Transportudvalget 2013-14
L 152 Bilag 10
Offentligt
1366219_0001.png
1366219_0002.png
1366219_0003.png
1366219_0004.png
1366219_0005.png
Til lovforslag nr.L 152
Folketinget 2013-14
Betænkning afgivet af Transportudvalget den 0. maj 2014
1. udkasttil
Betænkningover
Forslag til lov om ændring af lov om anlæg af en jernbanestrækningKøbenhavn-Ringsted over Køge(Bemyndigelse til ændringer af Ringsted Station med dertil hørende anlæg)[af transportministeren (Magnus Heunicke)]1 ÆndringsforslagEnhedslisten har stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget.2. UdvalgsarbejdetLovforslaget blev fremsat den 12. marts 2014 og var til 1.behandling den 25. marts 2014. Lovforslaget blev efter 1.behandling henvist til behandling i Transportudvalget.MøderUdvalget har behandlet lovforslaget i <> møder.HøringEt udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen væretsendt i høring, og transportministeren sendte den 13. decem-ber 2013 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag84. Den 13. marts 2014 sendte transportministeren de ind-komne høringssvar og et notat herom til udvalget.Skriftlige henvendelserUdvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtagetskriftlige henvendelser fra:Niels Toftegaard, RingstedPer Kofoed Andersen og Niels Toftegaard, RingstedRådet for Bæredygtig TrafikThomas Albøg Olsen, RingstedTransportministeren har over for udvalget kommenteretde skriftlige henvendelser til udvalget.DeputationerEndvidere har følgende mundtligt over for udvalget rede-gjort for deres holdning til lovforslaget:Per Kofoed Andersen og Niels Toftegaard, RingstedRådet for Bæredygtig TrafikThomas Albøg Olsen. RingstedSpørgsmålUdvalget har stillet 36 spørgsmål til transportministerentil skriftlig besvarelse, [som denne har besvaret. ]2. Indstillinger [og politiske bemærkninger]<><>parti var på tidspunktet for betænkningens afgivelseikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde der-med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-ske udtalelser i betænkningen.En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykti betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal elleret mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.4. Ænringsforslag med bemærkningerÆndringsforslagAf et<>(EL), tiltrådt af<>:
DokumentIdJournalnummer
2
Til titlen1)Undertitlen affattes således:»(Bemyndigelse til anlæggelse af niveaufri skæring øst forRingsted Station)«[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]Til § 12)) I det undernr. 1foreslåede§ 1, stk. 2,ændres »foreta-ge ændringer af Ringsted Station med dertil hørende anlæg«til: »gennemføre anlæggelse af niveaufri skæring øst forRingsted Station«.[Den foreslåede ændring af Ringsted Station ændres til an-læggelse af en niveaufri skæring øst for Ringsted Station]3)) I det undernr. 2foreslåede§ 1, stk. 3, 2. pkt.ændres»Ringsted Station« til: »den niveaufri skæring øst for Ring-sted Station«.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]4)Nr. 3.udgår.Nr. 3.5)Nr. 4affattes således:»4.Som bilag 1a indsættes bilag 1 til denne lov«
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]Til bilag 16)Bilag 1 gengives således:»Bilag 1«(Fremgår af betænkningens bilag 2)[Placering af niveaufri skæring øst for Ringsted Station somforeslået i ændringsforslag nr. 2]Til bilag 2 og 37)Bilagene udgår.[Konsekvens af ændringsforslag nr. 2]BemærkningerTil nr. 1 og nr. 3-7Ændringsforslag nr. 1 og nr. 3-7 er konsekvenser af æn-dringsforslag nr. 2.Til nr. 2Med ændringsforslag nr. 2 ønsker Enhedslisten, at der istedet for ændringer på Ringsted Station etableres en ni-veaufri skæring øst for Ringsted Station.
Benny Engelbrecht (S)fmd.Karin Gaardsted (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Mette Reissmann (S) Orla Hav (S)Rasmus Prehn (S) Anne Sina (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Ida Auken (RV) Lone Loklindt (RV) Karsten Hønge (SF)Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Henning Hyllested (EL) Per Clausen (EL) Lars Dohn (EL) Anni Matthiesen (V)Martin Geertsen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)nfmd.Troels Lund Poulsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V)Karsten Nonbo (V) Hans Christian Schmidt (V) Kim Christiansen (DF) Morten Marinus (DF) Jørn Dohrmann (DF)Leif Mikkelsen (LA) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Tom Behnke (KF)Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)Socialdemokratiet (S)Dansk Folkeparti (DF)Radikale Venstre (RV)Socialistisk Folkeparti (SF)Enhedslisten (EL)Liberal Alliance (LA)
4747221712129
Det Konservative Folkeparti (KF)Inuit Ataqatigiit (IA)Siumut (SIU)Sambandsflokkurin (SP)Javnaðarflokkurin (JF)Uden for folketingsgrupperne (UFG)
811111
3
Bilag 1Oversigt over bilag vedrørende L 152Bilagsnr.123456789TitelHøringssvar og høringsnotat, fra transportministerenUdkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 21/3-14 fra Rådet for Bæredygtig TrafikHenvendelse af 23/3-14 fra Thomas Albøg Olsen, RingstedHenvendelse af 27/3-14 fra Niels Toftegaard, RingstedTidsplan for udvalgets behandling af lovforslagetHenvendelse af 25/3-14 fra Per Kofoed Andersen og Niels Toftegaard,RingstedHenvendelse af 11/4-14 fra Rådet for Bæredygtig TrafikHenvendelse af 22/4-14 fra Thomas Albøg Olsen, RingstedOversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 152Spm.nr.1TitelSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 21/3-14fra Rådetfor Bæredygtig Trafik, til transportministeren, og ministerens svar her-Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 23/3-14 fra Tho-mas Albøg Olsen, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 27/3-14 fra NielsToftegaard, til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministeren vil yde tekniske bistand til at udforme et æn-dringsforslag til lovforslaget, til transportministeren, og ministerenssvar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 25/3-14 fra PerKofoed Andersen og Niels Toftegaard, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåSpm. om Tidsplan og Stadieplan, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåMFU spm. om ministeren kan oplyse, hvad det vil koste at ombyggeRingsted Station som anført på vedlagte bilag "Dobbeltsporet niveau-fri udfletning i øst" dateret 9. april 2014, til transportministeren, ogministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan bekræfte, at længden af det ekstra gods-spor med tilkørsel fra begge ender er 600 meter til trods for, at dagensoptimale længde på godstog er 835 meter, til transportministeren, ogministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan bekræfte, at godstog fra Odense modKøge Nord/Roskilde med en længde på over 600 meterskal foretagetidskrævende frem og tilbagegående rangerbevægelser for at udsættegodsvogne i Ringsted, til transportministeren, og ministerens svar her-MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at det ekstra godsspor i Ring-sted ikke kan benyttes, til transportministeren, og ministerens svarherpå
234
5
67
8
9
10
4
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
212223
2425
MFU spm. om ministeren kan bekræfte, at godstog med en længde påmere end 600 meter med den foreslåede løsning i lovforslaget ikkekan køres "til siden" i Ringsted for at give plads for persontog i for-bindelse med større uregelmæssigheder (f.eks. lukning af de faste for-bindelser), til transportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan bekræfte, at placeringen af den niveau-fri udfletning vest for Ringsted i modsætning til en placering øst forRingsted begrænser antallet af alternative perronspor på Ringsted Sta-tion, til transportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan bekræfte, at placeringen af den niveau-fri udfletning vest for Ringsted vil have en negativ indflydelse på re-gulariteten på tog som fra den gamle bane kører mod Femern, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan bekræfte, at det også vil være tilfældetmed den niveaufri udfletning placeret øst for Ringsted, til transportmi-nisteren, og ministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan bekræfte at dette, især i morgenmyldre-tiden, vil være en kilde til forsinkelser, der hurtigt vil påvirke andretog, til transportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan bekræfte, at lokale godstog derfor skalflette med højhastighedstog, når de skal fra og til godsterminalen iRingsted, til transportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan bekræfte, at linjeføringen i sig selv gørdet vanskeligt at etablere en effektiv afskærmning mod støj ved kil-den, til transportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan begrunde behovet for ”Easy Ringsted”,hvis fly-overen flyttes til øst for Ringsted, til transportministeren, ogministerens svar herpåSpm. om det eksisterende regionaltogssystem Østerport - Ringsted -Østerport på grund af placeringen forudsættes forlænget til Næstvedeller Slagelse m.v., til transportministeren, og ministerens svar herpåSpm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 11/4-14 fra Rå-det for Bæredygtig Trafik, til transportministeren, og ministerens svarherpåSpm. om kommentar til henvendelse af 22/4-14 fra Thomas Albøg Ol-sen, Ringsted, til transportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om værditabet for boligejerne i Ringsted i forbindelse medlovforslaget, til transportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvad prisen vil være for en dobbeltsporet udfletning iøst sammenlignet med den foreslåede løsning, til transportministeren,og ministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan oplyse længden i meter på det stykkespor (spor 6), til transportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, hvis man i stedet placerede skæringspunktet vest forKøge Landevej med skæringspunkt ca. 500 meter øst for Adamshøj,altså sådan at man undgår de fordyrende elementer der opstår, når detlaves i knudepunktet mellem motorvej, moseareal og to jernbane-
5
26
27
2829
30
31
32
33
34
35
36
strækninger, så ville den opgjorte prisforskel på 500 mio.kr. vel blivemeget mindre, til transportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan oversende skematiske sporplaner forombygningen af Ringsted Station, til transportministeren, og ministe-rens svar herpåMFU spm. om ministeren kan redegøre for, hvilken indflydelse sænk-ningen af sporene har på broens statik, til transportministeren, og mi-nisterens svar herpåMFU spm. om, hvilke krydsningskonflikter, der ikke bliver fjernet, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, ministeren anmodes om at oplyse den samlede længdeog pris for etablering af det ekstra godsspor, til transportministeren, ogministerens svar herpåMFU spm. om, at det nye godsspor i Ringsted kan modtage og afsen-de godstog til og fra Slagelse med en længde på 875 meter, til trans-portministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, at ankomstregulariteten i Ringsted er forringet for togfra den "gamle bane" (Roskilde) ved en niveaufri udfletning i vest, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan redegøre for divergensen i forhold tilministerens svar på L 152 – spm. 12, hvoraf det fremgår, at der i allerelationer er mulighed for at vælge et alternativt perronspor, såfremtdet oprindelige er besat af andre (forsinkede) tog eller ude af drift, tiltransportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm. om, ministerens svar på L 152 – spm. 15 omfatter udeluk-kende muligheden for at tog på strækningen Odense - Roskilde hhv.Roskilde - Odense kan mødes på Ringsted Station uden at skulle holdetilbage for hinanden, til transportministeren, og ministerens svar herpåMFU spm., om kapaciteten på den nye bane vil være tilstrækkelig til,at disse lokale godstog kan indpasses i trafikken med Superlyntog ogtransiterende godstog, til transportministeren, og ministerens svar her-MFU spm. om, hvor regionaltogene ikke længere vender i Ringsted,men forlænges til Slagelse eller Næstved, har en stor positiv effekt påankomstregulariteten til Ringsted fra Roskilde, til transportministeren,og ministerens svar herpåMFU spm. om ministeren kan redegøre for, om en dobbeltsporet ni-veaufri udfletning placeret mellem Adamshøj og Kværkeby som fore-slået Transportudvalget indeholder de samme eller flere trafikale for-dele end den af Banedanmark foreslåede dobbeltsporede niveaufri ud-fletning i vest, til transportministeren, og ministerens svar herpå