Transportudvalget 2013-14
L 152 Bilag 11
Offentligt
1370200_0001.png
Til lovforslag nr.
L 152
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 0. maj 2014
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestrækning
København-Ringsted over Køge
(Bemyndigelse til ændringer af Ringsted Station med dertil hørende anlæg)
[af transportministeren (Magnus Heunicke)]
1 Ændringsforslag
Enhedslisten har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. marts 2014 og var til 1.
behandling den 25. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Transportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og transportministeren sendte den 13. decem-
ber 2013 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag
84. Den 13. marts 2014 sendte transportministeren de ind-
komne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget
skriftlige henvendelser fra:
Niels Toftegaard, Ringsted
Per Kofoed Andersen og Niels Toftegaard, Ringsted
Rådet for Bæredygtig Trafik
Thomas Albøg Olsen, Ringsted
Transportministeren har over for udvalget kommenteret
de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-
gjort for deres holdning til lovforslaget:
Per Kofoed Andersen og Niels Toftegaard, Ringsted
Rådet for Bæredygtig Trafik
Thomas Albøg Olsen. Ringsted
Spørgsmål
Udvalget har stillet 39 spørgsmål til transportministeren
til skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]
Minihøring
Udvalget har den 14. maj 2014 afholdt en minihøring om
lovforslaget.
2. Indstillinger [og politiske bemærkninger]
<>
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens af-
givelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og
havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller
et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/
mindretal ved afstemning i Folketingssalen.
DokumentId
Journalnummer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370200_0002.png
2
4. Ænringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
<>
(EL), tiltrådt af
<>:
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Bemyndigelse til anlæggelse af niveaufri skæring øst for
Ringsted Station)«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til § 1
2
) I det under
nr. 1
foreslåede
§ 1, stk. 2,
ændres »foreta-
ge ændringer af Ringsted Station med dertil hørende anlæg«
til: »gennemføre anlæggelse af niveaufri skæring øst for
Ringsted Station«.
[Den foreslåede ændring af Ringsted Station ændres til an-
læggelse af en niveaufri skæring øst for Ringsted Station]
3
) I det under
nr. 2
foreslåede
§ 1, stk. 3, 2. pkt.
ændres
»Ringsted Station« til: »den niveaufri skæring øst for Ring-
sted Station«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
4)
Nr. 3.
udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
5)
Nr. 4
affattes således:
»4.
Som bilag 1a indsættes bilag 1 til denne lov«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Til bilag 1
6)
Bilag 1 gengives således:
»Bilag 1«
(Fremgår af betænkningens bilag 2)
[Placering af niveaufri skæring øst for Ringsted Station som
foreslået i ændringsforslag nr. 2]
Til bilag 2 og 3
7)
Bilagene udgår.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1 og nr. 3-7
Ændringsforslag nr. 1 og nr. 3-7 er konsekvenser af æn-
dringsforslag nr. 2.
Til nr. 2
Med ændringsforslag nr. 2 ønsker Enhedslisten, at der i
stedet for ændringer på Ringsted Station etableres en ni-
veaufri skæring øst for Ringsted Station.
Benny Engelbrecht (S)
fmd.
Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)
Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Karsten Hønge (SF)
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen (V)
Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)
nfmd.
Troels Lund Poulsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)
Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)
Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Socialdemokratiet (S)
Dansk Folkeparti (DF)
Radikale Venstre (RV)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Enhedslisten (EL)
Liberal Alliance (LA)
47
47
22
17
12
12
9
Det Konservative Folkeparti (KF)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
8
1
1
1
1
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370200_0003.png
3
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 152
Bilagsnr.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Titel
Høringssvar og høringsnotat, fra transportministeren
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 21/3-14 fra Rådet for Bæredygtig Trafik
Henvendelse af 23/3-14 fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted
Henvendelse af 27/3-14 fra Niels Toftegaard, Ringsted
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
Henvendelse af 25/3-14 fra Per Kofoed Andersen og Niels Toftegaard,
Ringsted
Henvendelse af 11/4-14 fra Rådet for Bæredygtig Trafik
Henvendelse af 22/4-14 fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted
1. udkast til betænkning
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 152
Spm.nr.
1
Titel
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 21/3-14fra Rådet
for Bæredygtig Trafik, til transportministeren, og ministerens svar her-
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 23/3-14 fra Tho-
mas Albøg Olsen, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 27/3-14 fra Niels
Toftegaard, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren vil yde tekniske bistand til at udforme et æn-
dringsforslag til lovforslaget, til transportministeren, og ministerens
svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 25/3-14 fra Per
Kofoed Andersen og Niels Toftegaard, til transportministeren, og mi-
nisterens svar herpå
Spm. om Tidsplan og Stadieplan, til transportministeren, og ministe-
rens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan oplyse, hvad det vil koste at ombygge
Ringsted Station som anført på vedlagte bilag "Dobbeltsporet niveau-
fri udfletning i øst" dateret 9. april 2014, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at længden af det ekstra gods-
spor med tilkørsel fra begge ender er 600 meter til trods for, at dagens
optimale længde på godstog er 835 meter, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at godstog fra Odense mod
Køge Nord/Roskilde med en længde på over 600 meterskal foretage
tidskrævende frem og tilbagegående rangerbevægelser for at udsætte
godsvogne i Ringsted, til transportministeren, og ministerens svar her-
2
3
4
5
6
7
8
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370200_0004.png
4
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at det ekstra godsspor i Ring-
sted ikke kan benyttes, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at godstog med en længde på
mere end 600 meter med den foreslåede løsning i lovforslaget ikke
kan køres "til siden" i Ringsted for at give plads for persontog i for-
bindelse med større uregelmæssigheder (f.eks. lukning af de faste for-
bindelser), til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at placeringen af den niveau-
fri udfletning vest for Ringsted i modsætning til en placering øst for
Ringsted begrænser antallet af alternative perronspor på Ringsted Sta-
tion, til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at placeringen af den niveau-
fri udfletning vest for Ringsted vil have en negativ indflydelse på re-
gulariteten på tog som fra den gamle bane kører mod Femern, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at det også vil være tilfældet
med den niveaufri udfletning placeret øst for Ringsted, til transportmi-
nisteren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan bekræfte at dette, især i morgenmyldre-
tiden, vil være en kilde til forsinkelser, der hurtigt vil påvirke andre
tog, til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at lokale godstog derfor skal
flette med højhastighedstog, når de skal fra og til godsterminalen i
Ringsted, til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at linjeføringen i sig selv gør
det vanskeligt at etablere en effektiv afskærmning mod støj ved kil-
den, til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan begrunde behovet for ”Easy Ringsted”,
hvis fly-overen flyttes til øst for Ringsted, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
Spm. om det eksisterende regionaltogssystem Østerport - Ringsted -
Østerport på grund af placeringen forudsættes forlænget til Næstved
eller Slagelse m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/4-14 fra Rå-
det for Bæredygtig Trafik, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om kommentar til henvendelse af 22/4-14 fra Thomas Albøg Ol-
sen, Ringsted, til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om værditabet for boligejerne i Ringsted i forbindelse med
lovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvad prisen vil være for en dobbeltsporet udfletning i
øst sammenlignet med den foreslåede løsning, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan oplyse længden i meter på det stykke
spor (spor 6), til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvis man i stedet placerede skæringspunktet vest for
Køge Landevej med skæringspunkt ca. 500 meter øst for Adamshøj,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370200_0005.png
5
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
altså sådan at man undgår de fordyrende elementer der opstår, når det
laves i knudepunktet mellem motorvej, moseareal og to jernbane-
strækninger, så ville den opgjorte prisforskel på 500 mio.kr. vel blive
meget mindre, til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan oversende skematiske sporplaner for
ombygningen af Ringsted Station, til transportministeren, og ministe-
rens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan redegøre for, hvilken indflydelse sænk-
ningen af sporene har på broens statik, til transportministeren, og mi-
nisterens svar herpå
MFU spm. om, hvilke krydsningskonflikter, der ikke bliver fjernet, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, ministeren anmodes om at oplyse den samlede længde
og pris for etablering af det ekstra godsspor, til transportministeren, og
ministerens svar herpå
MFU spm. om, at det nye godsspor i Ringsted kan modtage og afsen-
de godstog til og fra Slagelse med en længde på 875 meter, til trans-
portministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, at ankomstregulariteten i Ringsted er forringet for tog
fra den "gamle bane" (Roskilde) ved en niveaufri udfletning i vest, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan redegøre for divergensen i forhold til
ministerens svar på L 152 – spm. 12, hvoraf det fremgår, at der i alle
relationer er mulighed for at vælge et alternativt perronspor, såfremt
det oprindelige er besat af andre (forsinkede) tog eller ude af drift, til
transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, ministerens svar på L 152 – spm. 15 omfatter udeluk-
kende muligheden for at tog på strækningen Odense - Roskilde hhv.
Roskilde - Odense kan mødes på Ringsted Station uden at skulle holde
tilbage for hinanden, til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm., om kapaciteten på den nye bane vil være tilstrækkelig til,
at disse lokale godstog kan indpasses i trafikken med Superlyntog og
transiterende godstog, til transportministeren, og ministerens svar her-
MFU spm. om, hvor regionaltogene ikke længere vender i Ringsted,
men forlænges til Slagelse eller Næstved, har en stor positiv effekt på
ankomstregulariteten til Ringsted fra Roskilde, til transportministeren,
og ministerens svar herpå
MFU spm. om ministeren kan redegøre for, om en dobbeltsporet ni-
veaufri udfletning placeret mellem Adamshøj og Kværkeby som fore-
slået Transportudvalget indeholder de samme eller flere trafikale for-
dele end den af Banedanmark foreslåede dobbeltsporede niveaufri ud-
fletning i vest, til transportministeren, og ministerens svar herpå
MFU spm. om, hvorfor Banedanmark anvender en fremskrivningsfak-
tor på 1,136, til transportministeren, og ministerens svar herpå
Spm. om ministeren kan redegøre for, hvad et stop i Ringsted med
Super Lyn vil betyde i forhold til de planer for Ringsted Station, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370200_0006.png
6
39
fremgår af lovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar
herpå
Spm. om, hvor mange måneder anlægsarbejdet reelt bliver forsinket,
hvis den alternative løsning øst for Ringsted vælges med en forceret
tidsplan, til transportministeren, og ministerens svar herpå
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1370200_0007.png