Socialudvalget 2013-14
L 147 Bilag 5
Offentligt
Tranbjerg J, d. 6 april 2014
Høringssvar/kommentar til L 147 Forslag til lov om ændring af lov om social service og lov omsocialtilsyn. –Her særligt vedr. foreslåede takstsystemKære minister, ordfører og andre vedkomneDet er godt at se at et enigt Folketing vil være med til at bedre forholdene for BPA ordningerne.Jeg vil her tillade mig at komme med en kommentar og et forslag vedr. det nye forslåedetakstsystem.Jeg er selv bruger af BPA ordning efter et drageflyveuheld i 1986, og ordningen har muliggjort atjeg har en velfungerende familie, med min hustru og vores 2 børn, og jeg har en selvstændigvirksomhed ved siden af videre uddannelse. Jeg har således stor erfaring med arbejdsgiverrollenog det at få et sådan liv til at fungere. Jeg har f.eks. 4 hjælpere, den ene har været ansat siden1997, en anden i 6 år, en tredje i 3 og den sidste i ét årI ”forslagtil Lov om ændring af lov om social service og lov om socialtilsyn – L 147”fremsat den26. februar 2014 af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu Sareen),fremgår der i pkt. 2.2.2, at den foreslåede ordning for takstsystemet kun foreskriver at der bliver 2takster og at taksten kun undtagelsesvist kan afviges ved:"Et eksempel på en situation, hvor denforeslåede mulighed vil kunne finde anvendelse, vil være, hvis borgeren har behov for at fastholdeet bestemt korps af hjælpere, fordi borgeren nærmer sig afslutningen på livet, og hvor hjælpernehar så høj anciennitet, at omkostningerne overstiger taksten"1Dette læser jeg som at: ”en fremtidig lovgivning vil normalt begrænse muligheden for at havehjælpere ansat med anciennitetstillæg”, og ville som jeg ser det være en meget dårlig idé i forholdtil at fastholde gode medarbejdere, sikre en sund hjælperordning, og hermed et godt liv med BPAfor borgeren. Jeg har aldrig hørt om at man som arbejdsgiver, skulle kunne afskedige menneskermed henvisning til høj anciennitet. –det mener jeg simpelt hen ikke lovgivningen giver mulighedfor. Og ej heller at dette skulle kunne ses som en rimelig handling. Det vil som jeg ser det værekontraproduktivt i forhold til at lave sunde ordninger. Loven er jo ikke blot en sparreøvelse, menderimod rettet mod en forbedring af ensartede forhold og kvalitet i ordningen.At ansætte en hjælper kan ses som værende såvel en menneskelig som en tidsmæssiginvestering, Det er min erfaring at det tager 3-5 mdr. at få kørt en god hjælper ind i jobbet, og hertænker jeg kun på de ansættelser der fungerer. Det kræver rigtigt meget af såvel bruger somhjælper, at forstå hinanden og få fastlagt hvordan hjælpen skal udføres. Dette tager tid og eranstrængende, særligt når BPA brugeren også er udfordret at vedkommendes handicap. Der erderfor meget væsentligt for en sund ordning af kunne fastholde gode hjælpere i jobbet.I Aarhus Kommune er der to tillæg: ét ved ansættelse i mere end 3 år, og ét ved ansættelse i mereend 6 år, ved samme bruger eller ved anden bruger indenfor kommunen. Det vil jeg foreslåfastholdt og udvidet til resten af landet, men samtidig udvidet så ancienniteten kan optjenes i andrekommuner, således at der sikres en højere grad af arbejdsmæssig fri bevægelighed i landet, forhjælpere.Dette hørringssvar/kommentar er sendt til følgende:1
http://www.ft.dk/RIpdf/samling/20131/lovforslag/L147/20131_L147_som_fremsat.pdf
Side 1 af 2
Ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold: Manu SareenFolketingets socialudvalg, gennem udvalgssekretariatetFormand for DSI: Stig LangvadUdviklingschef for Muskelsvindfonden: Jørgen LengerLOMvh.Mads Bendt
Side 2 af 2