
Ind- og gennemkørselshastighed
fra Roskilde til Femern begrænset
til 120 km/t.
Superlyntog og eksisterende IC og
Regionaltog skal holde tilbage for
hinanden på udfletningen i vest.
Samme kilde til forsinkelse hvis
eksisterende IC og Regionaltog
alternativt benytter spor 5.
”6
IC og Regionaltog skal holde
tilbage for 3 Syperlyntog og 1
godstog pr. time”.
L 152 - Kilder til forsinkelser.
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0011.png
Demontering af hastighedsbegrænsende og ”farlige” spor.
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0012.png
Ny linjeføring i vest for eksisterende bane.
.
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0013.png
Ny linjeføring i øst for ny bane.
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0014.png
Ved fire samtidige gennemkørselstogveje:
-
Lovforslag 152, 1 dobbeltsporet bro vest for Ringsted =
11 tilfælde, hvor tog skal holde tilbage for hinanden
-
Ny linjeføring, 1 dobbeltsporet bro øst for Adamshøj ved Ringsted =
7 tilfælde, hvor tog skal holde tilbage for hinanden
Sammenligning af kilder til forsinkelser.
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0015.png
Højde 3,5 til 4 meter
Argument: Lettere at skærme mod støjudbredelse til byen.
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0016.png
’Østlig løsning’ i 2008-udgaven – bro ved Adamshøj
Vestlig flyover inkl. hastighedsopgradering gennem Ringsted
Easy Ringsted (fremskrevet til 2014 = 701 mio. Kr. x 1.134) =>
Godsforbindelsessporet
I alt
349 mio. Kr.
795 mio. Kr.
73 mio. Kr.
1.217 mio. Kr.
Østlig flyover
Easy Ringsted (fremskrevet til 2014= 701 mio. Kr. x 1.134) =>
Opgradering til 200 km/t gennem Ringsted
I alt
794 mio. Kr.
795 mio. Kr.
150 mio. Kr.
1.739 mio. Kr.
Prisforskel
522 mio. Kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0017.png
Banedanmark oplyser i DOK ”New Ringsted Resume” :
• Anlægsoverslag for ombygning af Ringsted = ……………………... 692 mio.kr.
Lov 134/2010 om ny bane finansierer ”Easy Ringsted” .
• Del af ”Easy Ringsted” som kan udelades i ”New Ringsted” = …. ÷ 273 mio.kr.
• Banedanmarks pris for ombygning m.v. i vest ifølge L152…….…... 349 mio.kr.
• Banedanmarks pris for ekstra godsspor……………………………. + 75 mio.kr
Analogisering:
1 Meter spor ”Easy Ringsted” alt inklusive koster: 795 mio.kr
:
6000 meter = …….......... 0,1325 mio.kr.
Af 875 meter godsspor er 580 meter nyt spor x 132.500 kr./meter = ............................ 77 mio.kr.
Sporarbejdet er under finansieret med 77 mio.kr ÷ 32 mio.kr inkl. reserver = .…..... + 45 mio.kr
Udeladt af analogiseringen, spunsvæg og ombygning af to broer ansat til 33 mio.kr.
•Easy Ringsted = …………………………………………………….... + 795 mio.kr.
•I alt ombygning af Ringsted station: 692+795+75+45 mio.kr. = ..
~
1.600 mio.kr.
Hvad koster ombygningen af Ringsted med overføringen i vest?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0018.png
’Østlig løsning’ i 2008-udgaven – bro ved Adamshøj
Vestlig flyover inkl. hastighedsopgradering gennem Ringsted
Easy Ringsted (fremskrevet til 2014 = 701 mio. Kr. x 1.134) =>
Godsforbindelsessporet
I alt
349 mio. Kr.
795 mio. Kr.
73 mio. Kr.
1.217 mio. Kr.
Østlig flyover
Easy Ringsted (fremskrevet til 2014= 701 mio. Kr. x 1.134) =>
Opgradering til 200 km/t gennem Ringsted
I alt
794 mio. Kr.
795 mio. Kr.
150 mio. Kr.
1.739 mio. Kr.
Prisforskel
522 mio. Kr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0019.png
Fremskrivning af priser fra 2008 til 2014
• Banedanmarks anvender faktor 1,136.
Anlægsaktiviteterne ved en niveaufri udfletning øst for Ringsted, udgøres i alt det væsentlige af
jordarbejde (inkl. lastbilkørsel), jernkonstruktioner og betonkonstruktioner.
• Danmarks Statistikbank oplyser at omkostningsindekset
fra 1. kvartal 2008 til 1. kvartal 2014 har udviklet sig således:
− Jordarbejder (inkl. lastbilkørsel) m.v. fra 160,82 til 174,92 en stigning på ca. 9%
− Jernkonstruktioner fra 175,67 til 167,14 et fald på ca. 5%
− Betonkonstruktioner fra 164, 31 til 168,03 en stigning på ca. 2%
I "Notat vedrørende udfletningsanlæg ved Ringsted", dateret 4. maj 2014 udgør:
− Jordarbejderne ca. 20 %.
− Jernkonstruktionerne ca. 6 %.
− Betonkonstruktionerne ca. 58 %.
af den samlede merpris på 411 mio.kr. - niveau 2008.
Analogisering:
Det faktiske omkostningsindeks tilsiger, er der tilskrevet ca. 70 mio.kr. for meget
• ca. 35 mio.kr. for overføringen.
• ca. 37 mio.kr. for meget for ”Easy Ringsted”
Hvilket omkostningsindeks skal anvendes?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0020.png
Ombygning og dobbeltsporet overføringer i øst:
• Banedanmarks pris for to enkeltsporede overføringer (2014) = ……. 794 mio.kr
Analogisering:
En dobbeltsporet overføring koster: 794 mio.kr. x 0,6 = ..……………. 476 mio.kr.
• Hastighedsopgradering Ringsted station iflg. Banedanmark = ..…. + 150 mio.kr.
• Sporforskydninger og ny perron Ringsted station = ……............…. + 150 mio.kr.
• 3000 meter af ”Easy Ringsted” x 126.00 kr./meter = ……………..... + 378 mio.kr.
• I alt for ombygning af Ringsted med dobbeltsporet overføring i øst
~
1.155 mio.kr.
• I alt ombygning af Ringsted station med overføring i vest …….. =
~
1.600 mio.kr.
Besparelse ved en dobbeltsporet overføring i øst………………… ~
• Korrigeret til faktisk omkostningsindeks ÷ 70 mio.Kr. …………....
~
Hvad koster ombygningen af Ringsted med overføringer i øst?
445 mio.kr.
515 mio.kr.
20
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0021.png
Vestmotorvejen
Alternativ placering fravalgt
på grund af grundvandsstand
Vestmotorvejen
Hvor skal den dobbeltsporede overføring placeres ?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0022.png
Skematisk sporplan niveaufri udfletningsanlæg
Kan Ny Linjeføring bygges?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0023.png
Udformning af østlig udfletning - forudsætninger
Sporgeometri som vist på skematisk sporplan
Én dobbeltsporet overføring af to spor over to spor
Skæringsvinkel i bro 10° C som ved vestlig løsning
14 sporskifter – alle til 200 km/h i afvigende gren
250 km/h ad Ny bane og 200 km/h ad Vestbanen (Roskilde)
Højdeforskel mellem spor 8 m ved udfletningsbroen
Stigningsgradient maks. 15,6 ‰ som vestlig løsning
Normal kørsel ad højre spor
Sporregler 1987 med senere rettelser
Minimering af anlæggets bredde
Kan Ny Linjeføring bygges?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0024.png
Udformning af østlig udfletning - detailforudsætninger
Sporafstand
V = 200 km/h (Vestbanen)
V = 250 km/h (Ny bane)
4,25 m
4,5 m
Kurveradius
1900 m
3000 m
Overgangskurvelængde
140 m
180 m
Sporafstand mellem midtliggende spor 6,0 m
Overhøjde maks. 150 mm
Overhøjdeunderskud maks. 100 mm
Overhøjdeunderskud i sporskifter maks. 80 mm
Kan Ny Linjeføring bygges?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0025.png
Transversal til 200 km/h i afvigende gren
Sporafstand
4,5 m
5,0 m
Samlet længde L
328,3 m
345,8 m
Ansat længde
350 m
350 m
Kan Ny Linjeføring bygges?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0026.png
Bredde af fire-sporet strækning
Fra: ”Kapacitetsudevidelse København-Ringsted, CR – Dispositionsforslag
Trafikstyrelsen, 6. august 2008
Kan Ny Linjeføring bygges?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0027.png
Anbringelse af overføring
Skæringsvinkel i udfletningsbro 10°
”Herresving” på begge strækninger
Broen skævstilles 4,4° hhv. 5,6° i forhold til strækningens
længdeakse
Mindst vinkel på Ny bane p.gr.a. af højere hastighed og
kurveradius
”Herresving” bliver lige store i bredden
Roskilde
Ringsted
Køge nord
(Ny bane)
Kan Ny Linjeføring bygges?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0028.png
Udformning af østlig overføring og udfletning
Kan Ny Linjeføring bygges?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0029.png
Arealbehov
Alle målangivelser i meter.
Målforhold i bredden 10x målforhold i længderetning
Grøn: Tracé for 4 paralleltløbende spor
Gul: Nødvendigt merareal for østlig udfletning
• Areal af gule områder er ca. 50.000 m
2
Kan Ny Linjeføring bygges?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0030.png
”Øer” af indesluttet jord kan udnyttes
Sydvest for Roskilde
Fra www.krak.dk
Syd for Lunderskov
Kan Ny Linjeføring bygges?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
30
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0031.png
Sammenfatning
Maks. bredde af udfletning spormidte-til-spormidte: 45 m
Maks. bredde af udfletning inkl. grøfter m.v: 65 m
Udfletning 30 m bredere end 4-sporet strækning
Samlet længde af anlæg: 3,2 km
Heraf dog 0,7 km til to transversaler
Bredde af tracé forøget over 2,5 km
Merbehov for areal: Ca. 50.000 m
2
Sporskifter ligger på vandret bane udenfor ramper til broen
Kan Ny Linjeføring bygges?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
31
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0032.png
S
Vestmotorvejen
S
• Kun VVM undersøgelse af forøgelsen - ca. 50.000 m2 agerjord.
• Byggeprocessen og adgangsforholdene er ideelle i øst – kortere bygge periode.
• Der kan om nødvendigt arbejdes i 24 timer alle ugens dage.
• Gode muligheder for midlertidige sporforlægninger, færre sporspærringer =
– kortere bygge periode, og regulariteten på Vest- og Sydbanen påvirkes ikke.
Forlængede rejsetider og udgifter til erstatningsbefordring med busser undgås.
• Der skal ikke påregnes forsinkelser i byggearbejdet på grund af naboklager.
• Lav risiko for naturhistoriske fund.
• Niveaufri udfletning ved Ny Ellebjerg, vedtaget i Januar 2014, bygges uden at forsinke færdiggørelsen.
Forsinkes projektet 2 år på grund af ny linjeføring ?
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
32
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370901_0033.png
Opfordring til Transportministeren og Transportudvalget
Ole Lund Jensen / Thomas Albøg Olsen
33